حکم محکومیت علی کاردر مدیرعامل شرکت نفت صادر شد

0

با رای دیوان عالی کشور حکم محکومیت و انفصال از خدمات دولتی آقای علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و دیگر اعضای هیئت مدیره این شرکت در دوره اول وزارت مهندس زنگنه تایید شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت متهمان پرونده کرسنت کاسبان برجام سوابق علی کاردر دیوان عالی کشور دولت تدبیر و امید جزییات قرارداد کرسنت پسابرجام چیست بیوگرافی علی کاردر بیوگرافی بیژن زنگنه

این حکم که در ارتباط با قرارداد کرسنت صادر شد قطعی است و هیچ مرجعی در سه قوه نمی تواند آنرا نقض کند.

بر اساس این گزارش باتلاش مستمر قوه قضاییه فساد در پرونده قرارداد کرسنت برای دادگاه لاهه ثابت شد.

پیگیری قوه قضاییه برای کشف اسناد توسط پلیس ضد فساد انگلیس (FSO) در دفتر عباس یزدان پناه و جمع اوری اسناد در بانک های خارجی نقش موثری در اثبات فساد در این قرارداد برای دادگاه لاهه داشت. 

هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز پس از افشای این اسناد و سایر ادله غیر قابل انکار؛ به ریاست بیژن زنگنه وجود فساد در کرسنت را پذیرفت اما مساله را در مراجع قضایی پیگیری نکرد!

در دولت روحانی نیز بیژن زنگنه در یک اقدامی سوال برانگیزمجدداً تیم کرسنت را که حکم محکومیت در دادگاه داشتند در برخی پست های کلیدی منصوب کرد. انعکاس احکام انتصاب این مدیران به دادگاه لاهه تاثیر نامطلوبی برای ایران و به نفع طرف اماراتی داشت. آنها می گویند اگر این افراد محکوم شدند چرا مجدداً در پست های دولتی بکار گرفته شدند!

نکته قابل تامل اینکه برخی از همین محکومان در بحث قراردادهای جدید نفتی هم نقش آفرینی کرده و هماهنگ با متولیان باشگاه نفت و نیرو از IPC حمایت می کنند.

طرف اماراتی در دادگاه لاهه درخواست حدود ۱۴ میلیارد دلار خسارت کرده است. از طرفی برخی کارشناسان خسارت قرارداد کرسنت را برای کشور با لحاظ عدم النفع ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده اند.

به نظر می رسد با محکومیت اعضای هیئت مدیره نفت توسط دیوان عالی کشور و اثبات فساد روند پرونده به نفع ایران رقم بخورد اما این مساله مشروط به پیگیری درست از طرف مسئولان وزارت نفت است.

گفتنی است رکن الدین جوادی مدیر عامل شرکت گاز که در زمان انعقاد کرسنت که امضا کننده و فرد اصلی این پرونده است در بهمن ۹۴بر اساس حکم دادگاه به انفصال از خدمت محکوم شد. وی از ابتدای دولت یازدهم به سمت مدیر عاملی شرکت نفت منصوب شده بود.

باید منتظر ماند و دید آیا زنگنه به حکم دستگاه قضایی تمکین می کند ؟

علی کاردر (متولد سال ۱۳۳۳) مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و عضو اصلی هیئت مدیره این شرکت است. از آقای کاردر به عنوان یکی از مدیران نفتی ایران نام برده می‌شود که پس از پایان تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران، نقشی کلیدی در بازگرداندن شرکت‌های بین‌المللی به این کشور داشته است. وی پیش از انتخاب به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران بود. تخصص آکادمیک وی به مسائل مالی و تأمین سرمایه و همچنین دارای فوق لیسانس علوم مالی می‌باشد.

سوابق علی کاردر

  • مدیر مالی و اداری و بازرگانی و قائم مقام معاون وزیر نفت و عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران
  • قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بازرگانی در وزارت نفت
  • مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت کالای نفت تهران
  • مدیرعامل در شرکت کالای نفت لندن
  • مشاور وزیر نفت
  • مدیر امور مالی و عضو هیدت مدیره شرکت نفت و ذی‌حساب طرح‌های عمرانی در شرکت ملی نفت ایران
  • مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و رئیس ستاد اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی و مدیر طرح سیستم جامع مکانیزه ERP در شرکت ملی نفت ایران

منبع : الف

alef.ir/vdcgyu9wxak97z4.rpra.html?387092

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ