آموزش دم کردن برنج ،درست کردن برنج کته ،طرز پخت برنج آبکش

7

طرز تهیه پلو ،درست کردن برنج کته ، طرز پخت برنج آبکش ، اگر برنج شفته شد ، اگر برنج زنده بود ، خیساندن برنج ،طرز پخت برنج ایرانی و هندی و زمان آبکش کردن برنج

وقتی یک خانم خانه می تواند ادعا کند یک کدبانو و آشپز واقعی است که بتواند برنج را به اصطلاح خوب دربیاورد. پختن پلویی با کیفیت خوب، پایه آشپزی ایرانی است. پس اولین چیزی که بهتر است در آشپزی یاد بگیرید، روش صحیح پخت برنج و دانستن تمام فوت و فن های پخت آن است.

فوت و فن آشپزی طرز تهیه کته طرز تهیه پلو طرز پخت برنج ایرانی طرز پخت برنج آبکش بهترین سایت آشپزی برنج دم پخت آشپزی ساده سریع و آسان

۱۰ مرحله تهیه پلوی آبکشی

۱. برای پخت برنج، اولین مرحله خیساندن آن است. برنج را بعد از پاک کردن، با آب ولرم بدون این که مدام چنگ بزنید، آنقدر بشویید که آب روی برنج شفاف شود.

۲. برنج را داخل کاسه یا لگن ریخته و روی آن آب گرم، نه آب داغ بریزید؛ آب باید تقریبا ۴ بند انگشت بالاتر از سطح برنج داخل کاسه یا لگن باشد.

۳. به آب برنج نمک اضافه کنید. اگر می خواهید آن را آبکش کنید، لازم نیست نگران مقدار نمک باشید، چرا که بعد از آبکشی می توانید با ریختن آب، نمک اضافی آن را بگیرید ولی اگر می خواهید برنج را به صورت کته بپزید، نمک آن را به اندازه بریزید یعنی آب برنج نه شور باشد و نه بی نمک. برای خیس خوردن برنج حداقل ۳ تا ۴ ساعت زمان لازم است.

۴. بعد از این مدت برای پخت برنج آبکشی، قابلمه موردنظر را انتخاب کرده و دوسوم آن را آب بریزید. در قابلمه را بگذارید و آن را روی شعله زیاد اجاق بگذارید تا آب به جوش آید. زمانی که آب به جوش آمد آب برنج را خالی کرده و در قابلمه حاوی آب در حال جوش بریزید و صبر کنید تا داخل آب جوش بپزد.

۵. برای آنکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، یک دانه برنج در حال جوش را بردارید و بین دو انگشتتان له کنید یا داخل دهانتان بگذارید. مغز دانه برنج نباید سفت، زبر و خشک باشد.
یکی دیگر از نشانه های آبکش کردن برنج این است که در این مرحله مقداری از دانه های برنج در حال جوش، روی آب قرار می گیرند. فقط مراقب باشید برنج را به امان خدا ول نکنید چون ممکن است به راحتی وا برود.

۶. وقتی از پخت برنج مطمئن شدید، آن را داخل آبکش ریخته و روی آن آب ولرم بریزید تا هم نمک اضافه برنج گرفته شود و هم کمی از حرارت بیفتد.

۷. برای دم کردن برنج ابتدا قابلمه مناسبی آماده کرده و داخل آن مقداری روغن بریزید، به اندازه ای که کف قابلمه چرب شود. قابلمه را روی شعله اجاق گاز بگذارید تا داغ شود. سپس آن را از روی اجاق بردارید و کف قابلمه را با نان، حلقه های سیب زمینی یا هر ماده دیگر مورد نظر برای ته دیگ بپوشانید.

۸. بعد از اینکه ته دیگ را با سیب زمینی، نان یا هر چیز دیگری پوشش دادید، برنج داخل آبکش را با کفگیر بزرگ داخل قابلمه بریزید به طوری که برنج به صورت کوه داخل قابلمه قرار گیرد و به دیواره های قابلمه نچسبد.

۹. بعد از اینکه کل برنج را در قابلمه ریختید، در کاسه دیگری مخلوط روغن و آب را روی اجاق داغ کرده و روی برنج بریزید، سپس در قابلمه را ببندید؛ در این مرحله شعله اجاق باید زیاد باشد. البته قبل از اینکه در قابلمه را بگذارید با دسته کفگیر داخل برنج چند سوراخ ایجاد کنید.

۱۰. بعد از قرار دادن دم کنی، وقتی صدای جزجز به گوشتان خورد و از قابلمه کمی بخار بیرون زد، دم کنی را بگذارید و شعله را کم کرده و بگذارید برنج دم بکشد. معمولا برای دم کشیدن پلوی ساده همراه با ته دیگ نان یا سیب زمینی یک ساعت و نیم زمان لازم است.

فوریت های پخت برنج

اگر برنجتان شور شد
• اگر هنگام پخت کته و موقع جوشیدن برنج در آب، متوجه شدید که برنج خیلی شور شده است، داخل آب برنج چند تکه سیب زمینی پوست کنده بریزید. سیب زمینی، شوری غذا را به خود جذب می کند.
• اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شوری آن شدید، موقع آبکش کردن، مقدار آب بیشتری روی برنج آبکش شده بریزید.
• اگر دیگر کار از کار گذشته بود و کاری برای جبران شوری برنج نمی توانستید انجام دهید خورش را کم نمک بپزید.

اگر برنج تان ته گرفت
• به سرعت چند تکه نان روی برنج بگذارید. نان بوی سوختگی را به خودش می گیرد.
• با پیاز هم می شود بوی سوختگی برنج را گرفت. چند حلقه پیاز را داخل برنج فرو کنید.

اگر برنج شما بی نمک یا کم نمک شد
• روی غذا با نمکدان نمک بپاشید.
• مقداری نمک را در آب جوش حل کرده و روی برنج بریزید.
• خورش را خوش نمک تر بپزید.

اگر می خواهید برنج خوب قد بکشد
• موقعی که در اوج جوشیدن است، یک استکان آب سرد داخل برنج بریزید.
• قابلمه را بزرگ انتخاب کنید تا برنج جای کافی برای قد کشیدن داشته باشد.
• هنگام جوشاندن برنج، دو قاشق روغن مایع داخل آب قابلمه بریزید تا هم خوب قد بکشد هم به اصطلاح خوش پخت شود.
• موقع آبکش کردن برنج، روی برنج آب سرد نریزید زیرا به برنج شوک وارد کرده و جلوی ادامه قد کشیدن آن را می گیرد.

اگر می خواهید برنج پس از پخت سفید شود
• به آب برنج، هنگام جوشیدن یک قاشق آبلیمو یا آب نارنج و یا دو قاشق ماست یا دوغ اضافه کنید. مزیت دیگر این کار این است که دانه های برنج به هم نمی چسبند.

نکات لازم برای آبکش و دم کردن
• موقع آبکش کردن برنج کاسه ای را به صورت برگردان داخل کاسه ظرفشویی قرار داده و آبکش را روی کاسه قرار دهید، زیرا اگر کاسه به صورت معمول زیر آبکش قرار گیرد، داخل کاسه زیر آبکش، پر از آب حاصل از آبکشی برنج شده و برنج داخل آب خراب می شود.
• هنگام دم گذاشتن، سوراخ هایی را با دسته کفگیر در میان توده برنج ایجاد کنید، این سوراخ ها باعث می شود بخار از کف قابلمه به راحتی به سطح آمده و برنج زودتر دم بکشد.

اگر می خواهید برنج زعفرانی شود
برای آماده کردن پلوی زعفرانی مقداری پودر زعفران را در مقداری آب جوش داخل یک استکان کوچک حل کرده و استکان را موقع دم کردن روی برنج قرار دهید و در قابلمه را بگذارید تا زعفران هم همراه برنج دم کشیده و رنگ آن پررنگ تر شود.

فوت و فن آشپزی طرز تهیه کته طرز تهیه پلو طرز پخت برنج ایرانی طرز پخت برنج آبکش بهترین سایت آشپزی برنج دم پخت آشپزی ساده سریع و آسان

آموزش پخت کته

کته یکی از روشهای بسیار مناسب برای پخت برنجه به شرطی که خوب دربیارید، وقتی شما برنج رو آبکش میکنید ۸۰ درصد مواد مغذی اون رو دور می ریزید برای امتحانش میتونید آب برنجتون رو موقع آبکش کردن بزارید خنک بشه و باهاش گلدونهاتون رو آبیاری کنید ببینید چقدر خوب رشد میکنند! پس حیفه که برنج رو آبکش کنید.

باروشی که بهتون توضیح میدم یه کته عالی خواهید داشت که حتی ممکنه با برنج آبکش شده اشتباه بشه.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ایرانی : ۳ پیمانه

به هیچ وجه ازبرنج های هندی و پاکستانی استفاده نکنید چون هضم این برنج ها به صورت کته برای معده سخته ، برنجهای خارجی هم که که کته ش خوب درنمیاد.

آب: ۴ پیمانه

این میزان آبی که گفتم دقیق نیست ، بسته به نوع برنجتون فرق میکنه هرچی برنج کهنه تر باشه آب بیشتری میبره ، البته من همیشه همین قدر آب استفاده میکنم اگه کته نپخته باشه حرارت رو کم میکنم تا بخارکنه و بپزه ، مامان بزرگم میگه آب باید به قدری باشه که یک بند انگشت بالای سطح برنج قرار بگیره من تو قابلمه های متعدد امتحان کردم دیدم همین یک واحد بیشتر تقریبا برابر با اندازه گفته شده مامان زرگمه.

نمک: یک قاشق غذاخوری

این مقدار نمک برای ۳ پیمانه برنج نرماله ولی میتونید با چشیدن آبش هم تست کنید آب برنج نباید شور یا شیرین باشه.

روغن جامد یا کره : ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه برنج کته

برای شروع برنج رو سه بار بشوئید تا نشاسته اضافی اون بره ، برای شستن خیلی آروم بین کف یک دست و انگشتهای بسته دست دیگه برنج رو زیر آب ماساژ بدید توجه داشته پاشید که چنگ زدن به برنج و محکم شستنش باعث خرد شدن اون میشه.

بعد آب وبرنج و نمک رو مخلوط کرده ، در قابلمه رو بزارید و دوساعت بهش استراحت بدید.

بعد بزارید رو حرارت زیاد به محض جوشیدن حرارت رو کم کنید روغنش رو بریزید ودرظرف رو بزارید تا به آرامی جوشیده و پخته بشه. دراین مرحله میتونید مخلوطی اززعفرون وزردچوبه به برنجتون اضافه کنید تا کته زرد رنگ داشته باشید ( مثل عکسی که میبیند ) درانتها تست کنید و بعد ازپختن دم کنید.

نکته اول : اگه احیانا دیدید کته نپخته ومیخواهیبد بهش آب اضافه کنید حتما ازآب جوش استفاده کنید. درهرحال اضافه کردن آب بعد از پخت تا حدودی کیفیت کته رو پائین میاره.

نکته دوم : یه روش دیگه هم هست که دراون حالت برنج خشک رو کمی درروغن تفت میدید بعد مثل روش بالا می پزید دراین حالت کته شما مزه دودی میده که البته من این روش رو زیاد نمی پسندم.

نکته سوم: اگه عجله داشته باشید میتونید برنج رو نیم ساعت با آب ولرم مایل به گرمی خیس کرده و بعد بپزید البته بدون خیس کردن هم میشه ولی دراین حالت مثل برنج آبکششده قد نمیکشه .

فوت و فن آشپزی طرز تهیه کته طرز تهیه پلو طرز پخت برنج ایرانی طرز پخت برنج آبکش بهترین سایت آشپزی برنج دم پخت آشپزی ساده سریع و آسان

طرز تهیه برنج آبکش با ته دیگ

مواد لازم:
برنج: ۵ پیمانه
آب جوش: به مقدار لازم
آب: ۱/۲ پیمانه
روغن مایع: ۱/۲ پیمانه
نان تافتون: به مقدار لازم

قابلمه را آب کرده و روی حرارت قراردهید. آب که بجوش آمد برنج را بریزید. صبر کنید تا زمانی که برنج قد بکشد . سپس برنج را بین دو انگشت شصت و سبابه له کنید . مغز دانه برنج باید کمی سفت باشد. برنج را در آبکش ریخته و اگر احساس کردید که کمی شور است می توانید کمی روی برنج آب بریزید. مقداری از آب برنج را برای آب روغن دادن به برنج نگه دارید. قابلمه را بشویید و روی حرارت قراردهید. کمی روغن درون آن بریزید. اگر می خواهید ته دیگ خوشرنگ و تردی داشته باشید می بایست روغن ، کف قابلمه را کاملا بپوشاند. سپس تکه های نان را کف قابلمه قراردهید. قابلمه را کمی به اطراف تکان دهید تا روغن روی نان قرار بگیرد و نان روغنی شود سپس برنج آبکش شده را روی تکه های نان بریزید . برنج را به صورت کوهی درآورید و با دسته کفگیر سوراخ هایی را در برنج ایجاد کنید. به آب برنج کمی روغن مایع یا جامد اضافه کنید. و روی برنج بریزید . بهتر آن است که این آب روغن را دور برنج بریزید در قابلمه را بگذارید .

حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد تا برنج دم بکشد. البته بستگی به نوع برنج هم دارد اگر برنج را خیلی زود آبکش کرده باشید به زمان بیشتری نیاز دارد.
نکته
آب روغن را در ۲ مرحله اضافه کنید . تا برنج له نشود. یکبار اول کار بار دوم زمانی که بخار درون قابلمه زیاد است.
نکته
برای آب روغن اگر از روغن جامد استفاده می کنید بهتر است تا زمانی که آب برنج داغ است روغن را بریزید تا روغن ذوب شود . در غیر اینصورت آب را دوباره گرم کنید سپس روغن را اضافه کنید.
نکته
میزان حرارت در ابتدای کار زمانی که هنوز بخار درون قابلمه نپیچیده است را زیاد کنید پس از آن حرارت را تا آنجا که می توانید کم کنید . تا برنج ته نگیرد.
نکته
برنج را بدون روغن هم می توان دم انداخت. لازم است برنج را کمی زنده تر بردارید و بجای روغن تنها آب به برنج اضافه کنید .البته این نوع برنج کمی خشک خواهد بود . تقریبا مثل چلویی است که با کباب خورده می شود کمی خشک است که با قراردادن مقداری کره یا روغن حیوانی یا جامد کنار برنج طعم خوبی پیدا خواهد کرد.
نکته
اگر می خواهید برنج به اصطلاح خیلی دان آماده شود کافی است میزان روغن را بیشتر کنید.

مرحله ۱

قابلمه را آب کرده و روی حرارت قراردهید.
مرحله ۲

آب که بجوش آمد برنج را بریزید. صبر کنید تا زمانی که برنج قد بکشد .
مرحله ۳

برنج را بین دو انگشت شصت و سبابه له کنید . مغز دانه برنج باید کمی سفت باشد.
مرحله ۴

برنج را در آبکش ریخته و اگر احساس کردید که کمی شور است می توانید کمی روی برنج آب بریزید. مقداری از آب برنج را برای آب روغن دادن به برنج نگه دارید.
مرحله ۵

قابلمه را بشویید و روی حرارت قراردهید. کمی روغن درون آن بریزید. اگر می خواهید ته دیگ خوشرنگ و تردی داشته باشید می بایست روغن، کف قابلمه را کاملا بپوشاند. تکه های نان را کف قابلمه قراردهید. قابلمه را کمی به اطراف تکان دهید تا روغن روی نان قرار بگیرد و نان روغنی شود.
مرحله ۶

برنج آبکش شده را روی تکه های نان بریزید . برنج را به صورت کوهی درآورید و با دسته کفگیر سوراخ هایی را در آن ایجاد کنید.
مرحله ۷

به آب برنج کمی روغن مایع یا جامد اضافه کنید. و روی برنج بریزید . بهتر آن است که این آب روغن را دور برنج بریزید سپس در قابلمه را بگذارید . آب روغن را در ۲ مرحله اضافه کنید . تا برنج له نشود.
مرحله ۸

اگر احساس کردید برنج کمی خشک است می توانید تکه ای کره یا روغن روی برنج بگذارید. و زمان کشیدن برنج با کفگیر به آرامی برنج را زیر و رو کنید سپس در دیس بریزید.

فوت و فن آشپزی طرز تهیه کته طرز تهیه پلو طرز پخت برنج ایرانی طرز پخت برنج آبکش بهترین سایت آشپزی برنج دم پخت آشپزی ساده سریع و آسان

خیساندن برنج

برنج را پیش از بار گذاشتن قاعدتا” می خیسانند، مدت خیساندن برنج ممکن است از چند ساعت تا چند روز باشد. گاهی مقدار برنج خیسانده را زیاد می گیرند و هر روز به اندازه مصرف از آن بر می دارند.برنج خیسانده نباید بیش از شش تا هفت روز در آب بماند، و گرنه ضایع می شود. برای خیساندن، برنج را پس از پاک کردن در بادیه یا لگن می ریزند و آب ولرم روی آن می بندند،به طوری که تا دو سه بند انگشت آب روی برنج بایستد. سپس یک تکه نمک سنگ در کیسه کرباس روی برنج می گذارند. غالبا تصور می شود که سنگ بودن (یعنی نکوبیده بودن) نمک اثر خاصی دارد . واقعیت این است که نمک در سفید کردن برنج و جلوگیری از فساد آب موثر است؛ اگر در گذشته نمک نکوبیده در آب برنج می گذاشته اند ظاهرا به این دلیل بوده است که در آن زمان نمک را در خانه می کوبیدند و آشپز دلیلی نمی دید از نمکی که زحمت کوبیدنش را کشیده است بیهوده در آبی بریزد که به هر حال نمک سنگ را هم حل می کند. بنابراین اگر نمک سنگ در دسترس شما نبود با خیال راحت می توانید برای خیساندن برنج نمک کوبیده، در آب بریزید. پارچه هم برای این بوده است که دانه های شن و ماسه داخل برنج نشود. برای هر ۲-۳ پیمانه برنج ۱ قاشق نمک کوبیده کافی است.
مرحله ۱

برنج را پیمانه کنید به تعداد نفرات .
مرحله ۲

سپس پاک کنید روش پاک کردن به این صورت است که کل برنج را توی یک سینی بزرگ بریزید از یک قسمت شروع به پاک کردن کنید تا تمام برنج پاک شود.
مرحله ۳

بشویید به این صورت که ظرف برنج را پر از آب کنید و کمی صبر کنید آشغال برنج از جمله چوب برنج، سوسک برنج، و غیره به سطح آب می آید. سعی کنید آب روی برنج را خالی کنید و دوباره توی ظرف را پر از آب کنید آنقدر این عمل را تکرار کنید تا آشغالی روی سطح نیاید . به خاطر داشته باشید با آب ولرم نه خیلی سرد و نه گرم آن را بشویید و زیاد برنج را زیر رو رو نکنید تا برنج خرد نشود.
مرحله ۴

از یک ساعت تا ۲۴ ساعت در آب و کمی نمک بخیسانید برای هر پیمانه دوبرابر آب در نظر بگیرید اگر هم برنج را خیس نکنید مهم نیست اما برنجی که خیسانده شود به اصطلاح ری بیشتر می کند و سریعتر قد می کشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 7 )
  1. ایمان می گوید

    خانم خانه؟؟؟؟
    ما مگه تو دهه ی چند زندگی میکنیم؟؟
    خجالت داره دیگه تمومش کنید شاید من مرد هستم و میخوام برنج درست کنم چرا انقدر تبعیض؟؟؟؟؟

  2. علی می گوید

    من آقا هستم خانم ی ماهه منو بچه هت رو ول کرده رفته اگه اینساتا نبودن که بچه های من باید همش حاضری می خوردن

  3. درکام می گوید

    ممنون از مطلب خوبتون

  4. امین می گوید

    شفته شد -_-

  5. یوسف می گوید

    سلام من میخوام برنجی درست کنم که حداکثر ۲ ساعت بیش تر وقتمو نگیره خانمم بیشتر وقتا یه ساعت که برنج رو آبکشی میکنه برنج هم خوب در میاد لطفا یه راه سریع تر پیشنهاد بدید

  6. flower می گوید

    واقعا عالی بود مرسی از هدایتتون

  7. Hossein می گوید

    من یه مردم که تنها زندگی میکنه، همیشه زنا که آشپزی نمیکنن اصن بهترین رستوران های فرانسه سرآشپز های مرد دارن