معایب خودروهای چینی در ایران /چری ام وی ام X33 و ۳۱۵ ،لیفان ۵۲۰ و برلیانس

11

با وجود افزایش کیفیت خودروهای تولید چین، عمده مکانیک‌های معتبر تهرانی، خودروهای داخلی را گزینه های بهتری برای خرید می دانند.

از پنج سال پیش که با یک شیب تند، خودروهای چینی در سبد خرید خانواده های ایرانی جا خوش کردند تا همین حالا که سهمی ۱۰ درصدی از بازار ۱.۲ میلیون دستگاهی ایران را به خود اختصاص داده اند، همواره یک واژه با برندهای چینی عجین بوده که با یادآوری تجربه خرید خودروی چینی توسط بسیاری از ایرانی ها، به کیفیت پایین خودروهای چینی اشاره می کند.

در این مطلب به سراغ پیدا و پنهان کیفیت خودروهای چینی رفته ایم و بعد از گفت و گو با تعدادی از مراکز تعمیر خودروی مرکز شهر، به این نتیجه رسیدیم که واژه «بی کیفیت» برای خودروهای چینی پر بیراه نیست و شرکت های سازنده این خودروها یا واردکنندگان مدل های چینی به دلایل مختلفی که در ادامه شرح می دهیم، چندان مورد اعتماد جامعه نیستند.

خودروهایی که در این گزارش بیش از باقی مدل ها مد نظر ما هستند، پنج مدل ام وی ام ایکس ۳۳، چری ۳۱۵، برلیانس های مدل ۳۲۰ و ۳۳۰ و لیفان ۵۲۰ بوده و مراکز مکانیکی را از میان واحدهای مستقل و غیرهمکار با شرکت های خودروساز داخلی یا چینی انتخاب کرده ایم. در عین حال ممکن است برخی از موارد یاد شده در این گزارش برای برخی دارندگان خودروهای چینی در بازه ای دیرتر اتفاق بیفتد. تلاش ما وفاداری به اصل گفته های کارشناسانی بوده که در این پرونده با ما همراه شده اند.
ام وی ام X33

چیزی که همه مکانیک ها به آن اذعان دارند کیفیت بسیار پایین سواری چری ایکس ۳۳ است که حتی در نمونه های صفر هم بسیار پر سروصدا بوده و به هیچ وجه شباهتی به یک خودروی کره ای یا فرانسوی ندارد. یکی از تعمیرکاران با اشاره به مشکلات برقی و فنربندی مدل ایکس ۳۳، بدترین مشکل این خودرو را تعمیرناپذیر بودن عمده قطعات این خودرو به ویژه قطعات موتوری می داند و می گوید: «به دلیل جنس و کیفیت پایین آلیاژ به کار رفته در موتور ایکس ۳۳، تعمیرات معمول موتور این خودرو که نیازمند تراشکاری است، با دردسر بسیار همراه بوده و خرجی بیش از معمول را روی دست خریدار می گذارد.»

معایب لیفان 520 مشخصات لیفان 520 مشخصات خودرو H330 مشخصات ام وی ام 315 کیفیت خودرو چینی قیمت شاسی بلند چینی قیمت خودروهای چینی در ایران قیمت ام وی ام 315 ام وی ام x33 جدید mvm x33 new mvm 315 قیمت

فروش مدل ایکس ۳۳ به همین واسطه در بازار بسیار سخت است و علاوه بر افت سریع دو تا سه میلیونی، از بدنام ترین محصولات بازار خودروهای دسته دوم است. این خودرو گرچه مشکل کمبود قطعه ندارد اما کیفیت پایین رنگ بدنه، خرابی زودهنگام پوشش صندلی و موتور پر خرج از جمله مواردی به شمار می روند که به شدت آزار دهنده هستند.

در عین حال به دلیل ساختار فنی غیر استاندارد این خودرو، کمتر مکانیکی حاضر به تعمیر این خودرو در قیمت های معمولی است. مسئول یکی از تعمیرگاه های حوالی چهار راه ولی عصر می گوید: «خودروی ایکس ۳۳ در موارد متعددی به دلیل قطع سیستم فرمان در مانورهای سریع و پیچ های تند حادثه ساز شده است. همچنین هزینه تعویض دیسک صفحه و کلاچ این خودرو حدود ۷۰۰ هزار تومان است.»
چری mvm 315

همه ما می دانیم که بسیاری از خودروهای تولید داخل به ویژه آنها که در محدوده قیمتی زیر ۵۰ میلیون قرار دارند، حتی گاهی در کمتر از ۲۰۰۰ کیلومتر دچار نقص شده و باید به تعمیرگاه بروند. با این حال حدیث کیفیت پایین خودروهای چینی چیز دیگری است که با نزدیک شدن به جزییات آن می توان از عمق فاجعه باخبر شد. در مورد چری ۳۱۵ که هم اکنون با قیمت ۴۵ میلیون در نمونه صفر قابل خریداری است، عمده مشکلات فنی به نقص های متعدد سیستم تعلیق و خارج شدن موتور از فرم اولیه پس از حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربوط می شود.

معایب لیفان 520 مشخصات لیفان 520 مشخصات خودرو H330 مشخصات ام وی ام 315 کیفیت خودرو چینی قیمت شاسی بلند چینی قیمت خودروهای چینی در ایران قیمت ام وی ام 315 ام وی ام x33 جدید mvm x33 new mvm 315 قیمت

در عین حال برخی قطعات برقی خودرو گاه در کمتر از سه ماه نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در مجموع خرید این خودرو در قیاس با مدل های ارزان تر فرانسوی بازار چندان توصیه نمی شود. موارد گفته شده حاصل گفتگوی ما با مدیر تعمیرگاه اطمینان در خیابان ایرانمهر (حوالی شرق تهران) است و تنها نکته ای که باید به آن اضافه کرد، ضعف عمده خودروهای چینی در بخش گیربکس و صفحه کلاچ است که با توجه به وارداتی بودن این قطعه و هزینه تعمیرات، در هر بار تعویض چیزی نزدیک به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خرج روی دست مشتری می گذارد. بسیاری از مکانیک های سطح شهر تایید می کنند که این پروسه برای مدل ۳۱۵ در بازه زیر ۳۰ هزار کیلومتر اتفاق می افتد.

لیفان ۵۲۰

یکی از بدترین تولیدات چینی حاضر در بازار ایران که به دلیل مشکلات متعدد فنی و هزینه نگهداری بالا با بیشترین میزان افت قیمت پس از سه سال نگهداری مواجه شده، به طوری که با یک افت ۵۰ درصدی، قیمتش از حدود ۳۶ میلیون تومان به ۱۸ میلیون کاهش پیدا می کند.

معایب لیفان 520 مشخصات لیفان 520 مشخصات خودرو H330 مشخصات ام وی ام 315 کیفیت خودرو چینی قیمت شاسی بلند چینی قیمت خودروهای چینی در ایران قیمت ام وی ام 315 ام وی ام x33 جدید mvm x33 new mvm 315 قیمت

عمده مشکلات این خودرو در سروصدای بیش از اندازه کابین، موتور پرخرج، سیستم گیربکس معیوب که در هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر به تعمیر نیاز پیدا می کند و کاهش شدید کیفیت رنگ بدنه می توان دید.

یکی از خریداران این خودرو که اتومبیلش را برای فروش به یک گالری در حوالی پل چوبی آورده از افت شدید عملکرد خودرو پس از سه سال شکایت می کند. سعید حیاتی که سه هفته پیش برای آخرین بار خودروی خود را به تعمیرگاه فرستاده می گوید بابت تعویض دیسک صفحه و تنظیم کلاچ چیزی نزدیک به ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کرده ولی پس از تعمیر کامل هم چندان از عملکرد گیربکس راضی نیست.
برلیانس ۳۲۰ و ۳۳۰

شاید به خاطر مونتاژ بهتر سایپاست، شاید هم فعلا به اندازه کافی در بازار حضور نداشته تا نقص هایش برملا شود . البته معدودی از مکانیک های سمت میدان آزادی یا تعمیرکاران شرکت سایپا در همین منطقه از بروز نقص در جلوبندی خودرو پس از یک کارکرد سه تا پنج هزار کیلومتری خبر می دهند. سرمکانیک تعمیرگاه اتومبیل که حوالی دانشگاه تهران قرار دارد هم از شکایت برخی مالکان این خودرو می گوید که نسبت به ضعف موتور در سربالایی ها شکایت دارند.

معایب لیفان 520 مشخصات لیفان 520 مشخصات خودرو H330 مشخصات ام وی ام 315 کیفیت خودرو چینی قیمت شاسی بلند چینی قیمت خودروهای چینی در ایران قیمت ام وی ام 315 ام وی ام x33 جدید mvm x33 new mvm 315 قیمت

بزرگ ترین عیب خودروهای تولید چین

استهلاک بالا به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت
کمبود قطعات و قیمت بالای خرید به دلیل وارداتی بودن
هزینه تعمیر بالاتر به دلیل مهندسی نه چندان دقیق
افت قیمت شدید بلافاصله پس از خرید

 

مشخصات خودرهای چینی را در یک جمله می شود عنوان کرد:

خوش ظاهر و بد باطن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 11 )
  1. مش كاظم می گوید

    آدم مگه از جونش سیر شده که سوار ماشین چینی بشه ، از همون تکنولژی که برای ساخت اسباب بازی دارن ، برای ساخت خودرو استفاده میکنن در ضمن قلّک سیار نیز میشه به این خودروها گفت.

  2. امیر می گوید

    من یه ایکس ۳۳ اتومات دارم……عالیه..عالی…بسیار نرم و راحت…دنده اتومات cvt…. با هیچ ماشین کره ای و المانی عوض نمیکنم..۵۰ هزار رفتم…تا الان هیچ مشکلی نداشته…..چین بزرگ تا سال ۲۰۲۵ همه خودرو سازان جهان را به چالش خواهد کشید….همانطور که در لوازم خانگیهمه بازار های جهان را گرفته است…در موبایل در تلوزیون…..حالا هر چی دل تنگتون میخاد بنویسید….لطفا دروغ ننویسید..که باز خواست هم هست روزی…

    1. مهدي می گوید

      آقاامیرراست میگه حتی ماشین معروف آئودی خط تولید در چین دارن.هرچی باشن بهتره از این آشغالای ایران خودرو.من پارسtu5سال ۹۵ دارم.همه میگن جلوبندیشون آشغاله بعدهم دوبارتاالان گیربکسشوآوردم پایین ولی هنوزمشکل داره

  3. رامین می گوید

    من نمیدونم این چه حسیه که ما ایرانی ها داریم ؟ دوست داریم یا خوشمون میاد الکی حرف در بیاریم . و فکر میکنیم حالا مثلا به اروپا و ژاپن و کره تعهد داریم خخخخ
    طرف مکانیکهماشین ایرانی را نمیتونه تعمیر کنه . ۶۰ بار باید تو را ببره بیاره برای ماشینی که صد ها بار با و بستش کرده . در مورد ماشین چینی نظر میده . کسی که ماشین دست اینا بده عقلش کمه .
    همین x33 یا ام وی ام را هرکی داره راضیه . ماشین چینی اصولا دیر خراب میشه . هرچی باشه ازوطنی خیلی بهتره .
    شما هر تعمیر گاهی بری جز پرشیا و سمند و پراید و ۴۰۵ نمیبینی . تک و توک چیز دیگه ای ببینی . خداییش هم من تا حالا ماشین چینی تو تعمیرگاه کنار خیابون ندیدم . حالا نمایندگی چیز دیگریه .
    ماشین چینی مخصوصا جدیداش خیلی خوبن

  4. حسین می گوید

    باید قبول کرد چین گوی رقابت رو از تمامی قول کمپانیهای خودروسازی جهان ربوده من تحقیق زیادی کردم مردم از خودروهای چینی راضی تر هستن تا خودروی ایرانی الان قطعات آشغال چینی در خودروهای ایرانی استفاده میشه ولی شرکت های چینی بهترین قطعات رو برای خودروهای خودشون برای رقابت استفاده میکنن

  5. میلاد می گوید

    عزیزبه نظرت ماشین نباید خرج داشته باشه ؟هرماشینی بلاتبع مصرف وحرکتی که داره متناسب با نوع سواریش خرج ساز میشه حتی گران ترین هاش بعدشم اینهایی که شمابعنوان عیب مطرح کردین توهرماشینی عادیه شما درحالی منع کردین کل مردم وازخرید این خودروها که صنعت خودروسازی داخلی تون افتضاحی بیش نیست صنعتی که سالانه با ۲۰هزارکشتارتوجادها همیشه ارقام اول خیانت مسولان خودروسازتون روثابت کرده ،بعدشم ملاکتون روجلوبندی وکیفت باطن قرارندین کیفیت تون باید امنیت واحترام به پولی که مشتری بهتون خرج می کنه باشه شرکت خودروسازی شماتنظیم جانبی شیشه بالابرو…بعنوان آپشن به مردمش می ده بنظرتون تحقیر نیس

  6. امیر می گوید

    خودروی چینی هر چقدم کیفیتش پایین باشه باز از خودروی ایرانی بهتره.وای به حال خودروسازی ایران.اخه چقد خیانت چقد …

  7. احمد می گوید

    خطاب به نگارنده: بی وجدان، چقدر از ایران خودرو و سایپا گرفتی تا این دروغ رو چاپ کنی؟ اصلا کیفیت در تولیدات داخلی وجود داره که حالا کم باشه یا زیاد؟ زمانی میگفتند دروغگو دشمن خداست، حالا دروغ شده نقل و نبات. نور بر تاریکی پیروز است.

  8. روح الله می گوید

    سلام ، واقعا بع این مطلب کذب باور نکنید ،،، این سیاست که اشغال های ایرانخودرو و سایپا فروش بره ،، اگه راست میگید یه نظر سنجی جامع از خودرو های خوذتون بزارید که مکانیک ها و مردم ببینید از اشغال های ایرانخوزو سایپا چی میگن ،،، اون از ۴۰۵ مه مرتب واشر میسوزنه ، اون از پراید ادم کش ،،، اون از سمند سنکین پر خرج ، که زود ازبعد میپاشه بعد یکی دو سال ، اون از پارس باذمشکل گیر بوکسش قیمت کاذبش ،رانا هم بدترین ماشین حال حاضر ، ،،باز خوبه این ماشین های چینی واسه جان ادم اهمیت میدن ،برید تست تصادف سمند تو اپارات یا یوتیب ببینید ،،

  9. فردین می گوید

    من لیفان دارم مدل۵۲۰خیلی هم خوبه وراحت.خیلی ماشینای دیگه هم داشتم که داخلی یا منتاژبودن اما پدرمونو درآوردن.اگه مکانیکا تجربه ندارن که واقعا هم ندارن خرفای الکی درنیارید.

    1. آرمان می گوید

      سلام.اگه هنوز ۵۲۰ دارین یا تجربه خاصی از این ماشین دارین برام توی اینستا دایرکت کنین لطفاarmangpaskeh