مداد رنگی ۲۷ میلیون تومانی!/ لاکچری بازی به بازار لوازم التحریر رسید +عکس
بازار محصولات لاکچری حد و حصر ندارد؛ بازاری که با عمیقتر شدن فاصله طبقاتی، روز به روز داغتر میشود.
چند روزی بیشتر تا آغاز سال تحصیلی باقی نمانده است و خانواده های ایرانی در این روزها با مشکلاتی در زمینه تهیه لوازم التحریر برای فرزندانشان روبرو هستند.
یکی از این مشکلات قیمت بالای لوازم التحریر است؛ قیمت برخی اقلام لوازم التحریر پس از افزایش قیمتی که در بازار کاغذ رخ داد، افزایش یافت. افزایش ۸ برابری قیمت کاغذ در یک سال گذشته، تولیدکنندگان نوشت افزار را با مشکل تهیه کاغذ مواجه کرده و تأثیر مستقیمی روی قیمت تمام شده لوازم التحریر هم گذاشته است.
البته این افزایش قیمت تنها در نوشت افزاری که از کشورهای دیگر به ایران وارد میشود، ایجاد نشد. بلکه در نوشت افزارهای تولید داخل هم دیده میشود. مسئلهای که سعید حسینی مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در نشست خبری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی هم به آن اشاره کرد.
وی در این نشست خبری گفته بود: «امسال خانوادههای ایرانی، نوشت افزار را با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت سال گذشته تهیه میکنند. دلیل این امر افزایش ۸ برابری قیمت کاغذ و افزایش قیمت تمام شده تهیه آن است.
۲۷ میلیون تومان قیمت یک بسته مداد رنگی!
اما این روزها قیمتهای عجیب و غریبی هم در میان لوازم التحریرها به چشم می خورد؛ در برخی سایتهای فروش کالا برخی از برندهای لوازمالتحریر تبلیغ میشود؛ برندهایی که این روزها برندهای لاکچری لوازم التحریر محسوب میشوند و هر خانوادهای قدرت خرید آن را ندارد. این برندها با قیمتهای بالایی در سایتها فروخته میشود و قیمت درج شده برای برخی از آنها به ۲۷ میلیون تومان هم میرسد. در این میان، می توان به برند خاص مدادهای رنگی اشاره کرد که ۲۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است!
سوالی که در این بین پیش میآید این است که چگونه میتوان این قیمتهای بالای لوازم التحریر برند را توجیه کرد؟ مردم هنگام مواجهه با این برندها با این سوال مواجه میشوند که مگر این لوازم التحریر چه ویژگی خاصی نسبت به برندهای دیگر دارند که قیمت آن تا این اندازه بالاست! تنها توجیهی که میتوان برای این قیمتها آورد، برند بودن آن است. دلیلی که چندان هم منطقی به نظر نمیرسد.
به نظر می رسد در سالی که با عنوان رونق تولید ملی نامگذاری شده است، باید بیش از پیش به تولید ملی، ایرانی و اسلامی لوازم التحریر توجه کرد. برای اینکه مردم ما بتوانند خرید راحت تری داشته باشند بهتر است از تولید نوشت افزارهای ایرانی اسلامی حمایت شود تا لوازم التحریر با قیمت مناسب تری در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار بگیرد. از جمله این حمایتها میتوان به قرار گرفتن مواد اولیه تولید لوازم التحریر با قیمت مناسبتر در اختیار تولید کننده و تبلیغ آن در جامعه اشاره کرد.
از خودنویس ۳۸۰ میلیون تومانی تا قلمی از جنس کلاشینکف شورشیان آفریقایی/ در بازار لاکچریپسند لوازمالتحریر چه میگذرد؟
بازار محصولات لاکچری در ایران حد و حصر ندارد؛ بازاری که با عمیقتر شدن فاصله طبقاتی، روز به روز داغتر میشود و کار را به جایی میرساند که امروز با طبقاتی از جامعه مواجهیم که دیگر نه تنها برای «تک بودن» خانه و ماشین و لباس و خوراکشان، میلیاردها تومان پول خرج میکنند، بلکه حتی حاضرند برای «خاص بودن»، میلیونها تومان پای چیزهایی بدهند که شاید خندهدار باشد؛ از قلمهای لوکس تا دفتر یادداشتهای چند میلیونی…
در بازی لاکچریها، نه پول مهم است نه کالا؛ تنها چیزی که در این بازی ارزشمند است، خاص بودن است؛ حالا فرقی ندارد خاص بودن قرار است با هویجهای وارداتی از آمریکا باشد، یا گوشت گوسالهها ماساژ داده شده و موزیک دوست یا حتی دفترچه یادداشتهای چند برگی چند میلیونی.
اخیراً اگر به بازار لوازم التحریر و فروشگاههای خاص این محصولات سر بزنید، شاید از قیمت برخی از قلمها، خودکارها، رواننویسها و خودنویسهای لاکچری در این بازار تعجب کنید؛ از قلمهای مدرن تا رواننویسهای ساخته شده از بدنه کلاشینکف شورشیان آفریقایی و حتی خودنویسهایی که قیمت هرکدام از آنها حسابی هوش از سر مشتری معمولی میپراند.
یکی از فروشندگان این بازار که سالها است مشتریهای خاص خودش را دارد میگوید: یکی از برندهای معروف، با این شعار که «با خرید یک قلم، یک سلاح را از چرخهی کشتار بشریت خارج کنید»، محصولی را عرضه کرده که در نوع خودش برای مشتریان ما جالب توجه است؛ او میگوید: هر خودنویس و رواننویس این کمپانی، از قطعات بازیافتی سلاح کلاشینکف ساختهشده که متعلق به شورشیان آفریقایی بوده و حالا با از رده خارج شدن این اسلحه، بخشی از بدنه آن، تبدیل به یک قلم منحصر به فرد میشود که شماره انحصاری همان کلاشینکف نیز بر روی آن حک شده؛ این یعنی بدنه این قلمها از جنس اسلحه کلاشینکف است و در طراحیشان از بدنه این اسلحه الهام گرفته شده است.
البته به قول او «این بازار انتها ندارد» و وقتی پیگیر قیمت قلمهای دیگر میشویم از خودنویس ۳۸۰ میلیون تومانی میگوید که حتی دیدنش به این سادگی امکانپذیر نیست و در یک سال گذشته، ۲ عدد از آنها هم فروش رفته.
اما جدای از قیمت میلیونی خودنویس و رواننویسها و قلمها، شاید عجیبتر از همه، دفترچههای کاغذی باشد. دفترچههایی که هیچ چیز بیشتر از دفترچه یادداشتهای معمولی ندارند جز یک مارک خاص که بر روی آنها حک شده و همان مارک، قیمتشان را تا میلیونها تومان بالا برده است.
جالب اینجا است که دفترچههای یادداشت برندهای خاص لوازم التحریر آلمانی و آمریکایی، در بازار لوازم التحریر ایران علیرغم قیمتهای چند صد هزار تومانی تا چند میلیونیشان، مشتریهای خاص خودشان را هم دارند؛ به عنوان مثال مشتریان این دفترها برای داشتن یکی از دفترچههای این برندها، میبایست رقمی بین ۱۶۰ هزار تومان تا بیش از ۵ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان را پرداخت کنید و اگر علاقمند باشند که در کنار این دفتر، یک خودکار هم داشته باشند، این رقم به بیش از ۱۰ میلیون تومان میرسد.
بازار لاکچریهای لوازم التحریر در کشورمان علیرغم ممنوعیت واردات کالاهای لوکس، همچنان داغ است و این کالاها به راحتی وارد کشور میشوند؛ البته فارغ از آنکه چطور چنین اقلامی وارد کشور میشود و آزادانه در بازار به فروش میرسد، یک نکته حائز اهمیت است؛ اینکه در شرایط اقتصادی امروز کشور که بسیاری از مردم و طبقات جامعه با مشکلات معیشتی به شدت دست به گریبانند، چطور برخیها میتوانند خودشان را متقاعد کنند که میلیونها تومان را برای خرید چنین اقلامی هزینه کنند؟!