سوال از حسن روحانی درباره “رضا ضراب”

0

به گزارش ساتین :   روزنامه  حریت ترکیه، تیتر و عکس صفحه نخست خود را به دیدار سرمقاله نویس این روزنامه با رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست داووس اختصاص داد.

“ارتوغرول ازکک” مقاله نویس و تحلیل گر مشهور ترکیه، در حاشیه  نشست داووس گفت وگوی کوتاهی را با حسن روحانی رئیس جمهور ایران داشته و از او درباره روابط ایران و ترکیه سوال کرده است. این موضوع در صفحه نخست روزنامه حریت با عنوان “سوال از روحانی درباره ضراب” منتشر شد.
این مقاله نویس ترک درباره سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس نوشته است: “بدون تردید، ستاره امسال نشست داووس، کسی نبود جز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران. روحانی همه ما را تحت تاثیر قرر داد و من ترجیح می دهم هر آن چه را که از منش و رفتار وی دستگیرم شده برای خوانندگان بنویسم.
روحانی انگشتر نقره با سنگ زرد در انگشت دارد. وقتی که به زبان انگلیسی از او سوال می شد از گوشی مترجم استفاده نمی کرد اما در مورد یکی دو سوال حساس یکی از معاونین خم شد و در گوش روحانی چیزهایی گفت که در ترجمه به او کمک کرده باشد.لحن سخنرانی و تن صدای او از اردوغان منعطف تر بود. چهره  او خندان است و وقتی که در کنار او عکس گرفتم، تقریبا می خواست قهقهه سر دهد. او بشاش و اهل مزاح است .
از روحانی پرسیدند چرا متن تویت هایش تا این اندازه رسمی و جدی است؟ او در پاسخ به این موضوع اشاره کرد که تویت ها از سوی دوستان همکار او نوشته می شوند و حالت لبخندش هم به گونه ای بود که گویی خودش هم از رسمیت متن توییت ها چندان راضی نیست.
اما سوالات مربوط به ترکیه را من طرح کردم و از روحانی پرسیدم:  رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه قرار است به تهران بیاید. در مورد روابط ایران و ترکیه چه نظری دارید؟ روحانی گفت:« ترکیه کشور مهمی است و ما دارای روابط خوبی هستیم. وزرای امور خارجه  ایران و ترکیه با هم دیدار کردند و در دیدار با اردوغان نیز در مورد همه مسائل، با دلی باز صحبت خواهیم کرد». او وقتی در مورد اردوغان حرف می زد، نهایت دقت و ظرافت را به خرج می داد و پیدا بود که به دیدار پیش رو با نخست وزیر ترکیه اهمیت ویژه ای می دهد.
از او در مورد مساله  سوریه  واختلاف نظر دو کشور ایران و ترکیه پرسیدم که آیا این مساله بر روابط دوسویه تاثیر می گذارد؟ روحانی نیز اینگونه پاسخ داد:«ما در مورد مساله  سوریه دارای دیدگاه های متفاوتی هستیم اما این دلیل نمی شود که نتوانیم در مورد این موضوع گفت وگو کنیم.»
از روحانی درباره پرونده  فساد مالی در ترکیه منجر که به برکناری چهار وزیر شد و متهم اصلی آن رضا ضراب تاجر ایرانی الاصل و بابک زنجانی که اخیرا در ایران بازداشت شده، سوال کردم که آیا در ایران نیز در این مورد تحقیق و بازجویی انجام شده است. روحانی در پاسخ گفت:«این مساله داخلی ترکیه است. مساله  ما نیست. ما نیز این موضوع را پیگیری می کنیم اما این موضوع در اصل مساله ای مرتبط با دادگستری ترکیه است و ربطی به ما ندارد.»
 تدبیر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ