عامل اصلی درمان سنگ کلیه چیست؟

0
یک فوق تخصص کلیه کودکان با اشاره به اینکه شیوع سنگ‌های ادراری خصوصا در جوامع صنعتی، گفت: اصلی‌ترین درمان سنگ‌های ادراری دریافت مایعات فراوان است.
مجله سلامت متخصص کلیه و مجاری ادرار درمان سنگ کلیه

بنفشه آراد افزود: در بعضی از مناطق، شیوع سنگ‌های ادراری بیشتر است که ممکن است به علت اختلاف در عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی، دریافت مایعات و آب‌ و هوا باشد.

وی افزود: از عادات غذایی مهم که باعث شیوع بیشتر سنگ‌های ادراری شده، می‌توان به افزایش نمک در غذاهای آماده، افزایش دریافت اگزالات و کاهش دریافت آب و موادغذایی حاوی کلسیم اشاره کرد.

آراد با اشاره به اینکه علائم سنگ‌های ادراری می‌تواند به‌ صورت خون در ادرار ، درد پهلوها و شکم و بی قراری در کودکان کوچک‌تر باشد، تصریح کرد: گاهی نیز سنگ‌های ادراری کوچک در کودکان علامتی ایجاد نکرده و حین انجام تصویربرداری به‌طور اتفاقی تشخیص داده می‌شوند.

این فوق تخصص کلیه کودکان ادامه داد: سنگ‌های ادراری گاه باعث عفونت ادراری می‌شوند، بنابراین در کودکی که سنگ ادراری دارد، بررسی از نظر عفونت ادراری مهم است.

وی اضافه کرد: سنگ‌های ادراری اغلب در اثر غلیظ شدن ادرار و رسوب املاح ادرار ایجاد می‌شوند. بنابراین مصرف ناکافی مایعات، تعریق و گرم نگه‌داشتن شیرخواران که توانایی بیان تشنگی را ندارند، از عوامل مستعد کننده است.

مصرف بعضی داروها، مواد افزودنی غذایی، مصرف زیاد شربت‌های حاوی ویتامین‌ها، املاح معدنی و کلسیم باعث ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شوند.

وی اصلی‌ترین درمان سنگ‌های ادراری را دریافت مایعات فراوان دانست و گفت: آب مهم‌ترین مایع دریافتی است.

وی با بیان اینکه نوع آب اهمیتی ندارد بلکه حجم آن مهم است، به طوری که ادرار در هیچ یک از ساعات شبانه روز غلیظ نباشد، اظهار کرد: از آب‌میوه‌های طبیعی و میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و طالبی نیز می‌توان استفاده کرد.

آراد با اشاره به اینکه برخورداری از رژیم غذایی کم‌نمک نیز مهم است، تصریح کرد: در مورد دریافت لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم در کودکان نباید محدودیتی قائل شد، زیرا کودک در حال رشد به کلسیم کافی نیاز دارد و دریافت ناکافی کلسیم باعث افزایش جذب اگزالات غذا در روده‌ها و ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شود.

این فوق تخصص کلیه کودکان در پایان با بیان اینکه از مواد دیگری که توصیه می‌شود، آب‌لیموی طبیعی است که به علت وجود سیترات باعث مهار ایجاد سنگ‌های ادراری می‌شود، اظهار کرد: سنگ‌های کوچک ادراری را می‌توان با تجویز دارو و رژیم غذایی مناسب درمان کرد.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ