بازخوانی توهین های لیلا اوتادی، رامبد جوان، لیلا حاتمی و مانی حقیقی به خبرنگاران

0

روز ۱۷ مرداد ماه در تقویم ایران، به نام یکی از مظلوم ترین صنف‌های کاری نامگذاری شده است. روزی که به یاد شهید محمود صارمی(خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان توسط طالبان به شهادت رسید) به عنوان روز خبرنگار نامیده شده است.

اما خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری از یک سو متهم هستند که رسانه را در اختیار دارند و از سوی دیگر مورد شدیدترین هجمه‌ها قرار می‌گیرند و کسی نیست از آن‌ها دفاع کند.  برای اثبات این موضوع لازم نیست خیلی به عقب بازگشت؛ با یک جست‌وجوی ساده از روز خبرنگار پارسال تا امسال می‌توان نمونه‌هایی از برخوردهای زننده مسئولان، دولتمردان و حتی هنرمندان با خبرنگاران را مشاهده کرد.

  پرده اول، سیاست

سکانس اول

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی ابتدای امسال و در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه گفته شده ایرباس سوم که به ایران آماده است مرجوعی کشور کلمبیا است، آیا این موضوع صحت دارد و شرایط آن اکنون چگونه است گفت: مرجوعی یعنی چی، این حرف‌های عجیبی است.

در ادامه اما وزیر راه پس از قطع دوربین نسبت به این سوال خبرنگار واکنش زشتی نشان داد و به خبرنگار گفت: خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد!

وزیر راه بعد از این سخنان میکروفن خبرنگار را گرفت و قصد پرت کردن آن را داشت و با لحن فریادگونه گفت: شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمیارید برید بابا!

روز خبرنگار توهین هنرمندان توهین مانی حقیقی به خبرنگاران بیوگرافی محمود صارمی بیوگرافی مانی حقیقی بیوگرافی لیلا حاتمی بیوگرافی شهاب حسینی بیوگرافی رامبد جوان بیوگرافی بهناز جعفری

سکانس دوم

در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت در خردادماه نیزحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در جواب خبرنگار روزنامه قدس گفت: روزنامه قدس یک روزنامه سیاسی شده، از پول امام رضا خرج می‌کند و سیاست‌هایش علیه امام رضا است، ما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌کار کند.

  پرده دوم، هنر

سکانس یک

بهناز جعفری بازیگر سینما و تلویزیون اواخر خردادماه در نشست خبری سریال «زیر پای مادر» پس از بی سواد خطاب کردن خبرنگاران پارا فراتر از توهین گذاشت و گستاخانه به یکی از خبرنگاران گفت: آقای خمار، شما مثل اینکه چیزی انداختی بالا!. وی همچنین در ادامه توهین‌هایش به خبرنگاران گفت: «شما کارمندانی هستید که دارید فقط تایمتون رو می‌گذرانید. »

سکانس دوم

رامبد جوان مجری و بازیگر توانمند تلویزیون که در پی توجیه اشتباهات خانم جعفری بود، در فایل صوتی که از او منتشر شد خطاب به خبرنگاران گفت: بعضی وقت‌ها بدم نمی‌آید حرف درشت یا ناخوشایندی بزنم که باعث سوزش بعضی از جاهای حساس تان بشود.

البته وی پس از آن فایل صوتی از جامعه خبری معذرت خواهی کرد.

روز خبرنگار توهین هنرمندان توهین مانی حقیقی به خبرنگاران بیوگرافی محمود صارمی بیوگرافی مانی حقیقی بیوگرافی لیلا حاتمی بیوگرافی شهاب حسینی بیوگرافی رامبد جوان بیوگرافی بهناز جعفری

سکانس سوم

آخرین روز فیلم‌برداری «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله به دعوت تیم رسانه‌ای این فیلم تعدادی از خبرنگاران در پشت صحنه کار حضور پیدا کردند تا گزارش تهیه ‌کنند. در این بین لیلا حاتمی بازیگر اصلی این فیلم با خبرنگاران چند رسانه گفت‌و‌گو کرد اما این مصاحبه جمعی با پاسخ‌های عجیب این بازیگر همراه بود. خبرگزاری مهر این گفت‌وگوی و توهین آمیز را منتشر کرد که باعث واکنش تعدادی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در دنیای مجازی و رسانه‌های‌شان شد. حتی پیشنهاد شد که رسانه‌ها در اقدامی هماهنگ خبر و عکس‌های لیلا حاتمی را منتشر نکنند. اتفاقی که چند ماه پیش برای هنگامه قاضیانی افتاد و او در نهایت پیش از شروع جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای از اهالی مطبوعات عذرخواهی کرد.

سکانس چهارم

مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان جنجالی در حمایت از لیلا حاتمی در صفحه اجتماعی‌اش نوشت: « لذت می‌برم از پاسخ لیلا حاتمی به سوال‌های احمقانه خبرنگاران دوزاری! »

سکانس پنجم

لیلا اوتادی بازیگر سینما و تلویزیون هم در برنامه هفت با استثنا کردن ۶، ۷ خبرنگار، بقیه خبرنگاران را تازه کار و نادان خواند و بهروز افخمی مجری وقت این برنامه هم برخی خبرنگاران را «بی‌تربیت» خطاب کرد.

 

بالاخره روز خبرنگار امسال هم با تقدیر نمایشی از هم‌صنفی‌های ما می‌گذرد اما کمترین انتظار از مسئولان و چهره‌های سرشناسی که محل سوال خبرنگاران هستند این است که با رکن چهارم دموکراسی که حلقه وصل آن‌ها با مردم هستند، برخوردهای شایسته تری داشته باشند.

منبع : جهان نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ