سریع ترین روش های خانگی و پزشکی درمان هموروئید(بواسیر)

0

رگهای وریدی که در بخش انتهایی دستگاه گوارش (رکتوم) قرار دارند، می توانند تحت شرایط خاصی دچار اتساع و کشیدگی شوند که در اینصورت بالشتکهای بواسیری ایجاد می شوند. در واقع هرگونه ایجاد فشار در ناحیه رکتوم و مقعد می تواند باعث آسیب دیدگی این عروق و در نهایت بروز بواسیر یا هموروئید شود. بواسیر به عنوان یکی از رایج ترین بیماریهای ناحیه مقعد و نشیمنگاه به شمار می رود که به دلیل سبک زندگی و تغذیه نادرست در جامعه، روز به روز آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است.

 

هموروئید بواسیر

یبوست و خشکی مدفوع، بی تحرکی و نشستن به مدت طولانی، سابقه خانوادگی، بلند کردن اجسام سنگین، بارداری و زایمان در خانم ها از دلایل ایجاد هموروئید به شمار می رود. شاید تصور کنید فقط افراد مسن درگیر این عارضه می شوند و احتمال بروز آن در سنین پایین تر وجود ندارد. این یک تصور کاملا اشتباه است، چون هموروئید می تواند تمام گروه های سنی و حتی کودکان را درگیر کند.

علائمی که هموروئید ایجاد می کند در هر فردی متفاوت است و می تواند تغییر کند. بواسیر دارای انواع گوناگونی است که هر یک از آنها علائم خاص خودش را دارد و حتی در مواردی این بیماری بدون نشانه است. در اینجا سعی داریم انواع مختلف هموروئید و علائمی که ممکن است ایجاد کنند را بررسی کنیم:

بواسیر داخلی: این عارضه در بخش انتهایی روده و داخل رکتوم مشاهده می شود و بیشترین نشانه آن خونریزی هنگام دفع است. حرکات روده ای با تحریک رگهای آسیب دیده و متورم داخل مقعد، باعث ایجاد خونریزی و گاهی درد می شوند.

همچنین هموروئید داخلی دارای چهار درجه متفاوت است. در درجه ۱ و ۲ پرولاپس هموروئید قابل رفع خود به خود است، اما در نوع ۳ و ۴ نیاز به اقدامات پزشکی و درمانی برای رفع پرولاپس می باشد.

بواسیر خارجی: این نوع هموروئید در پوست اطراف مقعد بوجود می آید که به دلیل حساسیت این ناحیه، بروز علائمی مثل درد، خارش و خونریزی در این نوع بواسیر شدیدتر است.

بواسیر ترومبوزه: هموروئید زمانی ترومبوزه می شود که یک لخته خون در آن ایجاد شود. در واقع برآمدگی بواسیر می تواند در عرض چند ساعت کبود و دردناک شود.

با توجه به اینکه بعضی از علائم در بیماریهای نشیمنگاهی مشترکند، برای تشخیص بیماری خود باید حتما به دکتر متخصص مراجعه کنید. علاوه بر این مشاهده خونریزی و یا احساس درد در ناحیه مقعد، همیشه نشانه ابتلا به بواسیر یا سایر بیماریهای نشیمنگاهی نیست و می تواند دلایل جدی تری داشته باشد. بواسیر خارجی با معاینه ساده و به راحتی تشخیص داده می شود، اما ممکن است تشخیص هموروئید خارجی نیاز به معاینه کانال مقعد بوسیله آنوسکوپی یا کولونوسکوپی داشته باشد.

بیماران مبتلا به بواسیر خارجی به دلیل علائم دردناکی که احساس می کنند به دنبال راهی برای درمان سریع بواسیر خارجی هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

روش های تسکین و درمان فوری درد بواسیر خارجی

اکثر افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، تمایل دارند بیماری خود را بدون جراحی و با روشهای دیگر درمان کنند. البته ترس از جراحی و عواقب آن امری کاملا طبیعی است. شاید روشهای درمان خانگی بواسیر در مواقعی کارساز باشد و بیماری را بهبود ببخشد اما نمی توان آن را به عنوان روش درمان قطعی هموروئید دانست. اگر بیماری پیشرفت کرده باشد، استفاده از روشهای خانگی فقط باعث سخت تر شدن روند درمان بیماری خواهد شد. در ادامه موثرترین روشهای درمان خانگی را بررسی می کنیم:

مصرف دارو: از داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک برای درمان درد و کاهش علائم هموروئید استفاده می شود. این داروها دارای انواع ضد التهابی و… هستند که می توانند به بهبود علائم بیماری کمک کنند. همچنین استفاده از پماد و شیاف هم برای درمان این عارضه پیشنهاد می شود.

کیسه یخ: با قرار دادن کمپرس یخ روی بواسیر، می توانید درد و تورم حاصل از این بیماری را کاهش دهید. این یکی از بهترین روشهای درمان فوری درد بواسیر است.

حمام سیتز یا نشیمن: استفاده مرتب از حمام سیتز یکی از بهترین روش های درمان فوری درد بواسیر یا هموروئید است. برای تهیه این حمام می توانید از یک تشت یا لگنی که روی توالت فرنگی قرار می گیرد استفاده کنید و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه در داخل تشت آب گرم بنشینید.

تغذیه مناسب: قرار دادن فیبر و مایعات کافی در رژیم غذایی با کمک به رفع یبوست و نرم تر شدن مدفوع به درمان فوری درد بواسیر یا هموروئید کمک می کند. سبزیجات، حبوبات و میوه ها را در وعده های غذایی خود قرار دهید تا علائم بیماری شما کاهش یابد.

روش های پزشکی درمان سریع بواسیر خارجی

در مواقعی که علائم بواسیر نظیر خونریزی تشدید شود، می تواند مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند و حتی سلامتی او را تهدید کند. بنابراین در چنین مواقعی نیاز به درمان سریع بیماری است. راه هایی که برای درمان سریع بواسیر خارجی توصیه می شود، به شرح زیر است:

درمان با لیزر

روش لیزر به عنوان بهترین درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی شناخته می شود و دارای مزایای فراوانی نسبت به سایر روش ها است. لیزر به عنوان یک روش سرپایی و بدون بیهوشی است که در کلینیک انجام می شود و بیمار هیچگونه درد، خونریزی و ناراحتی را در این جراحی احساس نمی کند. این درمان کمتر از یک ساعت زمان می برد و بیمار بلافاصله بعد از جراحی مرخص می شود و نیازی به بستری شدن و گذراندن دوران نقاهت نیست. همچنین در روش لیزر هموروئید، به دلیل انعقاد خون در زمان جراحی و دقت بالای پزشک به بافت اطراف بیماری آسیبی نمی رسد و هیچگونه عوارضی به دنبال ندارد.

تزریق بوتاکس

از روش بوتاکس معمولا به همراه جراحی، برای کاهش درد و درمان سریع بواسیر خارجی استفاده می شود. بوتاکس نوعی سم است که با فلج کردن عضله ناحیه مقعد، بطور موقت به کاهش درد و علائم بیماری کمک می کند. البته این روش ممکن است عوارضی مثل بی اختیاری مدفوع را به همراه داشته باشد.

اسکلروتراپی

از روش اسکلروتراپی برای برگرداندن رگهای بواسیری به حالت اولیه خود استفاده می شود و طی آن، ماده ای به نام اسکلروزان به بالشتکهای بواسیری تزریق می شود. این ماده با ایجاد تورم در دیواره رگها، باعث چسبندگی و در نهایت قطع جریان خونرسانی به آنها می شود. اسکلروتراپی روشی سریع برای کاهش تورم هموروئید است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ