پشت پرده مردان آهنین از زبان دو قهرمان

0

نوروز ۹۷ که برسد، ۶ سال از تعطیلی مسابقه مردان آهنین که یکی از برنامه های پرطرفدار تلویزیون در عید نوروز به شمار می رفت، می گذرد. البته آنطور که شنیده می شود قرار است بار دیگر این مسابقه با شیوه جدیدی که برگزار شده، از تلویزیون در ایام نوروز پخش شود و جای برنامه آقای گزارشگر که در سال های اخیر روی آنتن رفته بود را بگیرد. فرامرز خودنگاه، رییس کمیته قویترین مردان در گفت و گو با “ورزش سه” از احتمال بالای پخش این برنامه در نوروز ۹۷ خبر داد؛ اگرچه تعیین تکلیف نهایی را به روزهای آینده موکول کرد.

برنامه‌ای که در سال‌های ٧٧، ٨٠ و از ٨٣ تا ٩١ از شبکه سوم سیما پخش می‌شد، به یکی از برنامه‌های پرمخاطب سیما در طول ایام نوروز تبدیل شده بود؛ به ‌طوری که بعد از قطع پخش آن هنوز هم خیلی از علاقه‌مندان به ورزش اخبار مربوط به قویترین مردان ایران را پیگیری می‌کنند.

البته مسئولان صداوسیما هم دلایلی مثل حاشیه‌های زیاد ورزشکاران این رشته را جزو علل اصلی قطع پخش آن عنوان کردند. شرکت برخی از قهرمان‌های نامدار این رشته در نزاع‌های خیابانی که یکی از آنها به درگذشت روح‌الله داداشی انجامید، چهره مردان‌ آهنین را در جامعه کمی مخدوش کرد. بعد از آن دیگر اصرار و تلاش‌ها هم فایده‌ای نداشت؛ اما همچنان قویترین مردان ایران در انتظار برگزاری مسابقه‌ای مشابه مردان‌ آهنین هستند.

محراب فاطمی و رضا قرایی که محبوب ترین چهره های این مسابقه محسوب می شدند و چند دوره قهرمانی هم در کارنامه دارد، نظرات متفاوتی درباره پخش این برنامه از تلویزیون از خود ابراز کرده اند.

  • محراب فاطمی: دوپینگ و دعوا فراوان بود!

خیلی از علاقه‌مندان به مسابقه مردان ‌آهنین با نام محراب فاطمی با قوی‌ترین مردان ایران آشنا شدند. مردی که در ۴٢ سالگی هنوز هم مثل دوران اوج خوش‌اندام است، تقریبا از ورزش فاصله گرفته و ساخت و ساز ملک سرش را کاملا شلوغ کرده است. در ادامه گفت‌وگوی شهروند با محراب فاطمی، قهرمان ۴ دوره مسابقه مردان‌ آهنین را می‌خوانید.

شنیدیم از ورزش فاصله گرفتید اما ما می‌خواهیم با شما خاطرات مردان ‌آهنین را مرور کنیم؟

من که نمی‌توانم از ورزش فاصله بگیرم چون سال‌های زیادی از عمرم را در این عرصه گذاشتم. بیشتر کار ساختمان می‌کنم و به همین دلیل شاید خیلی در فضای ورزش نباشم. متاسفانه برنامه‌ریزی درستی برای ورزش پرورش اندام انجام نشده و به همین خاطر من از فدراسیون هم دلخور هستم. فدراسیون واقعا هیچ کاری برای زنده نگه‌داشتن این رشته نکرد.

بعد از گذشت چند ‌سال دقیقا می‌دانید چرا مسابقه مردان‌ آهنین پخش نمی‌شود؟

پخش‌نشدن مسابقه به خاطر حاشیه‌هایی بود که رخ داد. با این ‌حال هنوز هم مردم این برنامه و ورزشکارانش را دوست دارند. مردم وقتی مرا در خیابان می‌بینند، با اسم کوچک صدا می‌زنند و البته برایشان سوال است که چرا مسابقه دیگر پخش نمی‌شود. واقعا مسابقه مردان‌ آهنین طرفداران زیادی داشت و برخلاف اعلام صداوسیما که گفته بود دومین برنامه پربیننده نوروز است، من می‌دانم که با فاصله پربیننده‌ترین برنامه نوروز محسوب می‌شد. با این حال قویترین مردان یک مسابقه اروپایی است و چون اندام ورزشکاران در چشم بود، ترجیح دادند که دیگر آن را پخش نکنند.

حاشیه‌هایی که همیشه اطراف مسابقه مردان‌ آهنین بود، واقعیت داشت یا بزرگنمایی می‌شد؟

من صریح صحبت می‌کنم و مثل برخی از دوستان چیزی را مخفی نگه نمی‌دارم. حاشیه‌ها زیاد بود و می‌توانم بگویم بیش از اندازه هم بود. مرگ روح‌الله داداشی هم مزید بر علت شد تا تفکر منفی نسبت به ورزشکاران به وجود بیاید. من می‌توانم بگویم این حاشیه‌هایی که گفته می‌شد، اکثرا واقعیت داشت. از دعوا و درگیری تا دوپینگ در این رقابت‌ها صورت می‌گرفت! متاسفانه اکثر ورزشکاران استروئید مصرف می‌کردند و به همین‌ خاطر نمی‌توانستند هیجانات خود را کنترل کنند و  درگیری‌های زیادی به وجود می‌آمد. این اتفاقات هر ‌سال رخ می‌داد و کسی هم نبود که جلوی آنها را بگیرد.

 

مردان آهنین قویترین مردان ایران قهرمان پرورش اندام جرم رضا قرایی پرورش اندام بیوگرافی محراب فاطمی بیوگرافی رضا قرایی بیوگرافی امیر قرایی

پس معتقدید دوپینگ بین قویترین مردان ایران زیاد بود؟

من می‌توانم بگویم که ٩٩‌درصد بچه‌هایی که در قویترین مردان شرکت می‌کردند، از استروئید و دیگر مواد نیروزا استفاده می‌کردند. به همین خاطر هم بود که به جز یک عده انگشت شمار بقیه یکی، دو سال مطرح می‌شدند و خیلی زود کنار می‌رفتند. البته از دید من آنها ورزشکار نبودند و فقط آمده بودند نام خودشان را مطرح کنند و بروند. خیلی هم راحت از این فرصت سوءاستفاده کردند و با شهرت حاصل از مردان ‌آهنین دست به کارهای زیادی زدند.

با این وضعیتی که شما می‌گویید، پس خیلی نباید از تعطیلی مسابقه مردان ‌آهنین ناراحت باشیم؟!

باور کنید من که با تعطیلی این مسابقه راحت‌تر از قبل هستم! تا وقتی که این رقابت‌ها برگزار و از تلویزیون پخش می‌شد، همیشه در حاشیه بودیم اما الان راحت زندگی‌ام را می‌کنم و با کسی کاری ندارم. امیدوارم که اگر قرار است این رقابت‌ها باز هم برگزار شود، شکل سالم‌تری به خودش بگیرد. البته این را بگویم که دوپینگ در این رشته آزاد است و نمی‌توان از این نظر ایرادی به مسئولان برگزاری مسابقات گرفت.

الان دیگر به مربیگری و آموزش جوان‌هایی که به این رشته علاقه‌مند هستند، فکر نمی‌کنید؟

من هنوز هم به صورت حرفه‌ای بدنسازی می‌کنم اما مربیگری را دوست ندارم. هیچ وقت در ذهنم نبوده که بخواهم دنبال مربیگری بروم. عشق من ورزش بود و آن دوران را پشت‌ سر گذاشتم. متاسفانه کسانی که در باشگاه‌های بدنسازی به ‌عنوان مربی فعالیت می‌کنند، اکثرا دنبال سوءاستفاده از جایگاهشان هستند و داروهای غیرمجاز تجویز می‌کنند.

  • رضا قرایی: هر کسی دعوا می‌کند، اسمش را می‌گذارند قویترین مردان!

در سال‌هایی که محراب فاطمی و برادرانش در مسابقه مردان‌ آهنین بدون رقیب به‌ نظر می‌رسیدند، ظهور برادران قرایی باعث شد تا جذابیت این رقابت برای بینندگان تلویزیونی دو چندان شود. رضا قرایی که سه دوره به ‌عنوان قهرمانی این مسابقات رسید، در سال‌های اخیر به خاطر اتفاقاتی که در زندگی شخصی خودش و برادرش رخ داد، بارها دچار حاشیه شد. در ادامه گفت‌وگوی شهروند با رضا قرایی را می‌خوانید.

هنوز هم آمادگی دوران قهرمانی در مردان‌ آهنین را دارید؟

ورزش می‌کنم اما آن طور که برای مسابقه تمرین می‌کردم، نیست. بالاخره حضور در مسابقه مردان ‌آهنین انگیزه‌ای برای ما در طول‌ سال بود اما دیگر دلیلی نمی‌بینم به خودم فشار بیاورم.

گفته می‌شد که مسابقه مردان‌ آهنین به‌ خاطر حاشیه‌هایی که برای برخی قهرمانانش به وجود آمد، دیگر پخش نشد؟

رشته قویترین مردان یکی از سالم‌ترین ورزش‌هاست و این صحبت‌ها هم فقط بزرگنمایی است. اختلاف و مشکل در هر رشته‌ای پیش می‌آید و مثلا در فوتبال بارها شاهد آن بوده‌ایم. ورزشکاران رشته قویترین مردان از نظر اندامی درشت هستند و به همین دلیل اخبار پیرامون آنها بزرگنمایی می‌شود. از اول هم برخی با پخش مسابقات مردان‌ آهنین مخالف بودند و آخر هم جلوی پخش آن را گرفتند. حتی اوایل دهه ٨٠ که پخش این برنامه قطع شده بود، در آخر ورزشکاران و فدراسیون با نامه‌ای که از آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی گرفتند، توانستند دوباره مسابقات را روی آنتن ببرند. به ‌هر حال این مسابقه جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های عید نوروز بود.

 

مردان آهنین قویترین مردان ایران قهرمان پرورش اندام جرم رضا قرایی پرورش اندام بیوگرافی محراب فاطمی بیوگرافی رضا قرایی بیوگرافی امیر قرایی

پس دعوا و چاقوکشی در حاشیه مسابقات مردان‌ آهنین را تأیید نمی‌کنید؟

دو برادر هم در یک خانه ممکن است با هم بحث و دعوا کنند اما چاقوکشی و قمه‌کشی کذب محض است. من حتی یک‌بار هم چنین اتفاقاتی را در ١٠ سالی که در رقابت‌ها شرکت می‌کردم، ندیدم.

قبول دارید که شما هم به اندازه خودتان از این مسابقه نفع بردید و شهرت به دست آوردید؟

این را قبول دارم اما از آن سمت هم باید بگوییم که ما اندازه خودمان زحمت کشیدیم. در طول‌ سال سختی‌های زیادی می‌کشیدیم و بارها در مسابقات جهانی شرکت کردم.

یکی از بحث‌های داغ میان مردم اختلاف بین برادران فاطمی و برادران قرایی بود؟

طبیعی بود که ما با هم خیلی رابطه دوستانه‌ای نداشته باشیم و حتی کری‌خوانی کنیم. قبل از من محراب فاطمی چند بار قهرمان شده بود و وقتی من آمدم، چند ‌سال پشت‌ سر هم قهرمان شدم. هم ما چهار برادر بودیم که در مسابقات شرکت می‌کردیم و هم برادران فاطمی. این شباهت‌ها هم باعث این بحث‌ها شده بود. البته این را هم بگویم که در تاریخ مسابقات مردان ‌آهنین تنها برادران قرایی توانستند سه نماینده همزمان در فینال داشته باشند.

در سال‌های اخیر شایعات زیادی درباره شما شنیدیم که گاهی اوقات بیش از حد عجیب بود؟

شایعه که متاسفانه زیاد است. وقتی مشکلی برای یک نفر پیش می‌آید،‌ بزرگنمایی می‌شود. جالب است که فیلم اعدامم را برای خودم فرستاده بودند! بعد از برخی شایعات من دوستانم در قویترین مردان و خبرنگاران را دعوت کردم و گفتم که اینها صحت ندارد.

به‌ نظرت هنوز هم مثل قبل در این رشته نفرات مستعد زیاد هستند؟

صددرصد همین‌طور است. در ایران طبق آمار رسمی ١٣‌هزار باشگاه داریم که خانواده بزرگی را برای پرورش‌اندام رقم می‌زند. فقط متاسفانه قویترین مردان برخلاف نامش مظلوم واقع شده است. وقتی یک نفر در خیابان دعوا می‌کند و هیکل بزرگی دارد، همه می‌گویند آن فردی که دعوا کرد از قویترین مردان بود!

برخی از ورزشکاران هم می‌گفتند دوپینگ در مسابقات مردان‌ آهنین زیاد صورت می‌گرفت؟

هزینه تست دوپینگ زیاد است و به همین خاطر در مسابقات قویترین مردان صورت نمی‌گیرد. بستگی دارد دوپینگ را چطور تعریف کنیم. حتی خوردن قرص استامینوفن هم تست دوپینگ را مثبت می‌کند. من توصیه می‌کنم ورزشکاران از مکمل‌های خوب استفاده کنند وگرنه شاید دو روز قهرمان و مطرح شوند اما درنهایت به مشکلات کبدی و گوارشی می‌خورند. در سال‌های اخیر عوارض ناشی از همین مکمل‌ها باعث شده برخی فوت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ