استامینوفن و شایعه ای که تکذیب شد

0

« خطر خطر !! قرص جدید سرماخوردگی: بالاش نوشته استامینوفن, پایینش ریز نوشته باکلوفن نخرید و نخورید چند نفر تو کما رفتند،دو نفرم مردن»

این پیامی است که از دیروز در شبکه های اجتماعی اینترنتی و از طریق پیامک منتشر و موجب نگرانی مردم شده و این طور که شنیده شده منبع وقوع این مشکل در کرمان است .

با پیگیری این موضوع به سراغ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفتم و دکتر پیام خزائلی گفت: این موضوع را پیگیری کردیم و از مراکز درمانی و بیمارستان ها استعلام گرفتیم ولی هیچ گزارشی درباره مسمومیت افراد بر اثر مصرف قرص استامینوفن که منجر به فوت یا به کما رفتن آنها شده باشد مشاهده نشد.

دکترخزائلی این را هم گفت که هیچ یک از فرآورده های سرماخوردگی بزرگسالان حاوی باکلوفن نیست چرا که این دارو ارتباطی به فرآورده های سرماخوردگی ندارد و داروی شل کننده عضلات است که به شکل دارویی جداگانه در دوزهای ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی وجود دارد و عوارضی که منجر به کما یا مرگ شود ندارد .

به گفته دکتر خزائلی فرآورده های سرماخوردگی بزرگسالان ترکیبی از استامینوفن و دو ترکیب دیگر است که مختص سرماخوردگی است و هیچ داروی سرماخوردگی رسمی نداریم که روی آن نوشته شده باشد باکلوفن و وجود دارویی که روی آن اسم استامینوفن و باکلوفن نوشته شده باشد از اساس زیر سوال است .

سازمان غذا و دارو هم صبح امروز با قرار دادن گزارشی در این زمینه روی پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خود ، شایعه مطرح شده درباره این دارو را تکذیب کرد و از مردم خواست هرنوع اطلاع رسانی درباره محصولات دارویی و غذایی را از طریق رسانه ها یا ارگانهای ذی ربط استعلام کنند و به چنین شایعاتی توجه نکنند.

الف

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ