ارزش ۱۵ شرکت بزرگ بورس به ۸۰ میلیارد دلار رسید + جدول سود

0

آمار‌ها نشان می‌دهد؛ ارزش کل ۱۵شرکت بزرگ بازار سهام به ۸۰میلیارد دلار رسیده است.به گزارش همشهری، ارزش کل بازار سهام یکی از شاخص‌هایی است که براساس آن بورس‌های معتبر جهان با یکدیگر مقایسه می‌شوند، این شاخص در گزارش‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها بر مبنای دلار آمریکا محاسبه می‌شود.

در حال حاضر بورس نیویورک با ارزشی معادل ۱۴.۵ هزار میلیارد دلار بزرگ‌ترین بورس دنیاست. ارزش کل بورس تهران نیز در پایان هفته گذشته به ۱۴۴ میلیارد دلار رسید. روند صعودی ارزش بورس تهران از ابتدای دهه ۸۰آغاز شد و در میانه‌های سال ۸۳در بالاترین نقطه به ۴۲ میلیارد دلار رسید. در آن زمان ارزش هر دلار آمریکا کمتر از ۹۰۰تومان بود اما در حال حاضر ارزش هر دلار آمریکا دربازار آزاد در محدوده ۳هزار تومان است.

روند صعودی ارزش بورس تهران در کل دهه ۸۰به‌طور متناوب ادامه یافت اما با آغاز دهه ۹۰بار دیگر روند صعودی بورس شتاب بیشتری گرفت و در سال‌جاری تاریخ همچون دهه گذشته تکرار شد و شاخص‌های بورس تهران با صعود‌های انفجاری مواجه شدند. به‌طوری که امسال پس از یک دهه رکورد بازده بورس تهران که متعلق به سال ۸۲بود شکسته شد و به ۱۳۲درصد رسید.
همزمان با رشد شاخص بورس ارزش کل بورس تهران هم رشد کرد، رشد ارزش بورس تهران به‌معنای بزرگ‌تر شدن شرکت‌های بورس است. آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل بورس تهران در حال حاضر به ۴۳۲هزار میلیارد تومان رسیده است که از این میزان ۲۴۰هزار میلیارد تومان معادل ۸۰میلیارد دلار در اختیار ۱۵شرکت نخست بورس است.

فهرست ۱۵شرکت بزرگ نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در ۳صنعت پتروشیمی، نفت و گاز، بانکداری، معادن و فلزات تقسیم‌بندی شده‌اند و فقط شرکت مخابرات است که در هیچ کدام از این دسته بندی‌ها قرار نمی‌گیرد.در حال حاضر شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزشی معادل ۱۴میلیارد دلار(۴۲هزارو ۵۰۷میلیارد تومان) بزرگ‌ترین شرکت بورس است و پس از آن پالایش نفت بندرعباس با ارزشی معادل ۶.۵ میلیارد دلار (۱۹هزارو ۳۹۱میلیارد تومان) در رتبه دوم بورس قرار گرفته است. پس از این دو شرکت بزرگ شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، مخابرات و گسترش نفت و گاز پارسیان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

ارزش هر ۴شرکت در محدوده ۵.۶ میلیارد دلار مدام در نوسان است و این ۴ شرکت رقابت تنگاتنگی در فهرست شرکت‌های بزرگ بورس دارند. پس از این شرکت‌ها به‌ترتیب شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه‌گذاری‌غدیر‌، معدنی‌وصنعتی‌چادرملو، پالایش نفت اصفهان، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، شرکت ارتباطات سیار ایران، مپنا وبانک ملت در رتبه‌های بعدی بورس تهران جای گرفته‌اند.

تحلیل سهام تحلیل بورس امروز ارزش سهام ارزش بورس اخبار بورس امروز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ