چه کسانی باید قرص زینک مصرف کنند؟

0

زینک ماده ای مهم و ضروری برای بدن انسان می باشد که کمبود آن موجب ایجاد مشکلاتی در سلامتی می شود بنابراین باید به مقدار کافی قرص یا منابع غذایی آن مصرف شود.

روی یا همان زینک یک ماده معدنی و برای بدن انسان ضروری است و بیش از ۱۰۰ آنزیم دارد که نقش کلیدی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن، ساخت پروتئین و رشد طبیعی کودکان ایفا می کند، همچنین این ماده معدنی در ضخامت موها، سنتز تستوسترون و افزایش باروری و میل جنسی اهمیت دارد.

نشانه کمبود روی منابع غذایی زینک قرص زینک عوارض زینک اکسید علایم کمبود روی در بدن سلامت نیوز سلامت بدن زینک اکسید چیست ریزش مو حفظ سلامت بدن بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن بهترین زمان مصرف زینک برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

علائم کمبود روی و نیاز بدن به قرص زینک

کمبود شدید روی ممکن است باعث کاهش اشتها، کاهش وزن، ضعف سیستم ایمنی بدن، ریزش مو، اسهال، تاخیر در بلوغ جنسی، ناتوانی جنسی، تاخیر در بهبود زخم ها، نازکی پوست و التهاب چشم شود پس داشتن این علائم به شما خبر میدهد که نیاز به مصرف مکمل زینک به شکلی که پزشک برایتان تجویز میکند دارید.

بسیاری از این علائم با سایر بیماری ها نیز همراه است بنابراین، قبل از مصرف مکمل های روی باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا کمبود شدید روی غیر معمول است.

دوز توصیه شده روزانه روی چقدر است؟

بدن به طور طبیعی نمی تواند روی تولید یا آن را ذخیره کند به همین دلیل ما به مصرف روزانه روی نیاز داریم. دوز توصیه شده روزانه برای مردان ۱۱ میلی گرم و برای زنان ۸ میلی گرم است علاوه بر این، میزان توصیه شده روزانه برای زنان باردار ۱۱ میلی گرم و زنان شیرده ۱۲ میلی گرم است می توان این مقدار روی را از غذا دریافت کرد اما در صورت کمبود حاد روی ، مکمل های روی تجویز می شود.

بهترین زمان مصرف زینک

پزشکان و متخصصان بهترین زمان برای مصرف قرص زینک را ۱ ساعت قبل غذا یا ۲ ساعت بعد غذا میدانند و پیشنهاد می کننده وعده ی غذایی مد نظر برای مصرف این مکمل وعده نهار باشد.

گفتنی است به دلیل اینکه قرص زینک تنها یک بار در روز مصرف می شود ، در صورتی که مشکل معده دارید و مصرف این دارو شما را دچار ناراحتی می کند، توصیه میشود با مشورت پزشک و در صورت تایید او، برای موثر تر بودن این مکمل، آن را همراه یا بعد از خوردن غذا و با آب زیاد مصرف کنید.

نشانه کمبود روی منابع غذایی زینک قرص زینک عوارض زینک اکسید علایم کمبود روی در بدن سلامت نیوز سلامت بدن زینک اکسید چیست ریزش مو حفظ سلامت بدن بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن بهترین زمان مصرف زینک برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

کمبود روی یا زینک چقدر شایع است؟

کمبود روی شایع است و حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان با کمبود روی مواجه هستند، علاوه بر این، گیاهخواران و افرادی که رژیم گیاهی دارند، بیشتر در معرض خطر کمبود روی هستند.

گیاهان مانند حبوبات و غلات کامل حاوی فیتات هستند و اینها ترکیبات طبیعی اند که مانع جذب این ماده معدنی می شوند بنابراین، گیاهخواران به ۵۰ درصد بیشتر از دوز توصیه شده روزانه روی نیاز دارند و ممکن است مصرف حدود ۱۶ میلی گرم روی روزانه برای آنها مناسب باشد. علاوه بر این، ورزشکاران بیشتر در معرض کمبود روی هستند و برای ایجاد توده عضلانی و بهبود استقامت برای آنها ضروری است.

غذاهای رایج غنی از روی

منابع خوب غذایی روی عبارتند از جو دوسر، سویا، عدس، نخود، بادام، آجیل برزیلی، گردو، تخم شاهدانه، تخمه کدو، کنجد و تخمه آفتابگردان.

علائم وجود روی بیش از حد در بدن

اگر دوزهای بالای مکمل روی را به مدت طولانی مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی روی سلامت مانند تهوع، از دست دادن اشتها، گرفتگی معده، اسهال و سردرد را تجربه کنید. نکته قابل توجه این است که دوزهای بالای روی ممکن است ایمنی و کلسترول HDL را کاهش دهد.

منبع : نمناک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ