تلاش برای انتقال دو هفته تعطیلات تابستان به زمستان / آخر هفته‌ها دو روز تعطیل

0

یکبار دیگر بحث افزایش تعطیلات رسمی در کشور کلید خورد؛ اینبار افزایش تعطیلات از جنس عوض بدل کردن فصلی تعطیلات است.

موضوع تعطیلات رسمی در کشور در ادوار مختلف دولت و مجلس، جزو یکی از بحث های مطرح بوده است. این موضوع به دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی که در دل خود دارد، همیشه مورد توجه مسئولان کشور بوده؛ اما دفعات اعمال تغییر در تعداد روزهای تعطیل و یا تغییر مناسبت های تعطیل، متناسب با تعداد دفعات مطرح شدن تغییرات نبوده و این امر در مواقعی بصورت محدود اتفاق افتاده است.

در سالهای اخیر مباحث دیگری پیرامون افزایش روزهای تعطیل و یا جابجایی روزهای تعطیل مطرح شده که براساس اهداف متفاوت دیگری نظیر مسائل مربوط به محیط زیست و ترویج فرهنگ سفر در کشور است.

بحث افزایش تعطیلات به دلیل مسائل زیست محیطی، حول محور مشکل افزایش آلاینده ها در فصل زمستان به دلیل افزایش ترافیک در شهرهاست. آلاینده های زیست محیطی در فصل زمستان به شکل پدیده ی وارونگی نمود پیدا می کنند و خودروهای در حال تردد در شهرهای بزرگ، سهم بزرگی در رخ دادن آن دارند. از این رو طرح وضع تعطیلات سه هفته ای در زمستان مطرح شد تا اقدامی برای حل بخشی از مشکلات زیست محیطی فصل زمستان و همچنین ایجاد زمان کافی برای سفر کردن مردم و ترویج فرهنگ گردشگری در کشور انجام شود.

در کنار بررسی طرح مذکور موضوع افزایش یک روزه ی تعطیلات آخر هفته نیز مطرح است. در نظر گررفتن دو روز برای تعطیلات آخر هفته موضوعی است که پیش از این هم مطرح شده بود. یکی دیگر از ارگانهایی که در مطرح شدن این موضوعات موثر بوده و از نتایج مثبت آن منتفع می گردد، آموزش و پرورش است. با یک مرور میبینیم که این طرح ها دارای اثرات متعددی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی هستند.

همانطور که پیش تر هم گفته شد طرحهای مذکور هنوز راه به جایی نبرده اند؛ اما این موضوع سبب دست کشیدن ارگانهای مرتبط از اجرایی شده آن نشده است.

زهرا احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از تلاش برای انتقال دو هفته از تعطیلات ایام تابستان به فصل زمستان خبر داد و گفت: ما موافقت سازمانی را برای تایید دو روز تعطیلی در آخر هفته‌ها را اعلام کردیم.

احمدی پور درباره انتقال بخشی از تعطیلات تابستان به زمستان و سروسامان گرفتن تعطیلات در راستای فراهم شدن امکان سفر برای خانواده‌ها اظهار داشت: در این‌باره طرحی در مجلس برای ساماندهی تعطیلات وجود دارد که در صورت تصویب، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، دو هفته از تعطیلات ایام تابستان به فصل زمستان منتقل می‌شود.

معاون رئیس جمهور با تشریح بیشتردو روز تعطیلی در آخر هفته‌ تصریح کرد: اصلا هم مهم نیست که این یک روز تعطیلی بیشتر، روز پنجشنبه باشد یا روز شنبه؛ ولی معتقدیم با این یک روز تعطیلی بیشتر، در زمینه گردشگری اقامتی از جمله بوم گردی شاهد تاثیرات مثبتی خواهیم بود و حداقل مردم طی این دو روز تعطیلات می‌توانند به سفرهایی با طول مسیر ۶۰ کیلومتر بروند.

احمدی‌پور درباره کاهش تعطیلات نوروزی نیز خاطرنشان کرد: هیچ تصمیمی برای کاهش تعطیلات نوروز نداریم، بلکه تمام تلاش برای افزایش تعطیلات در فصل زمستان است تا با انتقال دو هفته تعطیلات از تابستان، این امر صورت پذیرد، کما اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز فقط با انتقال دو هفته تعطیلات به زمستان موافق است.

موارد مطرح شده فوق و دغدغه دولت و سازمانهای مرتبط برای اجرایی شدن طرح ها، امر صحیحی است که نیازمند اجرای دقیق و جدی و کمک برای تحقق اهداف مدنظز برای اجرای این طرح ها است. به طور کلی اجرای یکجانبه و بدون پشتوانه ی هیچ طرحی موفقیت آمیز نخواهد بود. به همین دلیل بد نیست که برای رقم خوردن چنین طرحی که دارای وجوه مختلفی است و بر موضوعات گوناگونی اثر گذار است، نگاهی چندجانبه برای تحقیق و تعمق بر روی آن و همچنین عزم و همیّتی جدی برای اجرای آن صورت گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ