انواع روکش و بریج دندان +مزایا و معایب و قیمت

0

روکش و بریج دندان چیست؟

روکش  یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت ، که به انگلیسی dental crown  نامیده میشود، یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندانهای با تخریب گسترده گذاشته میشود ،تا علاوه بر حفاظت از آنها در برابر شکستن، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود.
هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

انواع روکش دندان کدام است؟

روکشهای تمام فلزی ( all metal)

همانطور که از نام آن بر می آید تمام بخش پوشش دهنده دندان از فلز ساخته شده که بسته به نوع فلزات موجود در آلیاژ آن میتواند فلز سفید یا زرد باشد.

مزایا 

بهترین روکش دندان است. چرا که تراش دندان بسیار کمتر است، باعث سایش دندانهای مقابل نمیشود، ماندگاری بسیار بالایی دارد چون کاملا فیت دندان می شود.

معایب

تنها عیب آن ظاهر نازیبای آن است.

جنس روکشهای تمام فلز

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران
هیچ وقت یک فلز به صورت خالص نمیتواند جهت روکش استفاده شود، همیشه آلیاژهای فلزی هستند که برای روکشهای دندانی مورد استفاده قرار می گیرند.
شامل
آلیاژهای قیمتی ( precious):
     آنچه که در انواع روکش دندان به عنوان گلد استاندارد محسوب میشود همین نوع روکش است. ۶۰℅ این آلیاژها شامل فلزات قیمتی ( طلا، پلاتینیوم، وگاهی پالادیوم ) است که بالغ بر ۴۰℅ آن طلاست. این همان چیزیست که در اصطلاح عموم جامعه « دندان طلا» نامیده میشود.
آلیاژهای نیمه قیمتی (semi precious) :
     که بیش از ۲۵℅ از فلزات قیمتی تشکیل شده است.
آلیاژهای معمولی (non precious) :
     کمتر از ۲۵℅ فلزات قیمتی را شامل میشود. و بقیه آن شامل نیکل ،کروم و…

روکش سرامیکی دندان (all ceramic) هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

همانطور که از نام آن بر می آید ، روکشهای تمام سرامیک به طور کامل از نوعی چینی مانند پرسلن ساخته شده است.

مزایا 

  • این روکشها در مقایسه با روکشهای pfm که روتین مطبهای دندانپزشکی است بسیار طبیعی تر به نظر میرسد چرا که فلزی در زیر آن به کار نرفته است.
  • لبه فلزی ناشی از روکشهای pfm معمول وجود ندارد.
  • اگر کسی به آلیاژهای موجود در فلز آلرژی داشته باشد ،میتواند این روکشها را مد نظر داشته باشد

معایب

  • ساختار این انواع روکش بسیار ضعیف است . بنابراین فقط در دندانهای قدامی که زیبایی مد نظر است مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع روکشهای سرامیکی ( تمام سرامیک )

  1.  پرسلن جاکت کراون : که بیش از صد سال پیش با عنوان روکش تمام سرامیک ابداع شد و بسیار ضعیف است و به همین دلیل امروزه زیاد مورد استفاده نیست.
  2. پرسلنهای مدرن : که ادعا دارند با همان زیبایی جاکت کراون استحکام بالاتری دارند.
  3. روکش زیرکونیا : که به تفصیل درباره آن توضیح خواهم داد

روکشهای pfm ترکیب سرامیک  و فلز ( چینی باند شده به فلز )

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران
آنچه که امروزه به عنوان روکش به صورت غالب در مطبهای دندانپزشکی استفاده میشود همین نوع روکش است.در واقع بخش فلزی دور تا دور دندان را پوشش میدهد و به عنوان بخش هسته ای استحکام روکش را سبب میشود و پرسلن یا چینی روی آن ،زیبایی روکش را منجر میشود. در واقع ترکیبی از زیبایی و استحکام.

مزایا

  • استحکام بالا تر در مقایسه با روکش سرامیکی دندان،
  • فیتنس خوب فلز با دندان ( عمر این روکشها از تمام فلزها کمتر و از تمام سرامیکها بیشتر است. )

معایب

  • سایش دندان مقابل در مواردی که گلیز روکش از بین رفته است.
  • احتمال ترک یا پریدگی چینی روکش.( اگر کم باشد ترمیم با کامپوزیت و اگر زیاد باشد تعویض روکش مدنظر قرار میگیرد. )
  • بعضی موارد فلز لبه روکش دیده میشود ، به ویژه بعد از تحلیل لثه که این اتفاق مهمی است به ویژه در دندانهای قدامی.
  • ضخامت بالاتری از دندان تراش میخورد.

روکش دندان زیرکونیوم ( zirconium crowns)

و اما روکش دندان زیرکونیا‌ ( روکش زیرکونیوم ) ، یکی از انواع روکشهای تمام سرامیک است که به کمک فریمهای زیرکونیومی تقویت شده است .از لحاظ ساختاری مشابه pfm است با این تفاوت که به جای استفاده از فلز در مرکزهزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران
روکش از زیرکونیوم استفاده میشود که رنگ آن سفید است ولی استحکام آن به اندازه و یا حتی بیشتر از آلیاژهای فلزی است.

مزایا

  • فیتنس عالی،
  • استحکام بالا در هر نقطه از دهان.
  • زیبایی دندانهای طبیعی را احیا میکند،
  • سیاهی لبه لثه که در روکشهای pfm بسیار شایع است در آن دیده نمیشود.
  • در افرادی که آلرژی فلزی دارند قابل استفاده است.

معایب

  • قیمت روکش دندان زیرکونیوم به نسبت گرانتر است.
  • اگر گلیز نشده باشد منجر به سایش دندان مقابل میشود.

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

بهترین نوع روکش دندان کدام است ؟

 بهترین نوع روکشها، روکشهای تمام فلزی با فلزات قیمتی و به عبارتی روکشهای تمام طلا میباشند که زیبایی را تامین نمیکنند. بعد از آنها روکش دندان زیرکونیا در سطح بسیار بالایی از کیفیت میباشد.

روکش دندان عصب کشی شده

زمانی دندان شما نیاز به روکش دارد که تاج دندان، به شدت آسیب دیده و با ترمیمهای معمول قابل پر شدن نیست، یکی از مواردی که این موضوع را باعث میشود، بعد از عصب کشی ( درمان ریشه ) است. چرا که دندانی که نیاز به روت کانال دارد ، نه تنها به علت پوسیدگی بخش وسیعی از تاج خود را از دست داده بلکه بعد از درمان ریشه نیز خشک و شکننده میشود و چه بسا اگر ترکی در تاج دندان باشد، دندان خرد شده و از بین می رود. روکش با محافظت دور تا دور دندان آن در برابر نیروهای افقی و عمودی مستحکم ساخته و مانع از شکنندگی آن میشود.
روکش دندان برای زیبایی

روکش دندان برای زیبایی

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران
یکی از موارد کاربرد روکش ، روکش دندان عصب کشی شده است که در بالا به آن اشاره کردیم. از موارد دیگر کاربرد روکش دندان میتوان به استفاده از آن برای زیبایی اشاره کرد. البته در این روش از انواع خاص پروتزهای ثابت دندان برای اصلاح  بد رنگی های دندانی استفاده میشود.
البته در مواردی که تاج دندان آسیب دیده و سمپتومها وعلایم ترک در دندان دیده شود نیز از روکش استفاده میشود. شایان ذکر است  که شایعترین علامت این نوع آسیب به تاج دندان، درد دندان در حین جویدن است. و دندانپزشک معمولا از طریق دق کردن دندان در جهات مختلف به آن پی میبرد.

آیا ممکن است روکش دندان نیاز به تعویض داشته باشد ؟

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

بله.در واقع روکش دندان ( dental crowns ) در مواقعی استفاده میشود که استحکام دندان با یک پر کردگی ساده تامین نمیشود.
روکش با پوشش کامل تاج دندان، در واقع از تاج دندان در مقابل شکستن تحت فشارهای ناشی از جویدن و … محافظت میکند. به این ترتیب نه تنها روکش دندان حفاظت بالایی را برای دندان فراهم می کند بلکه  عملکرد دندان را نیز بهبود بخشیده و زیبایی قابل قبولی را به بیمار هدیه میکند.
اما دلایل متعددی وجود دارد که بر اساس آنها نیاز به تعویض روکش وجود دارد من جمله
*پوسیدگیهای ثانویه در زیر روکش
* تحلیل لثه یا سایش های طوق دندان که منجر به نمایی نازیبا در دهان میشوند
* تغییر رنگ تدریجی دندانهای اطراف در طول سالها که منجر به مشخص شدن نمای روکش میشود.
* شکستن چینی روی روکش.
در عین حال بعضی مواقع سمان مورد استفاده برای چسباندن روکش ( چسب روکش )به مرور شسته شده و روکش شل میشود که میتوان دوباره  آن را چسباند.

عمر یک روکش دندانی ( پروتز ثابت دندان ) چند سال است ؟

اصولا در یک حالت آرمانی دندانهای هر فرد تا پایان عمر او باید به او خدمت کند، اما متاسفانه عواملی از قبیل پوسیدگی ، شکستن دندان، بیماریهای لثه و ….باعث میشود ما  دندانهای سالم اولیه خود را از دست بدهیم.
در مورد روکش (پروتز ثابت دندانی ) هم وضع بر همین منوال است. قاعدتا اگر بعد از گذاشتن روکش شما بهداشت دهانی خوبی داشته باشید ، در عین حال مراجعه منظم به دندانپزشکتان جهت بررسی شرایط روکش را در برنامه خود قرار دهید، مسلما عمر روکش شما بیشتر میشود . و در صورت نیاز( موارد ذکر شده در بالا جهت تعویض روکش )، دندانپزشک به شما توصیه میکند که روکش دندان خود را عوض کنید.

پست و کور دندان (post & core ) چیست ؟ هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

در مواقعی که دندان عصب کشی ( روت کانال ) شده و بیش از ۵۰℅ از بافت تاج دندان از بین رفته ،معمولا برای باز سازی تاج دندان یک قالب از ریشه دندان گرفته میشود و برای لابراتوار ارسال میگردد . جلسه دوم مراجعه بیمار یک تاج فلزی ریختگی که توسط لابراتور دندانسازی ساخته شده ، روی دندان بیمار چسبانده شده و سپس از آن برای تهیه روکش قالبگیری میشود.

هزینه و قیمت روکش دندان

هزینه روکش دندان چقدر است؟ برای پاسخ به این پرسش بادی گفت این هزینه بسته به جنس روکش و دستمزد دندانپزشک و هزینه لابراتوار میتواند متفاوت باشد.
منظور از جنس روکش دندان  بیشتر نوع آن است که غالبا فلزی، سرامیکی ، پرسلن باند شده به فلز و یا زیرکونیوم  ( یا همان روکش دندان زیرکونیم ) میباشد. معمولا ارزانترین روکشها، همین روکشهای پرسلن باند شده به فلز هستند که البته قیمت روکش دندان در آنها هم به آلیاژ زیر آن بستگی دارد . اما با آلیاژ مرسوم در لابراتوارهای دندانی ، به صرفه ترین هزینه روکش دندان را دارند.
هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

مراحل و نحوه قرار دادن روکش و بریج دندان

فرآیند روکش کردن دندان معمولاً به دو جلسه ملاقات با دندان پزشک نیاز دارد. برای جایگذاری روکش دندان به دو جلسه ملاقات با دندان پزشک نیاز است. این ملاقات ها معمولاً در طول دو هفته زمان بندی می شوند.

جلسه اول:

  • بی حس کردن دندان: قبل از این که فرآیند کار گذاشتن روکش دندان شروع شود، دندان پزشک هر دوی دندان و بافت لثه اطراف آن را با استفاده از مواد مخصوص بی حس می کند.
  • شکل دادن دندان: یک مقدار خاص از دندان باید تراشیده شود. همه روکش های دندان دارای یک ضخامت ناچیز هستند. ضخامت روکش دندان این اطمینان را فراهم می کند که روکش دارای قدرت لازم باشد و در حالتی که روکش از پرسلاین ساخته شده باشد، روکش دارای ظاهر نیمه شفاف باشد. برای انواع روکش ها، این ضخامت چیزی در حدود دو میلیمتر است.
  • تهیه یک قالب از دندان آماده شده: هنگامی که دندان پزشک آماده سازی ظاهر دندان شما را کامل کرد، نیاز به تهیه یک کپی از دندان با استفاده از قالب های مخصوص است. برای انجام این کار دو فرآیند مختلف به شرح زیر قابل استفاده است:

الف) قالب گیری سنتی دندان: اکثر دندان پزشکان از یک خمیر یا ترکیب بتونه مانند برای این کار استفاده می کنند که در اصطلاح برای سادگی به آن «مواد قالب گیری» گفته می شود.

ب) قالب گیری نوری دندان: دندان پزشک ممکن است از یک دستگاه CAD/CAM در مطب خود برای قالب گیری دندان استفاده کند. این واحدها به یک دوربین متصل است که می تواند یک قالب نوری (قالب تصویری) از دندان شما تهیه کند.

  • جایگذاری یک روکش موقت: در مواردی که روکش دندان در لابراتوار دندان پزشکی ساخته می شود، نیاز است که شما دو هفته یا بیشتر برای آماده شدن روکش دندان خود صبر کنید. در طول این دوره، دندان شما نیاز به پوشانده شدن با یک روکش دندان موقت دارد. این روکش موقت، معمولاً از مواد پلاستیکی یا سایر مواد با یک پوسته نازک از فلز ساخته می شود و با استفاده از چسب «موقت» در محل قرار می گیرد. به این ترتیب امکان برداشتن این روکش به سادگی در جلسه بعد برای جایگزینی آن با روکش دائم ساخته شده وجود خواهد داشت.
  • انتخاب سایه رنگ پرسلاین: اگر روکش جدید دندان دارای یک لایه پرسلاین باشد، نیاز است که دندان پزشک درباره سایه ای که نزدیکترین تشابه رنگ را با دندان های کناری بیمار داشته باشد، تصمیم گیری نماید.

جلسه دوم:

  • چسباندن روکش دندان در محل: هنگامی که روکش دندان شما ساخته شد، دندان پزشک می تواند با استفاده از سیمان مخصوص آن را در محل مورد  نظر بچسباند. در مواردی که دو جلسه برای کار روکش کردن دندان استفاده شود (در مقابل حالتی که از روش یک جلسه ای با استفاده از دستگاه CAD/CAM استفاده می شود)، دندان پزشک ابتدا دندان شما را بی حس می کند (انجام این کار ممکن است همیشه لازم نباشد. در اکثر مواقع قرار دادن روکش بر روی دندان و چسباندن آن درد کمی را برای بیمار به همراه دارد). دندان پزشک در این مرحله روکش موقت روی دندان را برداشته و مواد باقیمانده از چسب دندان در محل را تمیز می کند.
  • ارزیابی قرارگیری صحیح و ظاهر روکش دندان: قبل از چسباندن روکش دندان در محل، در ابتدا لازم است که مطمئن شویم روکش به نحو صحیح در محل آن قرار می گیرد و ظاهر مناسب دارد. به عنوان بخشی از این ارزیابی، دندان پزشک روکش را بر روی دندان قرار می دهد، وضعیت قرار گیری آن را بررسی می کند (برای انجام این کار احتمالاً از نخ مخصوص برای بررسی فاصله بین دندان ها، کنترل وضعیت روکش با استفاده از یک ابزار دندان پزشکی، یا درخواست از بیمار برای گاز گرفتن آرام استفاده می شود)، روکش را بر می دارد و اصلاحات لازم را در آن ایجاد می کند. این فرآیند تا زمانی تکرار می شود که دندان پزشک از وضعیت قرارگیری روکش و نیز نحوه تماس آن با دندان های مجاور و مقابل راضی شود.هنگامی که دندان پزشک و بیمار به این توافق برسند که همه چیز درباره روکش دندان درست به نظر می رسد، زمان چسباندن روکش در محل آن فرا می رسد. برای انجام این کار، ابتدا سیمان مخصوص دندان پزشکی در داخل روکش قرا می گیرد و سپس روکش در محل خود بر روی دندان قرار داده می شود. پس از چند لحظه صبر برای محکم شدن روکش در محل آن، دندان پزشک از ابزار مخصوص برای برداشتن مواد باقیمانده در اطراف لبه های روکش استفاده می کند. در این زمان جایگذاری روکش کامل شده است.

هنگام جایگذاری روکش، دندان بیمار و بافت لثه اطراف آن بی حس می شود و به همین خاطر در این زمان بیمار دردی را احساس نمی کند. بی حس کردن موضع در این حالت نیازمند تزریق یک واحد لیدوکاین یا سایر مواد بی حسی موضعی در لثه ها است. هنگامی که درمان کامل شود و تاثیر مواد بی حسی از بین برود، بیمار ممکن است تا حدودی نسبت به روکش موقت دندان یا برخی جراحت های ایجاد شده در بافت لثه اطراف آن احساس درد و ناراحتی کند. در این حالت درد بیمار بسیار کم است و نباید این درد زیاد طول بکشد. در بارداری بهتر است، به منظور راحتی برای مادر و جنین، روکش کردن دندان به بعد از دوران بارداری محول شود. در مواردی که این کار ضرورت دارد مانند شکستگی دندان و… با توجه به بی خطر بودن مواد مورد استفاده در روکش دندان می توان در بارداری نیز آن را برای فرد انجام داد. توجه داشته باشید حتما دندان پزشک را در جریان وضعیت خود قرار دهید.

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

مراقبت

به خاطر اینکه روکش موقت دندان فقط برای استفاده تا زمان آماده شدن روکش دائم می باشد، اکثر دندان پزشک ها برای مراقبت از آن دستورالعمل های به نسبت کمی را به بیمار ارائه می کنند. این دستورالعمل ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اجتناب از مصرف غذاهای چسبنده و مواد جویدنی (مثل آدامس و کارامل) که با احتمال چسبیدن به روکش و خارج کردن آن از محل قرار گیری آن در دهان مواجه باشند.
  • استفاده حداقل از دندان هایی که روکش موقت بر روی آنها قرار دارد. برای این کار لازم است جویدن های اصلی با دندان های طرف دیگر دهان انجام شود.
  • اجتناب از جویدن غذاهای سخت (همچون سبزیجات خام)، که می تواند باعث خارج شدن یا شکستن روکش دندان شود.
  • نخ دندان کشیدن از پهلو به جای کشیدن نخ دندان به بالا در هنگام تمیز کردن دندان ها. بالا کشیدن نخ دندان که در حالت عادی افراد انجام می دهند، می تواند باعث خارج شدن روکش موقت از محل قرارگیری آن شود.
  • ناراحتی یا حساسیت. روکش کردن دندان ممکن است باعث ایجاد حساسیت بلافاصله پس از جایگذاری آن و از بین رفتن تاثیر داروهای بی حسی شود. اگر دندانی که روکش شده هنوز دارای عصب باشد، شما ممکن است با مقداری حساسیت دندان نسبت به مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد مواجه شوید.
  • بریدگی روکش دندان. روکش های ساخته شده از مواد تمام پرسلاین می توانند گاهی اوقات دچار بریدگی شوند. اگر این بریدگی کوچک باشد، یک رزین کامپوزیت می تواند برای ترمیم بریدگی بر روی روکش باقیمانده در دهان بیمار مورد استفاده قرار گیرد. اگر این بریدگی زیاد باشد، ممکن است نیاز به جایگزینی روکش دندان وجود داشته باشد.
  • شل شدن روکش دندان. گاهی اوقات سیمان مخصوص بکار رفته برای چسباندن روکش در محل آن از زیر روکش دندان شسته می شود. نه تنها این موضوع می تواند باعث افتادن روکش دندان شود، بلکه امکان تجمع باکتری در زیر روکش دندان و ایجاد پوسیدگی نیز به این خاطر افزایش پیدا می کند. به همین خاطر اگر احساس کردید روکش دندان شما سست شده است، بلافاصله با مطب دندان پزشک تماس بگیرید.
  • افتادن روکش دندان. گاهی اوقات روکش دندان می افتد. معمولاً این مشکل زمانی اتفاق می افتد که قرار گیری روکش در محل آن نا مناسب باشد، سیمان کمی برای چسباندن روکش استفاده شده باشد، یا یک بخش بسیار کوچک از ساختار دندان برای نگه داشتن روکش دندان باقی مانده باشد.
  • واکنش آلرژیک. به خاطر اینکه فلزات استفاده شده برای ساختن روکش دندان معمولاً ترکیبی از فلزات مختلف هستند، احتمال دارد واکنش آلرژیک به این فلزات یا پرسلاین استفاده شده در روکش دندان در بیمار مشاهده شود، اما بروز این مشکل به ندرت مشاهده می شود.
  • ایجاد خط تیره بر روی روکش دندان نزدیک خط لثه. ایجاد یک خط تیره در کنار خط لثه بر روی روکش دندان موضوعی طبیعی است و بطور خاص در صورتی مشاهده می شود که ماده پرسلاین با فلز برای روکش کردن دندان ترکیب شده باشد. این خط تیره به سادگی به خاطر فلز استفاده شده در روکش دندان ایجاد می شود. با وجودی که این مسئله به خودی خود یک مشکل سلامتی نیست، اما می تواند از نظر زیبایی ظاهر ناخوشایندی را ایجاد کند و به این ترتیب ممکن است دندان پزشک روکش دندان شما را جایگزین کند.

دوام و ماندگاری

با وجودی که روکش و بریج دندان می تواند برای تمام عمر دوام داشته باشد، اما گاهی اوقات شل و سست شده یا می افتند. بهترین راه برای اطمینان از دوام و ماندگاری روکش یا بریج دندان حفظ مناسب سلامت دهان است. پل دندان می تواند به خاطر ایجاد آسیب برای دندان یا استخوان نگه دارنده آن به دلیل بیماری های دندان سست و شل شود. به همین خاطر لازم است سلامت لثه ها و دندان شما با استفاده از مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در هر روز حفظ شود. علاوه بر این لازم است شما با دندان پزشک و متخصص بهداشت دهان بطور منظم برای بررسی وضعیت دهان و تمیز کردن حرفه ای آن ملاقات کنید. برای جلوگیری از ایجاد آسیب به روکش یا بریج جدید استفاده شده بر روی دندان، از جویدن غذاهای سفت، یخ یا سایر مواد سخت خودداری و اجتناب کنید.

هزینه و تعرفه های دندانپزشکی مجله سلامت قیمت انواع روکش دندان بهداشت دهان و دندان بهترین دکتر دندانپزشک تهران

عوارض روکش دندان

  • ناراحتی یا حساسیت. روکش کردن دندان ممکن است باعث ایجاد حساسیت بلافاصله پس از جایگذاری آن و از بین رفتن تاثیر داروهای بی حسی شود. اگر دندانی که روکش شده هنوز دارای عصب باشد، شما ممکن است با مقداری حساسیت دندان نسبت به مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد مواجه شوید.
  • بریدگی روکش دندان. روکش های ساخته شده از مواد تمام پرسلاین می توانند گاهی اوقات دچار بریدگی شوند. اگر این بریدگی کوچک باشد، یک رزین کامپوزیت می تواند برای ترمیم بریدگی بر روی روکش باقیمانده در دهان بیمار مورد استفاده قرار گیرد. اگر این بریدگی زیاد باشد، ممکن است نیاز به جایگزینی روکش دندان وجود داشته باشد.
  • شل شدن روکش دندان. گاهی اوقات سیمان مخصوص بکار رفته برای چسباندن روکش در محل آن از زیر روکش دندان شسته می شود. نه تنها این موضوع می تواند باعث افتادن روکش دندان شود، بلکه امکان تجمع باکتری در زیر روکش دندان و ایجاد پوسیدگی نیز به این خاطر افزایش پیدا می کند. به همین خاطر اگر احساس کردید روکش دندان شما سست شده است، بلافاصله با مطب دندان پزشک تماس بگیرید.
  • افتادن روکش دندان. گاهی اوقات روکش دندان می افتد. معمولاً این مشکل زمانی اتفاق می افتد که قرار گیری روکش در محل آن نا مناسب باشد، سیمان کمی برای چسباندن روکش استفاده شده باشد، یا یک بخش بسیار کوچک از ساختار دندان برای نگه داشتن روکش دندان باقی مانده باشد.
  • واکنش آلرژیک. به خاطر اینکه فلزات استفاده شده برای ساختن روکش دندان معمولاً ترکیبی از فلزات مختلف هستند، احتمال دارد واکنش آلرژیک به این فلزات یا پرسلاین استفاده شده در روکش دندان در بیمار مشاهده شود، اما بروز این مشکل به ندرت مشاهده می شود.
  • ایجاد خط تیره بر روی روکش دندان نزدیک خط لثه. ایجاد یک خط تیره در کنار خط لثه بر روی روکش دندان موضوعی طبیعی است و بطور خاص در صورتی مشاهده می شود که ماده پرسلاین با فلز برای روکش کردن دندان ترکیب شده باشد. این خط تیره به سادگی به خاطر فلز استفاده شده در روکش دندان ایجاد می شود. با وجودی که این مسئله به خودی خود یک مشکل سلامتی نیست، اما می تواند از نظر زیبایی ظاهر ناخوشایندی را ایجاد کند و به این ترتیب ممکن است دندان پزشک روکش دندان شما را جایگزین کند.

روکش دندان جلو

همانطور که در بحث انواع روکشهای دندانی توضیح داده شد ، برای روکش دندانهای جلو بهترین انتخاب روکشهای سرامیکی یا انواع روکش زیرکونیا است که زیبایی را اساسا تامین میکند. اما هنگام روکش دندان جلو برای زیبایی باید به این نکته توجه کرد که انجام روکش صرفا جهت زیبایی دندانهای جلو به هیچ عنوان توصیه نمیشود. جهت این امر روشهای دیگری مثل لامینت و یا ترمیمهای کامپوزیت ونیر  ارجح است.

هزینه درمانهای دندانپزشکی ، تعرفه دندانپزشکی برخی پزشکان در سال ۱۳۹۵

ردیف

شرح خدمات

قیمت (ریال)

۱

معاینه و تشخیص

۱-۱

دکتر یاشیل احدی مقدم

رایگان

۲

رادیوگرافی

۱-۲

رادیوگرافی پری اپیکال

۱۵۰,۰۰۰

۳

ترمیمی

۱-۳

پرکردن با آمالگام

۲,۵۰۰,۰۰۰

۲-۳

آمالگام بیلد آپ

۳,۵۰۰,۰۰۰

۳-۳

پالپ کپ کف بندی زیر ترمیم

۶۰۰,۰۰۰

۴-۳

پین داخل کانال

۱,۰۰۰,۰۰۰

۵-۳

پرکردن با کامپوزیت

۳,۰۰۰,۰۰۰

۶-۳

کامپوزیت بیلد آپ

۴,۰۰۰,۰۰۰

۷-۳

ونیر کامپوزیتی (تخفیف ویژه به مدت محدود)

۵,۰۰۰,۰۰۰

۸-۳

فایبر پست

۲,۰۰۰,۰۰۰

۹-۳

اینله و انله   کامپوزیتی

۵,۰۰۰,۰۰۰

۴

پریو

۱-۴

جرم گیری کامل هردو   فک به همراه برساژ و آموزش بهداشت

۲,۵۰۰,۰۰۰

۲-۴

برساژ دو فک

۱,۰۰۰,۰۰۰

۳-۴

فلپ ۶/۱ فک

۴,۰۰۰,۰۰۰

۴-۴

فلپ ۴/۱ فک

۴,۵۰۰,۰۰۰

۵-۴

فلپ تمام دهان

۱۸,۰۰۰,۰۰۰

۶-۴

کورتاژ دو فک

۵,۰۰۰,۰۰۰

۷-۴

الوئولوپلاستی ۴-۱   دهان

۴,۵۰۰,۰۰۰

۸-۴

فرنکتومی

۵,۰۰۰,۰۰۰

۹-۴

جراحی افزایش طول تاج   به ازای هر دندان

۵,۰۰۰,۰۰۰

۱۰-۴

جراحی پیوند لثه به ازای هر دندان

۶,۰۰۰,۰۰۰

۱۱-۴

جراحی پیوند استخوان   به ازای هر دندان

۹,۰۰۰,۰۰۰

۱۲-۴

همی سکشن

۶,۰۰۰,۰۰۰

۱۳-۴

ژنژیوکتومی ¼

۵,۵۰۰,۰۰۰

۵

درمان ریشه (اندو) عصب کشی

۱-۵

پالپوتومی اورژانس

۲,۰۰۰,۰۰۰

۲-۵

عصب کشی دندان تک کاناله با پر کردن تاج

۴,۰۰۰,۰۰۰

۳-۵

عصب کشی دندان دو   کاناله با پر کردن تاج

۴,۵۰۰,۰۰۰

۴-۵

عصب کشی دندان سه کاناله با پر کردن تاج

۵,۵۰۰,۰۰۰

۵-۵

عصب کشی دندان  چهار کاناله با پر کردن تاج

۶,۰۰۰,۰۰۰

۶-۵

درمان مجدد (ری اندو) ریشه بدون پر کردن تاج

۸,۰۰۰,۰۰۰

۷-۵

جراحی ریشه (اپیکو)   دندان تک ریشه

۸,۰۰۰,۰۰۰

۸-۵

جراحی ریشه (اپیکو) دندان دو ریشه

۹,۰۰۰,۰۰۰

۹-۵

جراحی ریشه (اپیکو)   دندان سه ریشه

۱۰,۰۰۰,۰۰۰

۶

جراحی (تخصصی)

۱-۶

کشیدن تک ریشه (غیر از کانین)

۱,۵۰۰,۰۰۰

۲-۶

کشیدن چند ریشه و کانین

۲,۵۰۰,۰۰۰

۳-۶

درمان استئوریت (درای ساکت)

۵۰۰,۰۰۰

۴-۶

بیرون آوردن دندان عقل معمولی

۳,۰۰۰,۰۰۰

۵-۶

آرچ بار هر فک

۶-۶

جراحی دندان نهفته در نسج نرم

۴,۰۰۰,۰۰۰

۷-۶

جراحی دندان نهفته   نسج سخت

۶,۰۰۰,۰۰۰

۷-۶

سینوس لیفت Close برای هر ایمپلنت

۵,۵۰۰,۰۰۰

۷-۶

سینوس لیفت Open باز

۸,۰۰۰,۰۰۰

۸-۶

بازکردن آبسه داخل دهان

۱,۰۰۰,۰۰۰

۹-۶

جراحی تومورهای کوچک   داخل استخوان

۱۰-۶

جراحی تومورهای کوچک داخل نسج نرم

۱۱-۶

عمیق کردن وستیبول   ۴/۱ دهان

۸,۰۰۰,۰۰۰

۱۲-۶

جا انداختن در رفتگی فک

۷

اطفال

۱-۷

پالپوتومی اطفال با پر کردن تاج

۳,۵۰۰,۰۰۰

۲-۷

فیشور سیلانت تراپی

۱,۵۰۰,۰۰۰

۳-۷

فلوراید تراپی

۱,۵۰۰,۰۰۰

۴-۷

اس اس کراون

۵-۷

اس ام (فضا نگه دارنده) متحرک

۶-۷

اس ام (فضا نگه   دارنده) ثابت

۸

پروتز

۱-۸

پروتز کامل دست دندان

۲۵,۰۰۰,۰۰۰

۲-۸

نیم دست دندان

۱۵,۰۰۰,۰۰۰

۳-۸

پلاک کرم کبالت هر فک

۱۵,۰۰۰,۰۰۰

۴-۸

پلاک پارسیل اکریلی هر فک

۸,۰۰۰,۰۰۰

۵-۸

ریلاین هرفک (با   احتساب هزینه لابراتوار)

۳,۵۰۰,۰۰۰

۶-۸

روکش فلز و پرسلن هر واحد(با احتساب هزینه لابراتوار)

۵,۰۰۰,۰۰۰

۷-۸

روکش تمام سرامیک   زیرکنیا هر واحد(با احتساب هزینه لابراتوار)

۸,۵۰۰,۰۰۰

۸-۸

پست ریختگی (با احتساب هزینه لابراتوار)

۱,۵۰۰,۰۰۰

۹-۸

روکش موقت

۱,۰۰۰,۰۰۰

۹

ارتودنسی

۱-۹

ارتودنسی متحرک هر فک

۲-۹

ارتودنسی ثابت

۱۰

ایمپلنت

۱-۱۰

جراحی ایمپلنت به سیستم ایمپلنتیوم کره ای

۲-۱۰

نصب پروتز ایمپلنت ایمپلنتیوم

۳-۱۰

جراحی ایمپلنت به سیستم SIC سوئیسی (تخفیف ویژه به مدت محدود)

۱۵,۰۰۰,۰۰۰

۴-۱۰

نصب پروتز ایمپلنت اس آی سی سوئیسی (تخفیف ویژه به مدت محدود)

۱۴,۰۰۰,۰۰۰

۵-۱۰

جراحی ایمپلنت به سیستم GEAS ایتالیایی

۶-۱۰

نصب پروتز ایمپلنت جیاس ایتالیایی

۱۱

دندانپزشکی زیبایی

۱-۱۱

لمینیت هر دندان

۸,۵۰۰,۰۰۰

۱-۱۲

نایت گارد

۵,۰۰۰,۰۰۰

۱-۱۳

روکش زیرکنیا هر واحد

۸,۵۰۰,۰۰۰

۲-۱۱

لومینیرز هر دندان

۱۷,۵۰۰,۰۰۰

۳-۱۱

بلیچینگ در مطب

۶,۵۰۰,۰۰۰

۴-۱۱

بلیچینگ روش در منزل

۴,۵۰۰,۰۰۰

۵-۱۱

کاشت نگین تزئینی

۱,۰۰۰,۰۰۰

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ