بازیگرانی که سفیر دیابت شدند

0

“دیابت در حال تغییر دنیاست، ما چگونه می توانیم دیابت را تغییر دهیم؟” این شعاری است که امروزه در اکثر همایشهای مرتبط با دیابت روی آن بحت می شود چرا که آمار ابتلا به این بیماری، عوارض و بار مالی آن همواره روبه افزایش است. در حالی که می توان با راهکارهای لازم از بروز دیابت پیشگیری کرد و احتمال عوارض آن را کاهش داد. یکی از مهمترین این راهکارها، آموزش و افزایش آگاهی مردم است: اینکه همه بدانند با اصلاح سبک زندگی، غربالگری منظم و درمانهای مناسب می توانند زندگی بدون دیابت و یا دیابت بدون عارضه را تجربه کنند. برای این منظور عده ای از چهره های محبوب ایرانی تصمیم گرفتند با همکاری شهرداری، اداره آموزش و پرورش، بیمارستانها و مراکز درمانی استان تهران چنین رسالتی را برعهده بگیرند. سام درخشانی، سروش صحت، کمند امیرسلیمانی، بهاره رهنما و سحر دولتشاهی پس از گذراندن دوره های آموزشی لازم در این زمینه اکنون به عنوان «سفیر دیابت» مشغول به فعالیت شده اند و در تلاش هستند تا در جهت کاهش آمار ابتلا به دیابت به مردم سرزمینشان کمک کنند.

مجله سلامت درمان دیابت داروی دیابت بیوگرافی کمند امیرسلیمانی بیوگرافی سحر دولتشاهی بیوگرافی سام درخشانی بیوگرافی بهاره رهنما اینستاگرام سحر دولتشاهی اینستاگرام بهاره رهنما

چرا سفیر دیابت شدم؟
سفیران دیابت ایران به عنوان چهره های محبوب سینما، تلویزیون و تئاتر در سمینارهای آموزشی و رایگان دیابت مناطق .مختلف حضور پیدا کرده و در کنار سایر آموزش دهندگان دیابت به اطلاع رسانی در مورد این بیماری می پردازند. انتخاب هنرمندان و ورزشکاران به عنوان سفیران سلامتی در تمام دنیا رواج دارد. این افراد می توانند با محبوبیتشان حساسیت تمام گروه های جامعه را نسبت به پیشگیری و کنترل دیابت افزایش دهند و به عنوان یک سمبل، تاثیرگذاری قابل توجهی روی مردم داشته باشند. پنج هنرمند ایرانی تجربیات و اهداف خود را به عنوان سفیر دیابت برای شما توصیف میکنند.

نزدیک بود دیابتی شوم!
بهاره رهنما: واسطه آشنایی من با دیابت انجمن هموفیلی بود. برای انتخاب سفیران دیابت حدود ۲۰ نفر از هنرمندان مد نظر بودند که در نهایت ۵ نفر با احتساب فاکتورهایی مثل همدلی، همیاری، حس کمک، انضباط شخصی و… انتخاب شدند و تحت آموزش قرار گرفتند. خیلی خوشحال هستم که در این گروه قرار دارم و با عشق فعالیت می کنم. امیدوارم که با هم بتوانیم دنیای دیابت را تغییر دهیم. خیلی از افراد در صفحه اینستا گرام از من سوال می کنند که چرا با وجود اضافه وزنم به عنوان سفیردبابت انتخاب شده ام. در پاسخ باید بگویم که من از نزدیک با این بیماری آشنایی دارم و مادرم دیابتی است. خودم نیز چندی پیش در یکی از سفرهای کاری با اندازه گیری قند خونم متوجه شدم در مرحله پیش دیابت هستم اما اکنون باروزی نیم ساعت پیاده روی و اصلاح رژیم غذایی میزان قند خونم تغییر کرده و به حد طبیعی رسیده است. بنابراین کسانی که در مرحله پیش دیابت هستند یا دیابت دارند هم می توانند با تغییر عادات و کنترل بیماری خود زندگی خیلی بهتری داشته باشند. افراد دیابتی به لحاظ روحی شکننده تر هستند: بنابراین باید بیشتر به روحیات آنها توجه کنید. من هم خیلی مسائل و مشکلاتم را با مادرم که دیابت دارد در میان نمی گذارم زیرا این کار نه تنها فایده ندارد بلکه باعت نوسان قند خون او میشود.

آمارها برایم تکان دهنده بود
سام درخشانی: در ابتدا که برای فعالیت در این زمینه دعوت به کار شدم، آمار تکان دهنده ای به گوشم رسید. وقتی متوجه شدم علت تمامی این آمار در نا آگاهی جامعه نسبت به دیابت و قند خون است لازم دیدم که حتما در این عرصه پا بگذارم. متاسفانه هر ۱۴ دقیقه یک نفر در ایران براثر دیابت جان میدهد. در ضمن این آمار جدا از کسانی است که اعضای بدن شان را براثر عوارض این بیماری از دست می دهند. همچنین از هر ۱۰ نفر ۱ نفر به دیابت مبتلاست و از وجود آن اطلاع ندارد. ما و شما همگی سفیر هستیم تا این افراد را پیدا کنیم و به آنها آگاهی بدهیم.

مجله سلامت درمان دیابت داروی دیابت بیوگرافی کمند امیرسلیمانی بیوگرافی سحر دولتشاهی بیوگرافی سام درخشانی بیوگرافی بهاره رهنما اینستاگرام سحر دولتشاهی اینستاگرام بهاره رهنما

با دبایت هم میتوان  زندگی لذت بخشی داشت
سحر دولتشاهی: امیدوارم ما هنرمندان بتوانیم با استفاده از محبوبیت خود اطلاع رسانی موثرتری به مردم داشته باشیم. من هم از طریق خانم رهنما با این فعالیت آشنا شدم و پس از گذراندن دوره های مختلف به عنوان سفیر دیابت مشغول به کار شدم. به شما قول می دهم هر چقدر که در توانم است با اطلاع رسانی به مردم کمک کنم تا عزیزانی که به دیابت مبتلا هستند و خبر ندارند از بیماری خود آگاه شوند و بیمارانی که از آن اطلاع دارند، زندگی سالم تری داشته باشند.

دستگاه قند خون از الزامات کیف دستی من است!
کمند امیرسلیمانی: تا چندی پیش اطلاعات کمی درباره دیابت داشتم. فقط می دانستم پدربزرگم دیابت داشته و قند خونش بالا بوده است. تا اینکه به لطف و پیشنهاد دوست و همکارم بهاره رهنما، در زمینه دیابت به عنوان سفیر مشغول به فعالیت، یادگیری و آموزش شدم. خوشبختانه الان نه تنها اطلاعات خوبی راجع به دیابت دارم بلکه این موضوع به دغدغه ام نیز تبدیل شــده است. به همین دلیل همیشه دستگاه اندازه گیری قند خون در کیف خود حمل می کنم و به دیگران در مورد دیابت آموزش می دهم.

دیابت، مرموز، خطرناک و خاموش است
سروش صحت: این افتخار را دارم که به عنوان سفیر دیابت در خدمت مردم باشم. من قبلا نام این بیماری را شنیده بودم زیرا در فامیل دورمان چند نفر به آن مبتلا بودند اما تا قبل از اینکه به عنوان سفیر وارد دنیای دیابت شوم آشنایی خیلی زیادی با آن نداشتم. اکنون یاد گرفته ام که این بیماری، مرموز، خطرناک و خاموش است اما در عین حال می توان از بروز آن جلوگیری کرد و یا با وجود آن زندگی سالمی داشت؛ بنابراین لازم است با راه های کنترل و مبارزه با این بیماری آشنا شوید. هم اکنون ۵ میلیون دیابتی در ایران وجود دارد. اگر سبک زندگی به همین ترتیب پیش برود خیلی زود این آمار به حدود هفت و نیم میلیون نفر می رسد. پس همه دست به دست هم دهیم و حلقه آبی نماد دیابت را دور دست خود حفظ کنیم تا به جای اینکه دیابت دنیای ما را تغییر دهد، ما دنیای دیابت را تغییر دهیم.

مجله سلامت درمان دیابت داروی دیابت بیوگرافی کمند امیرسلیمانی بیوگرافی سحر دولتشاهی بیوگرافی سام درخشانی بیوگرافی بهاره رهنما اینستاگرام سحر دولتشاهی اینستاگرام بهاره رهنما

چطور ازاین خطر دوربمانیم:
دیابت را می توان به دو نوع ۱ و ۲ تقسیم بندی کرد. در گذشته دیابت نوع ۱ «دیابت وابسته به انسولین» و دیابت نوع ۲ «دیابت غیروابسته به انسولین» نام داشت اما بعدها مشخص شد دیابتی های نوع ۲ نیز در نهایت به تزریق انسولین نیاز پیدا می کنند. در دیابت نوع ۱ سلول های مسوول تولید انسولین در لوزالمعده از کار می افتند و دیگر انسولین ترشح نمی کنند؛ بنابراین فرد باید از همان ابتدای بیماری انسولین تزریق کند. در دیابت نوع ۲ بحث مقاومت به انسولین مطرح است یعنی سلولهای بدن به انسولین خوب پاسخ نمی دهند. همان طور که میدانید انسولین قند خون را تنظیم می کند و باعث می شود قند وارد سلولهای بدن شود و به مصرف برسد. در شروع دیابت نوع ۲، لوزالمعده مجبور می شود انسولین بیشتری تولید کند اما بعد از مدتی ترشح نمی کند. در این صورت است که بیمار به تزریق انسولین نیاز پیدا می کند. از دیگر تفاوت های دیابت نوع ۱ و ۲ می توان به سن درگیری آنها اشاره کرد. دیابت نوع ۱ معمولا زیر ۳۰ سالگی شروع میشود اما دیابت نوع ۲ سنین بالاتر را درگیر می کند. علاوه براین، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اکثرا چاق هستند. بحث ارث و سابقه خانوادگی در دیابت نوع ۲ بیشتر مطرح است. در هر صورت باید بدانید که هر دوی این بیماریها قابل کنترل هستند.

آماردیابت تا ۲۰ سال آینده دو برابر می شود
با آزمایش A1C و از طریق شمارش گلبولهای قرمز خون می توان به معدل قند خون ۳ ماهه پی برد. در واقع قند به گلبولهای قرمز بدن می چسبد و گلبولهای قرمز داخل خون تا ۳ ماه طول عمر دارند. این آزمایش با احتساب درصد گلبولهای قرمزی که قند به آنها چسبیده، معدل قند خون ۳ ماهه اخیر را محاسبه می کند. جالب است بدانید که A1C را یک پزشک ایرانی به نام پروفسور ساموئل رهبر کشف کرد. البته وقتی صحبت از دیابت و کنترل آن می شود فقط نباید اندازه گیری قند خون را در نظر گرفت بلکه باید فشار خون و چربی خون را نیز کنترل کرد. علاوه بر اینها فرد دیابتی باید سالی یک بار از لحاظ عوارض چشمی، کلیوی، قلبی، پا و … بررسی شود تا اگر دچار عارضه ای شده باشد در همان مراحل اولیه با درمان ساده تر و هزینه کمتر جلوی آن را بگیرد. دیابت در کشور ما یک معضل و شاید حتی یک سونامی محسوب می شود. در حال حاضر شاید در هر خانواده حداقل یک دیابتی وجود داشته باشد. علاوه براین خیلی از کودکان ایرانی دچار اضافه وزن هستند و متاسفانه آماردیابت تا ۲۰ سال آینده دو برابر می شود. این موضوع نقش سازمانهای مردم نهاد، انجمن دیابت ایران، کلینیکهای خصوصی و سفیران دیابت را پررنگ می کند؛ بنابراین باید بکوشیم تا فرهنگ پیشگیری، درمان و کنترل دیابت میان مردم شکل گیرد.

تغییر سبک زندگی وکاهش۷۰ درصدی خطر ابتلا به دیابت
دیابت تنها از طریق نسخه و مراجعه به مطب پزشک درمان نمی شود بلکه برای کنترل آن نیاز به یک تیم وجود دارد. در مرکز این تیم، بیمار قرار گرفته و باید آموزش ببیند. آموزش، اساس درمان دیابت است. طبق پروتکلهای درمانی انجمن بین المللی دیابت و انجمن دیابت آمریکا و اروپا هر فرد دیابتی باید سالانه حداقل بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت در کلاس های آموزشی شرکت کند. در واقع این مساله جزیی از استاندارد درمان است و بدون آموزش ما بقی راه های درمانی معنا و مفهوم پیدا نمی کنند. در کلاس ها و سمینارهای آموزشی، افراد با دیدن دیگر بیماران و موفقیتشان در کنترل دیابت انگیزه پیدا می کنند. همچنین در زمینه کنترل روزانه یا خود مراقبتی، کنترل استرسی، تغذیه مناسب، ورزش و نهایتا مصرف صحیح دارو آموزش می بینند. این در حالی است که با تغییر سبک زندگی، تغذیه صحیح و ورزشی روزانه می توان تا ۷۰ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش داد. افراد دیابتی نیز می توانند با این راهکارها تا ۹۰ درصد خطر بروز عوارض را کاهش دهند. در واقع به ازای هر یک درصد کاهش در معدل قند ۳ ماه  A1C، احتمال زخم و آسیب پا تا ۴۷ درصد کاهش پیدا می کند.

دستبند آبی رنگ، نشانی از سفیر دیابت
حلقه آبی رنگ از سال ۲۰۰۶ از سوی فدراسیون بین المللی دیابت، طراحی شد تا به عنوان نمادی در زمینه دیابت به کار رود. سفیران دیابت ایران هم از این نماد در قالب دست بندهایی آبی استفاده می کنند. شما هم مانند سفیران دیابت ایران می توانید با دریافت آموزش های لازم در زمینه دیابت و استفاده از این دستبندها، اطرافیان و عزیزان خود را از عواقب، مراقبت ها و راه های پیشگیری از این بیماری آگاه سازید.ش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ