شوید؛ گیاهی شگفت‌انگیز برای سبد غذایی ما

0

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: شوید تازه کالری بسیار کمی دارد اما منبع فوق‌العاده‌ای از چندین ویتامین و ماده معدنی ضروری ازجمله ویتامین ث، منگنز و ویتامین A به شمار می‌رود.

مژده زارعی  اظهار کرد: شوید از دیرباز تاکنون به‌عنوان سبزی و ادویه مصرف فراوانی داشته و به همین علت آن‌را به منظور طعم دهی به غذاهای مختلف نیز به کار می‌برند اما ویژگی‌های منحصر به فرد آن تنها محدود به مصارف آشپزی نیست و به طور سنتی برای درمان یک سری از بیماری‌ها مانند مشکلات گوارشی، کولیک نوزادان و بوی بدن دهان استفاده می‌شود.

متخصص گیاهان دارویی گیاهان دارویی و خواص آنها شوید گرم است یا سرد شوید سلامت نیوز خواص شوید

وی ادامه داد: شوید تازه کالری بسیار کمی دارد اما منبع فوق‌العاده‌ای از چندین ویتامین و ماده معدنی ضروری ازجمله ویتامین ث، منگنز و ویتامین A به شمار می‌رود، خود ویتامین A یک ماده مغذی ضروری مهم برای کمک به حفظ بینایی و حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن است.

زارعی با اشاره به این‌که این گیاه در عین حال منبع خوبی از منگنز است، عنوان کرد: هرچند بدن انسان به مقادیر بسیار کمی از آن نیاز دارد، اما منگنز برای عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی و متابولسیم قند و چربی حیاتی است.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این‌که دانه‌های شوید نیز مزایای تغذیه‌ای مشابهی را به خود اختصاص می‌دهند، بیان کرد: شوید غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست که مصرف مواد غذایی و مکمل‌های آن مستقیماً به کاهش التهاب و پیشگیری یا حتی درمان برخی از اختلالات خاص مانند امراض قلبی- عروقی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید و برخی از انواع سرطان کمک می‌کند.

وی با اشاره به این‌که شوید کاهنده چربی، قندخون و پیشگیری از امراض قلبی- عروقی است، عنوان کرد: سطح بالای چربی و قندخون به ویژه به صورت مزمن بسیار نگران کننده است و این وضعیت به بیماری‌های قلبی عروقی، مسدود شدن عروق خونی، مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ منجر می‌شود.

زارعی با اشاره به این‌که شوید یکی‌از مؤثرترین گیاهان در راستای کمک به کاهش چربی و قند خون محسوب می‌شود و مورد تأیید پزشکان سراسر جهان است، افزود: مصرف روزانه دوزهای کنترل شده از عصاره شوید توانست به طرز معنی‌داری قند خون ناشتا و سطح چربی در بیماران را کاهش دهد.

این کارشناس گیاهان دارویی تصریح کرد: از سایر سایر فواید بالقوه شوید می‌توان به خصوصیات آنتی باکتریال، سلامت استخوانی و کرامپ‌های قاعدگی اشاره کرد.

منبع : ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ