آمار تکان دهنده پزشکی قانونی از مرگ موتور سواران

0

ایسنا، سازمان پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد که ضربه به سر و شکستگی‌های متعدد علت بیش از ۸۰ درصد مرگ‌های موتورسیکلت سواران است و این در حالیست که بیش از ۶۰ درصد کشته‌های موتورسیکلت سواران، زیر ۳۰ سال هستند.

بر اساس بررسی‌های واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، ۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۲۵.۷ درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در برمی‌گیرد و این رقم بعد از قربانیان تصادفات خودروهای سواری که ۳۴.۶ درصد تلفات را شامل می شود، دومین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

عمده‌ترین علت مرگ موتورسیکلت سواران، ضربه به سر

براساس این گزارش، برخورد با وسایل نقلیه دیگر با رقم ۸۳.۱ درصد، عمده‌ترین علت تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت‌ها است و بیشترین علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با ۶۱.۲ درصد و پس از آن شکستگی‌های متعدد با ۱۹.۷ درصد گزارش شده است.

از سویی ۴۲.۳ درصد موتورسواران در همان محل وقوع حادثه درگذشته‌اند که تمامی این موارد لزوم استفاده از لوازم ایمنی مانند کلاه ایمنی، لباس مناسب و در کنار آن احتیاط بیشتر در رانندگی و حفظ سرعت مطمئنه را بیش از پیش روشن می‌کند.

۶۰ درصد کشته‌ها زیر ۳۰ سال

همچنین در این گزارش آمده است که از نظر سنی نیز افراد ۱۸ تا ۲۴ سال با ۳۴.۱ درصد موارد بیشترین کشته‌های تصادفات موتورسیکلت را به خود اختصاص داده‌اند و تأسف بارتر آنکه ۶۰.۴ درصد کشته‌ها افراد زیر ۳۰ سالند؛ بنابراین اگر ۱۵.۴ درصد کشته‌های ۳۰ تا ۳۹ ساله را هم به آن اضافه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سه چهارم کشته‌های موتورسیکلت زیر ۴۰ سال سن دارند.

بر اساس این گزارش در این مدت، ۹۵.۲ درصد کشته‌های تصادفات موتورسیکلت سواران مرد و ۴.۸ درصد آنان زن بوده‌اند، این در حالی است که ۷۸.۸ درصد این افراد راننده موتور و ۲۰.۳ درصد افراد راکبان ترک موتورسیکلت بوده‌اند و البته وضعیت هشت دهم درصد افراد نیز نامعلوم گزارش شده‌است.

بیشترین کشته‌های تصادفات موتورسیکلت‌ها در تابستان

بیشترین تصادفات منجر به مرگ موتورسواران در فصل تابستان و در ماه‌های شهریور با ۱۱.۷ درصد، مرداد با ۱۱.۱ درصد و تیرماه با ۱۱ درصد و کمترین آن مربوط به فصل زمستان با ۱۴.۶ درصد (در کل سه ماهه زمستان) بوده‌است. نکته قابل توجه آنکه بیشترین کشته‌ها در ماه‌های فصل زمستان در استان‌های گرمسیری مانند سیستان و بلوچستان (۲۲.۴ درصد)، هرمزگان (۲۱.۸ درصد) و خوزستان (۱۹.۹ درصد) ثبت شده‌ است.

وضعیت شغلی و تحصیلی متوفیات تصادفات موتور سیکلت

همچنین در این گزارش در مورد میزان وضعیت شغلی و تحصیلی متوفیان آمده است که از جهت تحصیلات نیز در میان کشته‌های ۱۸ سال و بالاتر، ۲۸.۹ درصد افراد متوفی دارای تحصیلات راهنمایی، ۲۷.۴ درصد با تحصیلات ابتدایی، ۱۷.۵ درصد با تحصیلات دبیرستان و ۱۷ درصد بی‌سواد بوده‌اند که بیشترین آن‌ها دارای شغل آزاد (۳۳.۴ درصد) و یا کارگر (۲۵.۱ درصد) بوده‌اند.

بیش از ۴۶ درصد کشته‌های موتورسیکلت‌ها در راه‌های برون شهری

براساس گزارش پزشکی قانونی؛ هرچند به موتور به عنوان وسیله‌ای نه چندان ایمن و به دیده وسیله نقلیه درون شهری نگریسته می‌شود اما جالب است بدانیم ۴۶.۷ درصد کشته‌های موتورسیکلت‌ها مربوط به راه‌های برون شهری و ۳۸.۸ درصد آن‌ها مربوط به معابر درون شهری بوده است. جاده‌های خاکی و روستایی با ۱۳.۷ درصد در رده بعدی قرار دارند و وضعیت هشت دهم درصد موارد نیز نامشخص گزارش شده است. اما در میان استان‌هایی که بیشترین کشته‌های برون شهری را داشته‌اند گیلان، قزوین، اردبیل و کرمانشاه در صدر جدول و آذربایجان شرقی، تهران و یزد در انتهای جدول قرار دارند. این در حالی است که یزد، تهران و اصفهان بیشترین کشته‌های درون شهری و سیستان و بلوچستان، اردبیل و قزوین کمترین کشته‌های درون شهری را داشته‌اند.

ثبات الگوی مرگ موتورسیکلت سواران در سال‌های متمادی

اما نکته جالب توجه در این گزارش این است که در بررسی‌های به عمل آمده در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ مشخص شد که این الگوها در آمار تلفات حوادث موتورسیکلت‌ها تقریباً ثابت مانده است، به طوری که قربانیان تصادف موتورسیکلت در سال ۱۳۹۰، ۲۴ و در سال ۱۳۹۱، ۲۳ درصد کل کشته‌های تصادفات را به خود اختصاص داده اند. عمده ترین علت مرگ در آن‌ها همچنان ضربه به سر با ۶۰.۶ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۶۱.۸ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده و غلبه سنی افراد ۲۴ – ۱۸ ساله با ۳۲.۱ در صد در سال ۱۳۹۰ و ۳۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۱ همچنان حفظ شده است. وقوع تصادفات منجر به فوت نیز در راه‌های برون‌شهری با ۴۴.۸ درصد موارد در سال ۱۳۹۰ و ۴۵.۸ درصد موارد در سال ۱۳۹۱ همچنان از موارد درون شهری ( با ۴۰.۱ و ۳۸.۸ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱) پیشی گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است که در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به ایمنی پایین این وسیله نقلیه و به تبع آن درصد بالای کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها و تعداد قابل توجه مجروحان، مصدومان و معلولان این نوع تصادفات که طبق آمار، بیشترین آن‌ها از افراد نوجوان و جوان کشور هستند، توجه جدی دستگاه‌های تصمیم گیرنده و نظارتی به اتخاذ تصمیمات مناسب از یک سو و هموطنان استفاده کننده از این وسیله نقلیه به نکات و توصیه‌های ایمنی از سوی دیگر کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ