زندگینامه میلیاردر ایرانی لندن نشین + عکس

0

حسین مهجو در سن ۱۲ سالگی از ایران خارج شد و در سال ۱۹۸۲ از سوی کشور بریتانیا به وی پناهندگی اعطا شد. او به عنوان یک شهروند بریتانیایی، کسب و کار موفقی به هم زده که ۸.۵ میلیون پوند ارزش دارد.

دیلی میل نوشت: مهجو از حسابداران برای گرفتن مالیات بر سود سرمایه اش شکایت کرده بود، اما دادگاه تجدید نظر، حکم او را تایید و او را به پرداخت مالیاتی سنگین تعیین شده ملزم کرد.

میلیونر ایرانی تبار، حسین مهجو ثروت خود را در بریتانیا به دست آورده است. وی ابتدا به عنوان یک کودک پناهنده از ایران به بریتانیا آمده بود و سپس تلاش کرد تا از پرداخت مالیات ۸۵۰ میلیون پوندی خودداری کند .

میلیونر ایرانی میلیاردرهای ایرانی خارج از کشور کارآفرین میلیونر زندگینامه ثروتمندان روش حسین مهجو راز ثروتمندان دارایی حسین مهجو حسین مهجو ثروت حسین مهجو بیوگرافی حسین مهجو ایرانیان در خارج ایرانیان در اروپا

این پناهنده در بریتانیا به یک کارآفرین میلیونر تبدیل شد اما دوستی این کشور را با تلاش برای فرار از پرداخت مالیات ۸۵۰ هزار پوندی خود پاسخ داد. حسین مهجو در سن ۱۲ سالگی از سرزمینش ایران،  فرار کرد و در سال ۱۹۸۲ با تلاش کمپین پلیس و یک روزنامه محلی پناهندگی گرفت.

او بدین ترتیب شهروند بریتانیا شد و در صنعت مد و لباس کسب و کار موفقی بهم زد و توانست یک قایق تفریحی و منزلی در ورسستر شایر با دو زمین تنیس برای خود خریداری کند.

او در ماه آوریل سال ۲۰۰۵، شرکت خود به نام بانک مد را ، به قیمت ۸.۵ میلیون پوند فروخت، اما تصمیم گرفت تا از پرداخت مالیات ۱۰ درصدی سود سرمایه خود ، یعنی حدود ۸۵۰،۰۰۰ پوند خودداری کند.

او باید پرداخت این پول را به عنوان بهایی کوچک برای زندگی جدید خود تلقی می کرد. اما در عوض ، این مرد ۵۴ ساله ، مبارزات قانونی طولانی مدتی را علیه حسابداران هاربر بارکر آغاز کرده. که چرا نتوانسته اند او را از دادن این مالیات معاف کنند.

او سعی کرد تقصیر را به گردن آلن پورنل بیاندزد، یک دوست صمیمی که با رشد تجارت او در صنعت مد به عنوان حسابدار برایش کار می کرد. آقای پورنل، ۶۸ ساله تا زمان بازنشستگی اخیر خود برای هاربن بارکر کار می کرد.

دادگاه عالی در ابتدا به نفع مهجو حکم داد و در ماه مه گذشته بیش از ۱ میلیون پوند را به او بخشید.  قاضی سیلبرگفت: آقای پورنل فردی صادق، شایسته و صالح است ، اما باید به مهجو توصیه می کرد تا مشاور مالیاتی متخصصی استخدام کند زیرا او در انگلیس ساکن نیست و این بدان معناست که در مورد دارایی های او قوانین متفاوتی اعمال می شود.

حکم قاضی جار وجنجال زیادی به پا کرد زیرا اینگونه القا می کرد که حسابداران موظفند به مشتریان ثروتمند خود برای فرار از مالیات کمک کنند و به آنان مشاوره بدهند. اما این هفته ، دادگاه تجدید نظر حکم مذکور را لغو کرد و مهجو را با یک صورتحساب مالیاتی چند میلیون پوندی تنها گذاشت.

یک حسابدار که نخواست نامش فاش شود، گفت: “این کار مهجو عین طمعکاری مطلق بود، زیرا وی تنها باید ۱۰ درصد از سود خود را به عنوان مالیات بردرآمد پرداخت می کرد. بریتانیا زندگی او را نجات داده و پرداخت این پول راه مناسبی برای جبران محبت این کشور در حق او و دوستش بود.”

دوستی بین پونل و مهجو در سال ۱۹۸۱ آغاز شد زمانی که این دو بازی اسکواش را به طور منظم آغاز کردند. مهجو که به یک مدرسه شبانه روزی در غرب یورک شایر می رفت، بازی اسکواش را به صورت حرفه ای ادامه داد تا سال ۱۹۹۸که از ناحیۀ کمر مجروح شد.

رئیس ادارۀ درآمد و گمرک HMRC می گوید: “این پرونده نشان دهندۀ تبعات ناشی از به نتیجه نرسیدن توطئه های فرار از مالیات است.

بیشتر توطئه ها به سادگی جواب نمی دهد . ممکن است برای فرد خاطی تبعات قابل توجهی از جمله ، پرداخت جریمه ، تحمل مجازات های حقوقی و ضرر و زیان دیگری به بار بیاورد. هر وقت چیزی خوبتر از آن به نظر بیاید که حقیقت داشته باشد، قطعا احتمالی بوده و نتیجه آن مشخص نیست.

مهجو پدر دو فرزند در سال ۱۹۵۹ در تهران به دنیا آمده و اکنون هم محل سکونت فعلی وی در بریتانیا نیست.

وقتی او در سال ۲۰۰۵ شرکت خود را فروخت، برای نقشۀ فرار از مالیات برسود خود مبلغ ۲۰۰ هزار پوند پول پرداخت کرد. این نقشه نه به توصیۀ هاربربارکر معتمد، که توسط یک شرکت حسابرسی در خارج از کشوربه وی پیشنهاد شده بود.

وی گفت: “با این حال، وقتی این توطئه شکست خورد مهجو، هم مجبور به پرداخت مالیات شد و هم ضرر وزیان زیادی به منافع وی وارد آمد، او به این دلیل از هاربربارکر شکایت کرده زیرا معتقد است آنها باید راه های بهتری را برای فرار از مالیات به وی نشان می دادند.

او به عنوان یک فرد بریتانیایی غیر مقیم ، می توانست به موجب “طرح اختیارات حامل” از پرداخت مالیات بر سود سرمایه خود به کلی معاف شود.

اما وی فعلا مجبور شده تا هم میلیون ها پوند برای هزینه های قانونی دادرسی پرداخت کند و هم همین مقدار پول را برای پیروزی بر هاربن بارکر بپردازد.

HMRC می گوید، بریتانیا سالانه مبلغی معادل ۳۵ میلیارد پوند را به خاطر تخلفات مالیاتی سرمایه داران از دست می دهد.  دیوید مینت، عضو هاربن بارکر نیز می گوید”خوشحال است که سرانجام پس از سه سال کشمکش حقوقی عدالت برقرار شده است”.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ