شاهکار “معصومه طباطبایی” یک زن روستایی قبل از وقوع سیل در شمال + عکس

0
«سال گذشته به اهالی گفتم :«نفری ۱۵ هزار تومان بدهید تا با هماهنگی های لازم خانه و زندگیتان را بیمه حوادث کنیم » آن زمان تصورش را هم نمی کردند چنین حادثه ای در کمین زندگیشان باشد ،همین شد که قبول نکردند ۱۵ هزار تومان بدهند.
روستای سیجان دهیار روستا بیمه روستاییان

دوراندیشی دهیار ۳۶ ساله روستای سیجان که هفته گذشته در سیل تابستانی خسارات فراوانی دید، به کمک اهالی این روستا آمد. خانم معصومه طباطبایی ۵ سال پیش دهیار سیجان شد ، آبان گذشته ۲۶۷ خانوار روستا را بدون آنکه اطلاع داشته باشند بیمه حوادث کرد ، بیمه ای که امروز به دادشان آمد و غم از وجودشان بیرون کرد . درادامه گفت و گو خبرگزاری برنا با سید معصومه طباطبایی این دهیار جوان دوراندیش را می توانید بخوانید.

با بهت نشسته بودند ، خیره به دیوارهای ویران شده  ، خانه هایی که دیگر برپا نبود  ، زندگیشان با آب رفته بود ، سیل همه آنچه  در طول سالیان زندگیشان ساخته بودند، در چند دقیقه آب به خاک رسانده بود . بغض دار زانو غم به بغل گرفته بودند که  خبر خوش از راه رسید، خبری که اشک های صورتشان از غم را به اشک های شوق مبدل کرد. خبری مسرت بخش که سیدمعصومه طباطبایی دهیار روستا برایشان به ارمغان آورد ، خبری کوتاه که چنین بود: « تمام خانه های روستا را سال پیش بیمه حوادث کرده بودم ، نگران نباشید ،هر آنچه از دست دادید تازه اش را جایگزین خواهید کرد »

«وقتی خبر بیمه بودن خانه هایشان را به آنها دادم، صورت هایشان دیدنی بود ، در چند دقیقه کوتاه، مقابل چشمانم ، ثانیه به ثانیه غم می رفت و شادی جایگزین زوایای صورتشان می شد ، وصف شوق آن لحظه شان در قالب کلمات سخت است ، خودم نیز همچون آنها  خوشحال بودم »

روستای سیجان دهیار روستا بیمه روستاییان

سید معصومه طباطبایی دهیار روستای سیجان اینگونه  به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت و ادامه داد: «سال گذشته به اهالی گفتم :«نفری ۱۵ هزار تومان بدهید تا با هماهنگی های لازم خانه و زندگیتان را بیمه حوادث کنیم » آن زمان تصورش را هم نمی کردند چنین حادثه ای در کمین زندگیشان باشد ،همین شد که قبول نکردند ۱۵ هزار تومان بدهند.

وی در ادامه این گفت و گو چنین ادامه داد :اهالی قبول نکردند که ۱۵ هزارتومان هزینه کنند آنهم شاید برای اینکه آخرین مرتبه ای که گذشتگانشان از سیل و  خاطره سیل در منطقه گفته بودند به سال ۱۳۳۷ بازمی گشت و خیال می کردند در زمان زندگی آنها چنین حادثه  ای رخ ندهد.

سید معصومه طباطبایی با بیان اینکه وقتی متوجه شد اهالی هزینه بیمه را پرداخت نمی کنند خود دست به کار شد گفت :« حادثه از پیش خبر نمی دهد ، همین تاکید باعث شد از هزینه بهیاری برای بیمه اهالی برداشت کنم ، چهار میلیون و ۵۰ هزارتومان هزینه بیمه  ۲۶۷ خانوار روستا شد که آبان ماه سال ۱۳۹۳ انجام دادم .

این بانوی دور اندیش در ادامه سخنان خود اینگونه گفت : طبق بیمه ای که انجام شده بود ،خانه و زندگی اهالی در برابر سیل ، زلزله ، صاعقه زدگی ، آبگیری معابر … بیمه شد و حال آن هزینه در این مقطع زمانی در پس حادثه سیل و ویرانی زندگیشان به یاریشان آمد.

حال با داشتن آن بیمه دیگر غمی ندارند ، خسارت وارده  جبران می شود و دیوارهای ویران شده زندگیشان دوباره سرپا خواهد شد .

طباطبایی با تاکید براینکه هر خانواده تا سقف ۵۰ میلیون تومان بیمه شده اند گفت:برآورد مدیریت بحران استان از میزان خسارات وارده به این روستا حدود پنج میلیارد تومان است.

وی در خاتمه این گفت وگو با بیان اینکه ساکنان این روستا حال ارزش بیمه را  در برابر حوادث درک کرده اند گفت : بهتر است همه مردم خود ارزش بیمه را دانسته و امنیت و آرامش زندگی خود را در سایه بیمه تامین کنند.

گفتنی است ،تا کنون ۸ نفر از اهالی این روستا در اثر سیل جان خود را از دست داده اند و تعدادی نیز مفقود هستند و بیش نیمی از منازل مسکونی این روستا در اثر سیل از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده اند. در این سیل همچنین ۱۰۰ خودرو آسیب کلی دیدند.

روستای سیجان دهیار روستا بیمه روستاییان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ