شیک کردن اسم مشاغل به حاشیه رفتن است/ دولت برنامه اصولی ارائه کند

0

کارشناس بازار کار طرح شیک کردن عناوین مشاغل برای آزاد شدن ظرفیت‌های اشتغال را اغوا‌گری و به حاشیه رفتن دانست و گفت: مشکل اصلی بازار کار رعایت نشدن قانون در خصوص حق و حقوق کارگران است.

حمید حاج اسماعیلی با فارس، با اشاره به طرح مباحثی از جمله شیک کردن اسم برخی مشاغل برای رونق اشتغال، اظهار داشت: مشکل کشور و بیکاران این موضوع و یا تغییر عناوین کار و مشاغل نیست و ارتباطی به مشکلات بازار کار ندارد.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه مشاغل با هویت و شرایط و نوع کار و شرایط کشور در ارتباط است، گفت: اکنون در بخش آموزش و فرهنگ کار مشکلاتی وجود دارد که باید مباحث به طور جدی دنبال شود و ارتقاء مهارت و ترویج فرهنگ کار پیگیری شود.

این فعال کارگری تأکید کرد: ضعف‌های جدی در اجرای قانون کار و روابط کار وجود دارد که اگر منظور مسئولان برای تغییر عناوین کار این مباحث باشد قابل قبول است و در غیر این صورت پذیرفته نیست و معنا و مفهوم ندارد.

حاج اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که با اجرای این طرح پیشنهادی، چه میزان ظرفیت خالی برای متقاضیان کار آزاد می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ظرفیتی در این راستا وجود ندارد و باید از بازار کار و مشکلات کارجویان و نیز افراد خواهان کار، شناخت بیشتر و دقیق‌تری ایجاد شود و طرح چنین مسائلی به حاشیه رفتن است.

به گفته این کارشناس بازار کار، این موضوعات نباید جزو برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی مشکلاتی مانند بیکاری و ایجاد اشتغال باشد و دولت موظف است برنامه‌های مدون و اصولی ارائه کند.

وی با دفاع از طرح بنگاه‌های زودبازده که در سخنان مسئولان آن را طرح شکست خورده عنوان می‌شود، بیان داشت: این طرح در دنیا جواب داده و نیازها را رفع کرده است، اما اگر به درستی در کشور اجرا و پیاده‌سازی نمی‌شود باید نواقص و شیوه کار تغییر کند و نه اینکه ماهیت و اصل کار که موفقیت آن ثابت شده زیر سؤال برود.

حاج اسماعیلی عنوان کرد: بخشی از مشکلات اشتغال کشور منابع بانکی است که باید نوع رابطه و همکاری میان دستگاه‌های اجرایی و کارآفرینان و نهادهای مالی اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از کارفرمایان و کارگاه‌ها حق و حقوق کارگر را رعایت نمی‌کنند، گفت: بسیاری از مشاغل در اشغال کارگران و اتباع خارجی قرار دارد و کارگر ایرانی را متهم به کار نکردن می‌کنیم، علت آن را باید در قوانین و نظارت‌ها جست‌وجو کرد.

این فعال کارگری تأکید کرد: برخی کارفرمایان برای اینکه هزینه‌ها را کاهش دهند از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند تا هم دستمزد کمتر بدهند و نیز قوانین را نادیده بگیرند، اما در طرف دیگر هیچ نظارتی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: مطمئن باشید در صورت اجرای مواردی که در قانون برای کارگر تعیین شده، انجام شود کارگران ایرانی به سمت کارهای ساده و غیر شیک هم خواهند رفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ