برای مقابله با از دست دادن حافظه چیکار کنیم؟

0

فراموش کردن جای کلید های خانه یا ناتوانی برای به یاد سپردن یک کلمه معمولا بخشی از روندهای طبیعی پیری محسوب می‌شود. درواقع، تضعیف و از دست‌دادن حافظه جزو اتفاقات بسیار رایج است چون مغز انسان‌ها همزمان با افزایش سن دچار تغییرات گسترده‌ای می‌شود.

همیشه هم این احتمال وجود دارد که از دست‌دادن حافظه به چیزی جدی‌تر و اساسی‌تر اشاره داشته باشد که در این صورت مراجعه به پزشک ایده خوبی خواهد بود. اما اگر تغییرات شناختی خفیف را احساس می‌کنید، ‌بهتر است بخش‌هایی از برنامه روزانه تان را تغییر بدهید تا به وضعیت بهتری برسید.

کاهش حافظه سلامت نیوز حافظه پیشگیری آلزایمر افزایش حافظه از دست دادن حافظه آلزایمر

برای مثال، مرکز معتبری مانند Mayo Clinic این کارها را برای محافظت از حافظه توصیه می‌کند؛ داشتن روابط اجتماعی، تمرینات ذهنی روزانه، ‌فعال ماندن از نظر بدنی و افزودن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های تقویت‌کننده مغز به رژیم غذایی. در ادامه با سه نوشیدنی بهتر برای تقویت حافظه آشنا خواهیم شد که افزودن آنها به برنامه غذایی روزانه می‌تواند شرایط بهتری را برای حافظه تان رقم بزند.

۱. افزودن قهوه به برنامه صبح

علاقه‌مندان به قهوه حتما از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد. به‌گفته متخصصان، قهوه صبحگاهی می‌تواند یکی از بهترین مکمل‌های غذایی روزانه برای محافظت از سلامت مغز باشد. قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند مانند اسیدهای هیدروسینامیک و پلی‌فنول‌ها است که همگی ظرفیت رادیکال‌های آزاد برای آسیب‌رسانی به سلول‌ها را کاهش می‌دهند و درنتیجه با پیامدهای مخرب آنها مبارزه می‌کنند. نوشیدن قهوه به‌صورت منظم و مستمر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصب‌شناختی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است. البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در نوشیدن قهوه (مخصوصا در اواخر روز) می‌تواند خواب شبانه را مختل کند، درحالی که خواب شبانه باکیفیت و کافی برای محافظت از سلامت شناختی انسان‌ها ضروری است. مطالعات علمی نشان داده‌اند که خواب باکیفیت و مطلوب با کاهش خستگی ذهنی و بهبود حافظه ارتباط دارد.

۲. نوشیدن چای سبز

در کنار نوشیدن قهوه، چای سبز هم می‌تواند به بهبود حافظه و توانایی‌های شناختی کمک کند. چای سبز سرشار از پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند از مغز در برابر زوال ذهنی محافظت کنند و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش بدهند. ترکیب مهمی به‌نام اپی‌گالوکاتچین‌ گالات (EGCG) هم در چای سبز یافت می‌شوند که در گروه آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند قرار می‌گیرند و به پیشگیری از آسیب‌های سلولی کمک می‌کنند. بالا بودن سطح ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در چای سبز به کاهش کلسترول خون کمک می‌رساند، درحالی که باعث بهبودی در متابولیسم و کاهش وزن می‌شود و حتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ها نیز مفید است.

۳. اضافه کردن آب انار به برنامه غذایی

آب انار کاملا طبیعی که حاوی هیچ نوع قند افزوده، ترکیبات نگهدارنده و ترکیبات پُرکننده‌ای نباشد، حدودا ۴ برابر بیشتر از چای سبز آنتی‌اکسیدان دارد. انار جزو مهم‌ترین خوراکی‌ها از نظر قابلیت ضدالتهابی است و بنابراین مصرف منظم آب انار می‌تواند به کاهش التهاب مزمن در بدن کمک کند. مزیت دیگر آب انار این است که مقادیری از ویتامین C را هم به بدن می‌رساند، درحالی که به هضم غذاها کمک می‌کند و می‌تواند برای بهتر شدن سلامت قلب هم مفید باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ