صابون ، شامپو بدن و ژل دوش چه تفاوت هایی باهم دارند؟

0

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که محصولات شوینده بدن تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، اما واقعیت این است که تفاوت‌های میان محصولات مختلف مانند صابون، شامپو بدن و ژل دوش نه‌ تنها واضح هستند بلکه از اهمیت زیادی هم برخوردارند.

حتی عواملی مانند نوع پوست و محدوده جغرافیایی محل زندگی هم می‌توانند شکل‌گیری این تفاوت‌ها اثرگذار باشند. در این مطلب از دکتر ایلیس لفکوویچ (متخصص پوست‌ و مو) درخواست کرده‌ایم که به مهم‌ترین سوالات در این زمینه پاسخ دهند.

مجله سلامت متخصص پوست و مو صابون ضد باکتری صابون خوبه یا شامپو بدن شوینده بدن شامپو بدن خارجی سلامت نیوز سلامت پوست و مو سلامت پوست در طب سنتی ژل دوش چیست تفاورت بین صابون و شامپو بدن بهترین مارک شامپو بدن بهترین صابون

چه تفاوتی میان صابون بدن و شامپو بدن وجود دارد؟

تفاوت اساسی میان صابون بدن و شامپو بدن نه‌ فقط به شکل آنها، بلکه به نحوه کنش و واکنش ترکیبات آنها با پوست برمی‌گردد. هر دوی این محصولات روند شست‌ و شوی بدن را به انجام می‌رسانند، اما بیشتر صابون‌ های بدن غلیظ‌ تر از شامپو های بدن هستند و می‌توانند چربی‌ های اساسی و پروتئین‌ های ضروری پوست را از بین ببرند یا حتی سطح pH پوست را تغییر دهند که می‌تواند به شکل‌گیری تحریکات پوستی منتهی شود.

به‌ گفته دکتر لفکوویچ، کسانی که پوست عادی یا خشک دارند یا کسانی که دنبال محصولات برپایه فرمولاسیون ملایم هستند، قطعا بهتر است که شامپو بدن را انتخاب کنند. کسانی که پوست چرب دارند، در اقلیم‌ های گرم و مرطوب زندگی می‌کنند یا به هر دلیلی (مثلا فعالیت ورزشی زیاد) دنبال محصولات غلیظ هستند، می‌توانند از صابون بدن کمک بگیرند.

علاوه بر اینها، شامپو بدن نسبت به صابون بدن بهداشتی‌ تر است چون باکتری‌ ها می‌توانند در بافت صابون تجمع کنند و در ادامه با هر بار استفاده دوباره به بدن منتقل شوند یا حتی از بدن فردی به فردی دیگر راه پیدا کنند. برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ ها در صابون بدن همیشه باید صابون را پس از استفاده کاملا آبکشی کنید و اجازه دهید که کاملا خشک شود.

تفاوت ژل دوش و شامپو بدن چیست؟

این دو محصول به همدیگر شباهت دارند، اما یکسان نیستند. هر دو محصول در گروه شوینده‌ های مایع قرار می‌گیرند و به‌ طور رایج حاوی ترکیبات امولینت برای نرم‌تر کردن پوست و ترکیبات سورفاکتانت ملایم برای شکل‌ بخشی به بافت‌ های کف‌ آلود حجیم و زیاد هستند. تفاوت اصلی به قوام آنها و غلظت ترکیباتشان برمی‌گردد.

ژل دوش همان‌ طور که از نامش پیداست، شبیه به ژل است و معمولا غلظت بالاتری دارد. شامپو بدن هم ذاتا از خصلت رطوبت‌ ساز و آبرسان بیشتری برخوردار است و به همین دلیل هم گزینه بهتری در شرایط آب‌ و هوایی سرد و خشک به‌ شمار می‌رود. ترکیبات شامپو بدن از دفع رطوبت طبیعی پوست جلوگیری می‌کنند و درنتیجه آسیب‌ های پوستی را کاهش می‌دهند.

به‌گفته لفکوویچ، ژل دوش به‌ دلیل این‌ که ترکیبات مرطوب‌ کننده کمتری دارد، گزینه ایده‌آلی برای ساکنان مناطق گرم و مرطوب محسوب می‌شود. کسانی که ذاتا پوست چرب دارند نیز می‌توانند از مزیت‌ های ژل دوش استفاده کنند.

مجله سلامت متخصص پوست و مو صابون ضد باکتری صابون خوبه یا شامپو بدن شوینده بدن شامپو بدن خارجی سلامت نیوز سلامت پوست و مو سلامت پوست در طب سنتی ژل دوش چیست تفاورت بین صابون و شامپو بدن بهترین مارک شامپو بدن بهترین صابون

از کدام ترکیبات در شوینده‌ های مختلف بدن دوری کنیم؟

همه افراد باید از محصولات حاوی پارابن و فتالات دوری کنند، خصوصا کسانی که در گذشته واکنش‌ های ناخوشایند پوستی نسبت به صابون بدن را تجربه کرده‌اند. افراد دارای پوست حساس هم باید از محصولات حاوی روایح یا رنگ‌ های غلیظ دوری کنند، چون این ترکیبات باعث تحریکات پوستی فراگیری در پوست‌ های حساس خواهد شد.

آیا با افزایش سن باید نوع شوینده بدن را تغییر داد؟

صابون‌ های بدن معمولا در سنین جوانی مشکل‌ ساز نمی‌شوند، اما در دوره‌ های سنی بعدی بهتر است از محصولات دیگری استفاده کنید. درواقع از دوران میانسالی به بعد بهتر است دنبال محصولات ملایمی باشید که ترکیبات مرطوب‌ کننده بیشتری داشته باشند. این محصولات نه‌تنها در درازمدت به محافظت از سلامتی پوست کمک می‌کنند، بلکه پوست را هم لطیف‌ تر و نرم‌ تر نگه می‌دارند.

منبع : مجله سلامت

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ