شوید ،پادشاه گیاهان دارویی را بشناسید +خواص و مضرات

0

یکی از گیاهان پرطرفدار بین ما ایرانیان که در پخت انواع برنج‌ها استفاده می‌شود، در این مطلب به عنوان پادشاه گیاهان دارویی معرفی شده است.

به گزارش «بهداشت نیوز» شوید گیاهی است یکساله یا دو ساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز می‌رسد. ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است. این گیاه در اکثر نقاط دنیا از جمله قسمت‌های جنوب اروپا، مصر، آمریکا و چین پرورش داده می‌شود.

مضرات شوید متخصص طب سنتی گیاهان دارویی و خواص آنها شوید گرم است یا سرد دوران بارداری خواص شوید برای لاغری
میوه شوید بیضوی، مسطح و دارای طول ۴ میلیمتر و عرض ۳ میلیمتر است. رنگ آن قهوه‌ای روشن و در سطح آن برجستگی‌هایی به رنگ زرد و در کناره‌های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می‌شود.

شاید خیلی‌ها طعم و بوی این سبزی را دوست نداشته باشند، ولی اگر از خواص بیشمار این سبزی آگاه شوند، میل به خوردن آن را پیدا کنند.

خواص شوید و تخم آن

برای کسانی که اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد کرده معده را نیرو می‌بخشد و انرژی به بدن می‌دهد. تخم شوید را می‌توان برای ناخوشی معده، بی‌خوابی و ضد گاز معده بکار برد. خانم‌های شیر ده که شیر آنها کم است باید حتماً روزی چند بار دم کرده تخم شوید بخورند و یا در غذای خود مصرف کنند که به طور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد.

پزشکی گیاهی ایران خواص فراوانی را برای شوید قائل است مثلاً در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید بهره می‌جستند که اثر آرام بخش فوری دارد.

از شوید برای دل درد در حیوانات نیز سود برده می‌شود ودام داران قدیم بخوبی از این موضوع آگاه بودند. مثلاً برای گوسفند و بز کافی است که مقدار ۶۰۰ گرم تخم شوید به آنها داد که نفخ و دل درد را آرام کند.

در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی‌توانند در معده خود نگاهدارند بهترین درمان شوید است. این نوع بیماران باید دم کرده شوید را آهسته آهسته بنوشند.

در چین، حتی شوید را برای کمردردهایی که به علت گرفتگی عضلانی باشد به کار می‌برند.

یک نسخه کهن چینی برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می‌کنند

تخم شوید در زنان باردار احتمال سقط جنین را به همراه دارد. برگ و ساقه‌های شوید برای پایین آوردن چربی خون مفید است
در اینجا ۹ خواص این گیاه را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. ماسک شوید نرم کننده و ترمیم کننده پوست

۲. مصرف آن بعد از دوران یائسگی کنترل کننده پوکی استخوان مفید است

۳. در طب سنتی از شوید برای آرامش اعصاب استفاده می‌کنند

۴. درمان سوء هاضمه، نفخ معده و روده و اسپاسم

۵. متوقف کننده سکسه

۶. افزایش ترشح شیر مادر

۷. تخم شوید برطرف کننده ناراحتی معده و بی خوابی

۸. کاهش دهنده چربی خون

۹. سرشار از کلسیم، فیبر، آهن و منگنز است

 

مصرف در دوران بارداری:

  • بعلت اثرات قاعده آوری و سقط زائی شوید،مصرف فراورده های تغلیظ شده و میوه آن در اوایل دوران بارداری ممنوع است .

مصرف در دوران شیردهی :

  • موجب افزایش ترشح شیر در خانم ها می شود. خانمهای شیر ده که شیر آنها کم است باید حتما روزی چند بار دم کرده تخم شوید یا در تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف کنند بطور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد .
  • فراورده های تغلیظ شده با احتیاط مصرف شود.

هشدارهای مهم در مصرف شوید:

  • گرم مزاجان باید آن را با آب ‌لیمو و سکنجبین و آب غوره و ترشی‌ها بخورند و سرد مزاجان باید آن را با قرنفل و دارچین و عسل بخورند.‌
  • شوید از تیره جعفری بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارین ها موجب افزایش حساسیت پوست به نور ماوراء بنفش و افزایش احتمال بروز واکنش حساسیت به نور می گردد .
  • مصرف شوید در کسانی که بیماری حاد کلیوی ( ATN) یا بیماری مزمن کلیوی دارند،موجب تشدید التهاب مجاری کلیوی بواسطه اسانس اجزاء شوید می گردد.
  • مصرف مقادیر زیاد از فراورده های تغلیظ شده می تواند موجب تقلیل میزان اسپرم گردد .
  • دید را ضعیف می‎کند.
  • کسانی که زخم معده دارند احتمالاً ایجاد خونریزی می‎کند.
  • مصرف افشرده شوید موجب افزایش احتمال اختلالات کبدی در بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن کبدی ( سیروز Cirrhosis ) می گردد .

تداخلات داروئی:

  • مصرف توام شوید با داروی ۸-متوکسی پسورالن بدلیل افزایش بروز حساسیت نوری ممنوع است. مصرف توام با داروهائی که حساسیت پوستی ایجاد می کنند مثل تتراسایکلین و داکسی سایکلین توصیه نمی شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ