خواص پنیر پیتزا + نکات احتیاطی و مقدار مصرف

0
درمیان محصولات لبنی، پنیر بدلیل طعم خوشمزه و مواد مغذی آن محبوب است. علاوه بر این، انواع مختلف پنیر با طعم مختلف و بافت منحصر به فرد وجود دارد . پنیرپیتزا انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایای متفاوتی دارند. همه نوع پنیر مناسب پیتزا نیست. پنیرهایی که برای پخت پیتزا استفاده میشوند عبارتنداز:

  • موزارلا
  • چدار
  • پارمزان
  • پروولون

مضرات پنیر پیتزا مضرات پنیر مزایای استفاده از لبنیات محصولات لبنی لبنیات سلامت نیوز رشد کودکان خواص پنیر پیتزا خواص پنیر تقویت استخوان ها پنیر موزارلا پنیر پیتزا انواع پنیر ارزش غذایی پنیر پیتزا

بهترین نوع پنیر پیتزا، پنیر پیتزای خانگی است زیرا از محصولات تازه برای ساخت آن استفاده می شود. در حالی که باید از پنیر پیتزا های فرآوری شده، یخ زده و یا صنعتی، اجتناب کنید زیرا ممکن است حاوی مواد نگهدارنده باشد.

ارزش های تغذیه ای پنیر پیتزا

وقتی صحبت از مزایای سلامتی پنیر پیتزا میشود، اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما خطور کند این است که ارزش غذایی آن چیست؟ خوب، پیتزا پنیر جزء سایر محصولات لبنی است، بنابراین مزایای زیادی دارد. این پنیر خوشمزه منبع عالی پروتئین و کالری است.

۱- منبع کالری

کسانی که قصد لاغری دارند بهتر است از خوردن پنیر پیتزا اجتناب کنند چون سرشار از کالری است؛ بنابراین خوردن پنیرپیتزا برای افرادی که قصد چاقی دارند یک راه میانبر عالی است! بهتر است تنها به این نکته توجه نکنید و از مزایای دیگر پنیرپیتزا نیز آگاه باشید.

۲- سرشار از کلسیم

یکی از مواد اصلی مورد استفاده در ساخت پنیر پیتزا، محصولات لبنی است و طبیعی ست که سرشار از کلسیم باشد. اهمیت کلسیم در حفظ سلامت استخوانها، تقویت ساختار استخوان و همچنین حمایت از استخوان ها، به ویژه در کودکان درحال رشد است.

۳-کمک به رشد کودکان

همانطور که در بند قبلی ذکر شد، کلسیم موجود در پنیر پیتزا برای کودکان بسیار عالی است؛ زیرا کودکان در حال رشد، نسبت به بزرگسالان به کلسیم زیادی نیاز دارند. کلسیم نه تنها برای استخوان ها مفید است، بلکه برای داشتن دندان و مینای دندان سالم هم ضروری است.

۴-منبع ویتامین E

اکثر مردم نمی دانند که پنیر پیتزا منبع خوب ویتامین E است. ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان های مهم و قوی است. این ویتامین به بازسازی سلولها بخصوص سلول های پوستی کمک میکند.

۵- منبع عالی پروتئین

در مورد مزایای پروتئین چه می دانید؟ پروتئین برای تولید اسید آمینه ضروری است و کمبود پروتئین فرآیند متابولیسم مانند بازسازی سلول های اندامها و بافتها را مختل می کند. یک واحد پنیر پیتزا ممکن است قادر به تامین ۲۳٪ مصرف روزانه پروتئین باشد.

۶- غنی از فیبر

برای ساخت پنیر پیتزا به آرد و گندم کامل حاوی فیبر نیاز است که برای متابولیسم بدن انسان ضروری است. از جمله مزایای فیبر برای بدن، حفظ سلامت سیستم هضم است و در عین حال مواد غیر ضروری مانند کلسترول را از بدن خارج می کند.

۷- منبع سدیم

با توجه به اثرات سدیم در افزایش فشار خون و تأثیر منفی آن بر سیستم قلب و عروق، بسیاری از مردم مزایای سدیم را فراموش کرده اند. سدیم در مقدار مناسب، نقش مهمی در حفاظت از ماهیچه ها و همچنین تنظیم تعادل مایعات بدن دارد. از آنجا که سدیم یک الکترولیت است، مزایای آن به اندازه ی پتاسیم مهم است.

۸- سرشار از سلنیوم

وقتی که نام مواد معدنی می آید، کلسیم و آهن احتمالا محبوب ترین آنها است. با این حال، سلنیوم نیز در متابولیسم بدن بسیار ضروری است. مصرف روزانه سلنیوم به کاهش خطر ابتلا به سلول های سرطانی کمک کند. سلنیوم در ترکیب با پتاسیم برای حفظ سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا که می تواند منجر به سکته مغزی و حمله قلبی شود، عالی است.

۹- منبع فسفر

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در پنیر پیتزا فسفر است. فسفر همراه با کلسیم دارای عملکرد قابل توجهی در حفظ استحکام استخوان است و به عنوان تنظیم کننده ی اصلی متابولیسم انرژی در سلول ها عمل می کند.

۱۰- منبع بیوتین

پنیر موزارلا منبع خوبی از بیوتین به‌شمار می‌رود. بیوتین که به آن ویتامین B7 هم گفته می‌شود، محلول در آب است و بدن آن را ذخیره نمی‌کند. خوردن این پنیر می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را برطرف کند.

زنان باردار می‌توانند برای مبارزه با کمبود بیوتین پنیر موزارلا مصرف کنند. این ویتامین همچنین جلوی شکستن ناخن‌ها را می‌گیرد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که بیوتین می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد.

۱۱- حاوی ریبوفلاوین

خوردن پنیر موزارلا ایده‌ خوبی برای دریافت ریبوفلاوین یا ویتامین B12 محسوب می‌شود. این ویتامین بخشی از ویتامین ب کمپلکس به شمار می‌رود. برای کمک به بدن جهت مبارزه با بیماری‌های مختلف از جمله حملات میگرن و آنمی باید هر روز ویتامین B12 را مصرف کنید. علاوه بر این ثابت شده که این ویتامین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد.

۱۲- منبع نیاسین

محصولات لبنی حاوی ویتامین B3 یا نیاسین هم هستند که نقش چشمگیری در تبدیل چربی به انرژی دارد. علاوه بر این نیاسین به کنترل سطح کلسترول و همچنین پیشگیری از شروع بیماری‌هایی مانند دیابت و آرتریت هم کمک می‌کند.

۱۳- سرشار از زینک

زینک یک ماده‌ معدنی حیاتی در پنیر موزارلا است که به مبارزه با مشکلات پوستی و افزایش میزان گلبول‌های سفید خون کمک می‌‌کند. علاوه بر این به غده‌ پروستات کمک می‌کند به‌خوبی عمل کند و در کاهش وزن هم مفید است.

استخوان ها را مستحکم‌تر می کند

این نوع پنیر منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شود‌ که یک ماده‌ معدنی مهم برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها به شمار می‌رود. جالب است بدانید که فقط حدود ۳۱ گرم از پنیر موزارلا حاوی ۱۸۳ میلی‌گرم کلسیم است.

ماده‌ معدنی ذکر شده از مینای دندان محافظت کرده و ساختار استخوان‌ها را حفظ می‌کند. علاوه بر این نقش مهمی در محافظت از ماهیچه‌های قلب و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ دارد. کلسیم ممکن است به کاهش وزن هم کمک کند.

هشدارهای پنیر پیتزا

همانطور که گفته شد پنیر پیتزا کالری بالایی دارد و باید در اندازه ی نرمال مصرف شود. دلیل این امر عبارت است از:

  • پنیر پیتزا اصولا چربی بالایی دارد و باید توسط افرادیکه اضافه وزن دارند اجتناب شود.
  • پنیر پیتزا برای کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند مناسب نیست.
  • بهترین نوع پنیر پیتزا، پنیر پیتزای خانگی است، در غیر اینصورت باید مراقبت تاریخ انقضای انواع آماده آن باشید.

نکته ای که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که پنیر پیتزا با وجود فواید بسیار زیادی که دارد، در مقادیر بالا خطر ابتلا به چاقی کودکان را افزایش میدهد.

محتوای پروتئین پنیرپیتزا چقدر است؟

بسته به نوع پنیر، نام تجاری و ترکیبات آن، تقریبا یک تکه پنیر پیتزا (۱۱۳ گرم) دارای ۱۲ گرم پروتئین است.

اگر پنیر پیتزا خانگی باشد، از ۲۸ گرم پنیر موزارلا، حدود ۸ گرم پروتئین دریافت خواهید کرد.

نیاز روزانه پروتئین

دستورالعمل های تغذیه ای سال ۲۰۱۵-۲۰۲۰ برای آمریکایی ها توصیه می کند که روزانه حدود ۳۹ گرم پروتئین مصرف کنند. با توجه به اینکه پیتزا پنیر اغلب حاوی ۱۳ تا ۲۲ گرم پروتئین در هر وعده است، با مصرف آن به راحتی می توانید به نیاز روزانه پروتئین خود برسید.

سایر مواد مغذی موجود در پنیر پیتزا

علاوه بر پروتئین و تعدادی فیبر، پنیر پیتزا با سس گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی کلسیم، آهن، ویتامین C و ویتامین A و همچنین مقدار خوبی از چربی های سالم و غیر اشباع است.

برای درست کردن پنیر پیتزا بهتر است از چربی و نمک کمتر استفاده کنید تا سالم تر باشد؛ مانند هر ماده ی غذایی دیگر، تعادل را در مصرف آن برقرار کنید و زیاده روی نکنید!

منبع : سالم زیبا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ