تعرفه واردات برنج کاهش یافت

0

دولت اگرچه دیرهنگام از مواضع خود در خصوص واردات برنج عقب‌نشینی کرده و تعرفه واردات را از ۴۰ به ۲۶ درصد کاهش داد.

به گزارش جهان اقتصاد، از اواسط سال ۹۲ در اقدامی کارشناسی نشده و به خواست وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی بازار محصولات کشاورزی تعرفه واردات برنج از ۱۰ به ۴۰ درصد افزایش یافت که افزایش قیمت این محصول پرمصرف را به دنبال داشت.

سیاست‌گذاری غیرمنطقی در این حوزه محدود به افزایش تعرفه نشد و اعمال ممنوعیت واردات فصلی در زمان برداشت محصول داخلی جایگزین تعرفه فصلی شد و تلفیق این سیاست‌گذاری اشتباه موجب شد تا قیمت برنج وارداتی در مسیر صعودی قرارگیرد.

این در حالی بود که تا پیش از سال ۹۲، تعرفه واردات برنج ۱۰ درصد بود و در زمان برداشت محصول با تعیین تعرفه فصلی ۴۰ درصدی، بازار به نفع تولید داخلی مدیریت می‌شد.

متاسفانه سیاست‌گذاری‌های نادرست تنها گریبانگیر واردات نشده و تولید داخلی نیز متأثر از نگاه نادرست متولیان و سوءاستفاده دلالان گرفتار مشکلاتی جدی شد و با تکرار جهش‌های بی‌سابقه قیمت برنج ایرانی به اندازه‌ای افزایش یافت که به غریبه‌ای نا‌آشنا با سفره‌های اقشار کم درآمد تبدیل شد.

روند اشتباهات مکرر در تصمیم‌گیری برای بازار برنج در سال ۹۵ به اوج خود رسید و در حالی که با پایان یافتن فصل برداشت باید واردات برنج از ابتدای آذرماه آزاد می‌شد، پس از گذشت ۲ ماه همچنان ممنوعیت با گذشت ۲ ماه ادامه یافت تا جاییکه قیمت برنج هندی برای اولین بار از مرز ۶ هزار تومان گذر کرد.

اتفاقی که نگرانی جدی خانواده‌های کم درآمد را به دنبال داشت، چراکه این گروه آن زمان که برنج ایرانی با افزایش قیمت روبرو شد برنج وارداتی را جایگزین کردند، اما تکرار این تجربه امکان‌پذیر نبود، چراکه جایگزینی برای برنج وارداتی وجود ندارد.

اما گویا مسؤلان تنظیم بازار متوجه اشتباهات شده و با اتخاذ تصمیمات جدید، تصیم گرفته‌اند تعادل را به بازار برنج بازگردانند و براین اساس تعرفه واردات برنج از ۴۰ به ۲۶ درصد کاهش یافت.

سید احمد بحق رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در تحلیل این اقدام دولت در گفتگو با فارس با بیان اینکه دولت برای تنظیم بازار برنج برنامه پایداری ندارد، گفت: ممنوعیت واردات و تغییر ناگهانی تعرفه‌ واردات برنج منجر به بهم‌ریختگی بازار این کالا می‌شود.

بحق در مورد نتایج اخیر بخشنامه دولت در رابطه با کاهش تعرفه واردات برنج و تأثیر آن در تنظیم بازار، گفت: هیچ برنامه مدون و پایداری برای تنظیم بازار برنج وجود ندارد و تصمیم‌گیری‌ها بر حسب موقعیت است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج افزود: تعرفه‌ها بر حسب موقعیت کم و زیاد می‌شود که این نوع تصمیم‌گیری‌ها تنظیم بازار برنج را بهم می‌زند.

بحق تصریح کرد: دولت در تصمیماتی که  برای واردات یا قطع واردات برنج اتخاذ می‌کند از نظرات بخش خصوصی استفاده نمی‌کند و بخش خصوصی را نامحرم می‌دانند.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، اظهار داشت: برای تنظیم بازار برنج داخلی، ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تصمیم درستی نیست.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: با واردات مداوم و وضع تعرفه مناسب می‌توان بازار برنج را کنترل کرد.

بحق بیان داشت: دولت برای تنظیم بازار برنج داخلی در فصل برداشت می‌تواند تعرفه واردات، در آن مقطع را افزایش دهد و در بقیه سال هم تعرفه واردات روند ثابتی داشته باشد تا تولید‌کننده و واردکننده تکلیف خود را بداند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: قیمت تمام شده برنج در کشور ۳ تا ۴ برابر قیمت تمام شده برنج در سایر کشورهای تولید‌کننده برنج است.

بحق تصریح کرد: هر کیلوگرم برنج مرغوب ایرانی در بازار قیمتی حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان دارد در حالی که بهترین نوع برنج خارجی حداکثر ۴ هزار تومان است.

وی افزود: خرده مالکی و نبود ماشین‌آلات مناسب در بخش‌های مختلف از جمله شالی‌کوبی از عوامل افزایش قیمت تمام شده برنج تولید داخلی است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه ممنوعیت واردات برنج نمی‌تواند بازار برنج را تنظیم کند، گفت: باید واردات را با تعرفه مدیریت کرد.

به دنبال این تصمیم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد: براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف‌کننده هر کیلو برنج هندی مرغوب ۳۸ هزار ریال، اروگوئه ۲۶ هزار ریال و سایر برنج‌های وارداتی ۲۰ هزار ریال است.

همزمان با توجه به کاهش تعرفه و جذب مابه‌التفاوت برنج، شرکت بازرگانی دولتی نیز با نرخ مصوب و بدون محدودیت نسبت به توزیع برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف کارمندی و دیگر خریداران اقدام می‌کند.

قیمت‌های ابلاغی حداکثری است و شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف احتمالی را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

تعیین قیمت انواع برنج وارداتی به این دلیل صورت گرفته که دولت اخیرا تعرفه واردات برنج خارجی را به ۵ درصد کاهش داد و پیش بینی می شود با این کاهش تعرفه، شاهد واردات گسترده برنج خارجی به کشور و عرضه آن در بازار داخلی باشیم. این اقدام دیرهنگام دولت به منظور تعدیل قیمت برنج در بازار داخلی صورت گرفته است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ