آنچه از اسنپ (تاکسی یاب) نمی دانید +مصاحبه با مدیرعامل

3

اسنپ (به انگلیسی: Snapp) یک سرویس هم سفری آنلاین در ایران است. اپلیکیشن تلفن هوشمند به طور خودکار مسافرین را با نزدیکترین رانندهٔ تاکسی مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد.

مشتریان از طریق اپلیکیشن تلفن تقاضای سواری کرده و موقعیت رانندهٔ خود را ردیابی می‌کنند. رانندگان از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند. این سرویس از زمستان ۱۳۹۳ در دسترس است.

نرم افزار waze گروه اینترنت ایران صاحب بامیلو سهامدار بامیلو سهامدار اسنپ سایت تاکسی یاب راکت اینترنت ثروت شهرام شاهکار ثبت نام در اسنپ بیوگرافی علیرضا قلمبر دزفولی بیوگرافی شهرام شاهکار بیوگرافی ثروتمندان ایران برترین و موفق ترین استارت آپ ها ایده های استارت آپ ام تی ان ایرانسل اسنپ چیست استارت آپ ایرانی Snapp

اپ اسنپ به طور خودکار کرایه را محاسبه کرده و مقدار پرداختی به صورت غیرنقدی نیز قابل پرداخت است.

با افزایش محبوبیت شرکت‌هایی چون اوبر، بسیاری از شرکت‌های دیگر مدل کسب و کار آن را تکرار کرده و این روند به «اوبری سازی» مشهور شده است. در بسیاری جاها آنان مورد حملات شدید صنعت تاکسیرانی قرار گرفته‌اند که آنان را به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم می‌کنند.

شرکت آلمانی راکت اینترنت نیز بعنوان مالک اسنپ شناخته می‌شود.

اسماعیل جارودی، قائم مقام شرکت MTN در خاورمیانه و شمال آفریقا درباره این سرمایه‌گذاری گفت:« ما از ابتدای راه‌اندازی اسنپ فعالیت آن را به دقت زیر نظر داشتیم و تحت تاثیر موفقیت و قدرت اسنپ برای فراگیر کردن این سیستم در تهران و افزایش تعداد کاربران آن قرار گرفتیم. آنها موفق شده‌اند طی مدت کوتاهی بازار درخواست اینترنتی خودرو در ایران را در اختیار بگیرند و حالا  MTN  به ادامه این مشارکت بسیار امیدوار است. »

شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ، نیز درباره این افزایش سرمایه توضیح داد:« این سرمایه‌گذاری به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خدمات اسنپ را در دیگر شهرهای ایران نیز گسترش دهیم و امکان دسترسی به این خدمت استثنایی را برای همه مردم ایران فراهم کنیم. ما به عنوان اولین و بزرگترین اپلیکیشن درخواست خودرو که در ایران تولید و توسعه یافته، به آنچه همگی تا اینجا به دست آورده ایم افتخار میکنیم و به تحکیم موقعیت خودمان به عنوان پیشتاز بازار، با پشتیبانی قوی از سمت MTN، ادامه خواهیم داد. »

گروه MTN اپراتور پیشرو در بازاری در حال رشد است که مشترکین خود را در ۲۲ کشور در آسیا، آفریقا و خاورمیانه متصل می‌کند. MTN همچنین سهام‌دار عمده در ایرانسل و گروه اینترنتی ایران است. MTN در پهنه فعالیت‌های خود رکورد ۲۳۲.۶ میلیون مشترک مخابراتی را به ثبت رسانده است.

شرکت ایرانسل از سرمایه‌گذاری این اپراتور در شرکت « گروه اینترنت ایران» خبر داده است. گروهی که مالکیت برخی کسب و کارهای اینترنتی در ایران را برعهده دارد که موفق ترین آن‌ها شرکت اسنپ است.

حداقل از حدود ۶ ماه قبل خبر سرمایه گذاری ایرانسل در اسنپ در محافل استارتاپی می‌چرخید ولی در همان زمان ( مهرماه امسال) سایت تک کرانچ خبر از سرمایه‌گذاری MTN در اسنپ داد. یک روز بعد شرکت اسنپ گفت که سرمایه‌گذاری نه فقط  روی اسنپ که روی «گروه اینترت ایران»  ( شامل شرکتهای اسنپ، بامیلو، زودفود، اسکانو و پین‌تاپین) صورت گرفته است.

حالا با سرمایه‌گذاری ایرانسل در « گروه اینترت ایران»  احتمالا سهم MTN در این شرکت بیشتر هم شده است.

ایرانسل شاید اولین شرکت ایرانی سهامدار « گروه اینترت ایران» باشد. سرمایه‌گذاران این شرکت راکت اینترنت آلمان و MTN آفریقای جنوبی بوده‌اند.  مشخص نیست سرمایه‌گذاری جدید ایرانسل ترکیب سهامداری در این شرکت را چگونه تغییر داده اما در این بیانیه مطبوعاتی نامی از راکت اینترنت نیست. هرمن سینگ مدیر ارشد بخش دیجیتال MTN در مهرماه امسال گفته بود: «شرکت ام‌تی‌ان ۵۰ درصد از مالکیت گروه اینترنت ایرانیان (IIG) را در اختیار دارد»

علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل در بیانیه خود گفته از روزهای نخست «گروه اینترنت ایران» را رصد کرده و ” شرکتهای شرکت‌‌های زیر مجموعه این گروه همچون اسنپ و زودفود توانستند در مدت کوتاهی جایگاه خود را به عنوان پیشرو در بازار کشور تثبیت کرده و ضمن ارتقای سطح کیفی خدمت‌رسانی به کاربران در زمینه‌هایی همچون سهولت کاربری و صرفه‌جویی، اقبال عمومی در بین هموطنان را نیز به دست آورند.”

نرم‌افزار اسنپ در حال حاضر برای ۲ سیستم عامل اندروید و آی‌اواس منتشر شده است.

واکنش‌ها

پس از گذشت دو سال از فعالیت خدمات مسافربری موبایلی چون اسنپ و افزایش کاربران آن، انتقاداتی از عملکرد آن طرح شده است. سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آنها را غیرقانونی خوانده است. میثم مظفر رئیس این سازمان گفته نحوه جذب رانندگان این سرویس‌ها نامشخص است و آنها هیچ گونه مجوزی ندارند. وزیر ارتباطات سخنانی در حمایت از این خدمات بیان کرده است.

بعضی‌هایشان که در کشورهای دیگر با نرم‌افزاری به نام “اوبر” آشنا هستند خیلی از دیدن اسنپ تعجب نمی‌کنند و ساز‌و‌کار آن را می‌شناسند. دختری که تازه از آلمان برگشته است می‌گوید:‌ “آنجا اوبر ممنوع شده است. چون رانندگان به دلیل کساد شدن بازارشان از آن شکایت کرده‌اند. امیدوارم اسنپ هم به سرانجام اوبر در آلمان دچار نشود”

طی ماه‌های سرویسهای اسنپ و تپ‌سی به رانندگان خود توصیه می‌کردند که اپلیکیشن waze را نصب کنند و بسیاری از رانندگان از این اپلیکیشن برای مسیریابی در تهران استفاده می‌کردند

waze یک سرویس مسیریابی است و هر چند توسط گوگل خریداری شده اما همچنان به عنوان یک سرویس جدا از نقشه گوگل فعالیت می‌کند. این سرویس مانند یک شبکه اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد که وقایع شهری مانند تصادف یا وجود پلیس یا دوربین‌های نظارتی را روی نقشه ثبت کنند.

اپلیکیشن waze که قبلا freemap نام داشت توسط شرکت اسرائیلی waze mobile ساخته شده در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱.۳ میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شده بود.

این روزها تاکسی‌های آنلاین دل اکثر کاربرانشان را برده‌اند تا جایی که براساس آماری که از سوی اسنپ ارائه شده است تعداد کاربران اسنپ ۵۸۰ هزار نفر و تعداد رانندگان آن ۲۸ هزار نفر اعلام شده است ‌که رشد ۱۰۰ درصدی اسنپ در ماه‌های اخیر را به همراه داشته است.

نرم افزار waze گروه اینترنت ایران صاحب بامیلو سهامدار بامیلو سهامدار اسنپ سایت تاکسی یاب راکت اینترنت ثروت شهرام شاهکار ثبت نام در اسنپ بیوگرافی علیرضا قلمبر دزفولی بیوگرافی شهرام شاهکار بیوگرافی ثروتمندان ایران برترین و موفق ترین استارت آپ ها ایده های استارت آپ ام تی ان ایرانسل اسنپ چیست استارت آپ ایرانی Snapp

گفتگو با شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ

اول اینکه چه شد که تاکسی یاب شد اسنپ؟

ما تابستان ۹۳ و با نام تاکسی‌یاب کارمان را شروع کردیم. خرداد ۹۴ بود که به اسنپ تغییر نام دادیم و نسخه آزمایشی اپلیکیشن اسنپ را ارائه کردیم. آبان ماه سال گذشته هم نسخه ۲ اسنپ متولد شد. اما دلیل این تغییر نام بیشتر به سیاست‌های ما در حوزه گسترش فعالیت‌هایمان برمی‌گشت. واژه «تاکسی یاب»، بیشتر به حمل‌ونقل مسافر اشاره می‌کند اما ایده ما برای اسنپ چیزی فراتر از جابجایی مسافر است و قصد داریم در حوزه‌های دیگری هم فعالیتمان را گسترش دهیم.

چه چالش‌هایی برای شناخته‌شدن داشتید؟

مسیر سخت و دشواری را طی کردیم. مهم‌ترین دغدغه اسنپ هم مثل بقیه استارت‌آپ‌ها، اعتمادسازی بین کاربران بود. برای ایجاد این اعتماد خیلی تلاش کردیم و روند رشدمان هم نشان می‌دهد در این راه موفق بوده‌ایم.

چالش بعدی ما زیرساخت بود. زیرساخت‌هایی که تحت کنترل و اختیار خودمان نبود مثل اینترنت همراه. کسب‌وکار ما مبتنی بر اینترنت است و کاربر برای استفاده باید حتماً به اینترنت وای فای یا اینترنت همراه دسترسی داشته باشد. در ابتدای فعالیت، فقط یک اپراتور اینترنت نسل سوم ارائه می‌داد اما الآن وضع خیلی بهتر شده و اینترنت پرسرعت همراه در اکثر نقاط شهر، قابل‌دسترس است.

چالش سوم هم که تقریباً تمام استارت‌آپ‌ها با آن روبرو هستند، نیروی انسانی بود. استارت‌آپ‌ها به نیروی انسانی خلاق و متخصص نیاز دارند و متأسفانه فضای آموزشی کشور متناسب با این نیاز طراحی نشده است.

الآن اسنپ چند نفر کارمند دارد؟

مثل همه استارت‌آپ‌ها روزی که شروع کردیم ۴، ۵ نفر بیشتر نبودیم اما تقریباً هرماه عضو جدیدی به اسنپ اضافه‌شده تا امروز که به ۸۵ نفر رسیدیم.

تمام‌کار توسعه اپلیکیشن داخل مجموعه خودتان انجام می‌شود؟

در حال حاضر بله اما زمان تاکسی‌یاب این‌طور نبود و بخشی از کار را در حوزه فنی برون‌سپاری کرده بودیم. اما الآن یک تیم حدوداً ۱۰، ۱۲ نفرِ قوی از داخل مجموعه اسنپ که همه فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های کشور هستند روی پروژه‌های فنی کار می‌کنند.

نرم افزار waze گروه اینترنت ایران صاحب بامیلو سهامدار بامیلو سهامدار اسنپ سایت تاکسی یاب راکت اینترنت ثروت شهرام شاهکار ثبت نام در اسنپ بیوگرافی علیرضا قلمبر دزفولی بیوگرافی شهرام شاهکار بیوگرافی ثروتمندان ایران برترین و موفق ترین استارت آپ ها ایده های استارت آپ ام تی ان ایرانسل اسنپ چیست استارت آپ ایرانی Snapp

کاربران اسنپ را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

ببینید ما در اسنپ دو نوع کاربر داریم. کاربر راننده و کاربر مسافر. کار اسنپ فقط فراهم کردن بستر برای ارائه خدمات میان این کاربران است. یعنی ارائه‌دهنده یک سرویس را به متقاضی آن متصل می‌کنیم. برای همین باید دو سیستم‌عامل اصلی و پرکاربرد یعنی اندروید و ios را پوشش می‌دادیم. سمت کاربران راننده بیشتر از ۹۵% اندروید هستند اما آمارها نشان می‌دهد بین مسافرین کاربران ios فعال‌ترند.

آقای شاهکار، یک استارتآپ موفق چه استارتآپی است؟

فکر می‌کنم بهترین کسب‌وکارهای اینترنتی مبتنی بر پلتفرم‌ها هستند. یعنی کسب‌وکاری که متقاضیان یک سرویس را به ارائه‌کنندگان آن متصل می‌کند. نمونه‌اش در دنیا اوبر هست که با ارزش ۶۰ میلیارد دلار، باارزش‌ترین شرکت خصوصی در دنیاست. اوبر در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و در عرض ۶ سال تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت دنیا شد. این شرکت سرویس حمل نقل ارائه می‌کند اما خودش صاحب حتی یک خودرو نیست! استارت‌آپ موفق خودش سرمایه‌ای ندارد بلکه بستر را برای کسب‌وکار دیگران فراهم می‌کند و از این راه سودآوری دارد. در ایران هم اسنپ تا ۵ سال آینده موفق‌ترین مدل تجارت الکترونیک خواهد بود چون دارد از الگوی صحیح استارت‌آپ‌ها پیروی می‌کند.

خودتان هم از اسنپ استفاده می‌کنید؟

من حداقل روزی دو بار از اسنپ استفاده می‌کنم. صبح از منزل تا محل کار و بعدازظهر از محل کار به منزل حتماً اسنپ می‌گیرم. به راننده‌ها هم معمولاً نمی‌گویم مدیرعامل اسنپ هستم چون دوست دارم بازخوردشان را صادقانه بشنوم.

مدیرعامل اسنپ سرمایه اولیه را جزو اطلاعات محرمانه این شرکت می‌داند.

نرم افزار waze گروه اینترنت ایران صاحب بامیلو سهامدار بامیلو سهامدار اسنپ سایت تاکسی یاب راکت اینترنت ثروت شهرام شاهکار ثبت نام در اسنپ بیوگرافی علیرضا قلمبر دزفولی بیوگرافی شهرام شاهکار بیوگرافی ثروتمندان ایران برترین و موفق ترین استارت آپ ها ایده های استارت آپ ام تی ان ایرانسل اسنپ چیست استارت آپ ایرانی Snapp

شهرام شاهکار، مدیرعامل و پویا زارعی، مدیر مارکتینگ اسنپ

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. حمیدرضا می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت اقای مهندس شهرام شاهکار من از شما انتظار پاسخ دو سوال که می خواهم مطرح کنم دارم . من خودم مهندس کامپیوتر هستم و هرزگاهی که فرصت آزاد دارم با همکاران شما همکاری می کنم سیستم اسنپ ، جایزه های که بعداز چند سفر با قیمت مناسب می توانند از بیمه استفاده کنند، بهتر بود با بیمه ایران همکاری داشتید یا بیمه مطمئن تر . و در کنار آن جایزه های که به رانندگانی که سفر بیشتر دارند تعلق می گیرد در کنار آنها سیستمی وجود داشت که رانندگان بتوانند با قیمت مناسب خرید لوازم ماشین از جمله لاستیک و لوازم اولیه خودرو تهیه کنند
    و جایزه های که در ساعات غیر مناسب برای راننددگان گذاتشته اید را جایزه مناسب تری انتخاب می کردید که راننده به عشق پول مازاد از کرایه مسافر ، مسافر را به مقصد برساند . (مثلا من خودم ساعت ۱۲.۳۰ شب جمعه بدونه ماشین مانده بودم هر چه منتظر اسنپ بودم مجبور شدم کنسل کنم و با آژانس به مقصد برسانم)

  2. سارا می گوید

    خواستم بدونم این چه سیستمیه یه مشت ادم بیکار نشستن تو ساختمونش با پوشش افتضاح و لباسهای بدن نما … چقدرم دنگ و فنگ اماکلا بیسوادن و … طرز برخوردشون داغونه طرف اسم رشته دانشگاهی نشنیده بود … ادعا در حد تیم ملی… این سیستم مسخره تو انگلستان و چند کشور دیگه با شکست مواجه شد حالا این … مثل همیشه طرحهای شکست خورده غرب رو تو ایران اجرا میکنن

  3. A می گوید

     یه کارگر رفتگر خدماتی هستم یک ماهه اسنپ راننده خودم مسدود دائم شده وچند بارهم از طریق شرکت پیگیر شدم وگفتند ایمیل به تهران فرستادیم ولی جوابی نیومده دوساله عروسی کردم وخیلی به پولش نیاز دارم ومستا جرم ویه بچه توراهی دارم وخواهش دارم وتمنا میکنم یه فرصت دیگه بهم بدیدجبران کنم منتظر شما هستم انشاالاه خداعوضشو بهتون بده شماره تماس