تو بورس هم فامیل بازی! / عملکرد شبهه برانگیز در بازگشایی نمادها

0
“پارسان” در حالی با رعایت محدودیت حجمی مورد بازگشایی قرار گرفت که قرار بود در بازگشایی نمادها محدودیت حجمی اعمال نگردد. علاوه بر آن، اطلاعیه این هلدینگ پتروشیمی در حالی منتشر شده که انتظار می رفت در متن آن شفاف سازی دقیق و کامل صورت گیرد.
به گزارش ساتین : ضوابط معاملاتی جدید در بازار سهام در حالی با وجود مخالفت های متعدد کارشناسان و صاحب نظران اجرایی شد که انتظار می رفت برای حفظ شرایط و ثبات در بورس این رویه برای همه نمادها رعایت شود. چراکه هر قاعده ای حتی اگر اشتباه هم باشد، بایستی همه موارد را در برگیرد.

آیا خون برخی رنگین تر از دیگران است؟

 امروز معاملات بورس در شرایطی آغاز شد که در امر بازگشایی برخی نمادها به نظر می رسد خون برخی رنگین تر از دیگران است و همواره می توان در تالار شیشه ای تافته جدا بافته ای پیدا کرد.

زیرا در شرایطی که یکی از اصلی ترین مشکلات بورس مباحث پیرامون خوراک پتروشیمی ها بود، به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه با ملایمت و ملاطفت بیش از حد با نمادهای این گروه برخورد می کنند و در زمان بازگشایی نمادهای این گروه برخی ضوابط و دستورالعمل ها زیر پا گذاشته می شود.

دلیل تبعیض درخصوص این گروه آن است که سهام این گروه حجم بالایی داشته و روند معاملاتی آنها می تواند تأثیر قابل توجهی بر شاخص کل اعمال کند.

بدین ترتیب امروز نماد معاملاتی “پارسان” در حالی با انتشار اطلاعیه شفاف سازی با محدودیت نوسان قمیت مورد بازگشایی قرار گرفت که در متن نامه این هلدینگ پتروشیمی آمده تغییر نرخ خوراک پتروشیمی به ۱۳ سنت صرفاً بر کاهش سود خالص سال مالی ۹۳ شرکت پتروشیمی پردیس که سال مالی مشابه با “پارسان” دارد، تأثیرگذار بوده و اثرات کاهش سود پتروشیمی زاگرس و کرمانشاه به سال مالی ۹۴ منتقل خواهد شد.

بدین ترتیب “پارسان” در حالی با رعایت محدودیت حجمی مورد بازگشایی قرار گرفت که قرار بود در بازگشایی نمادها محدودیت حجمی اعمال نگردد. علاوه بر آن، اطلاعیه این هلدینگ پتروشیمی در حالی منتشر شده که انتظار می رفت در متن آن شفاف سازی دقیق و کامل صورت گیرد.

ضمن آنکه طبق روال طبیعی بایستی در ابتدا سایر شرکت های زیرمجموعه آن اقدام به انتشار اطلاعیه های شفافیت و اعلام میزان آثار ناشی از افزایش نرخ خوراک بر سودآوری خود می کردند و پس از آنها این شرکت سرمایه گذاری گزارش خود را بر مبنای شفاف سازی زیرمجموعه هایش منتشر می کرد.

گل بود به سبزه نیز آراسته شد!

این نماد در حالی طی روز جاری بازگشایی شد که اطلاعیه آن ساعت ۹:۱۲ روی کدال آمد و پیام بازگشایی ناظر ساعت ۱۰:۱۷ ارسال شد در صورتیکه در سایر موارد حداقل اطلاعیه حدود یکروز قبل برای اطلاع عموم منتشر و سپس نماد بازگشایی می شد .

ناظر بازار بورس شرکت پتروشیمی زاگرس سود سهام پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی زاگرس پشت پرده بورس

 نکته جالب تر اینکه طبق اعلام پیغام ناظر بازار نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجامع عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی و عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه متوقف می شود.

در نتیجه این سوال مطرح است که آیا بهتر نبود نماد معاملاتی مذکور پس از برگزاری مجامع خود و با شفاف سازی دقیق تر مورد بازگشایی قرار می گرفت؟ آیا این رویه تنها به عده ای خاص  یا به عبارت دیگر از ما بهترون فرصت فروش سهام را نمی دهد؟ بهتر نیست بررسی شود که کدهای فروشنده حقیقی  که امروز سهم خود را به حقوقی ها واگذار کردند که بودند ؟ آیا برخی افراد خاص در این معاملات دخالت نداشتند ؟

ناظر بازار بورس شرکت پتروشیمی زاگرس سود سهام پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی زاگرس پشت پرده بورس

شاهکاری دیگر از ناظر بازار

اتفاق دیگر امروز تالار شیشه ای مربوط به نماد معاملاتی شرکت معادن بافق است. بطوریکه نماد معاملاتی “کبافق” در حالی با اعلام کاهش ۸۶ درصدی سود هر سهم سال مالی ۹۳ نسبت به سال مالی ۹۲ آماده انجام معامله شد که پیغام ناظر از حراج این سهم بدون اعمال محدودیت دامنه نوسان خبر داد. اما همانطور که در شکل  مشاهده می شود این نماد با اعمال محدودیت دامنه نوسان روزانه مورد بازگشایی قرار گرفت.

ناظر بازار بورس شرکت پتروشیمی زاگرس سود سهام پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی زاگرس پشت پرده بورس

سهام “کبافق” در حالی با کاهش چهار درصدی قیمت مورد معامله قرار گرفت که کشف قیمت آن تنها با معامله ۴۱ سهمی و با معاملاتی به ارزش حدود ۱۸ هزار تومان صورت پذیرفت و به نظر می رسد این حجم معاملاتی برای کشف قیمت سهمی با اعلام تعدیل منفی ۸۶ درصدی عایدی هر سهم چندان مناسب نباشد.

ناظر بازار بورس شرکت پتروشیمی زاگرس سود سهام پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی کرمانشاه تحلیل پتروشیمی زاگرس پشت پرده بورس

هر چند که ناظر بازار در گفتگویی کوتاه دلیل این امر را عدم کشف قیمت در دو روز گذشته دانست اما پرسش این است که در حال حاضر کشف قیمت انجام شده است ؟ آیا این روش باعث تعادل در این نماد معاملاتی می شود ؟

رویه ای که چندی پیش در نماد معاملاتی “شاراک” نیز اتفاق افتاد و سهم با وجود اعلام پیغام ناظر بازار مبنی بر بازگشایی بدون اعمال محدودیت نوسان قیمت، با محدودیت کشف قیمت شد و حجم مبنا نیز در زمان بازگشایی برای آن اعمال گردید.

براساس این گزارش، این انتقادات در حالی وجود دارد که انتظار می رود قواعد و ضوابط تعیین شده برای همه یکسان باشد. چراکه مشاهده این موارد به نوعی بیانگر عملکرد شبهه برانگیز در اجرای دستورالعمل ها و قوانین موجود است و شاید عمده مشکلات موجود ناشی از باز بودن دست مدیران و ناظرین و بالا بودن اختیارات در نظر گرفته شده برای آنها در اجرای قوانین باشد.

بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ