دارویی که سلولهای سرطانی را فریب می دهد

0

محققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به مخفی کردن یک داروی ضدسرطان با استفاده از سلول‌های برگرفته از خود تومور سرطانی شده اند. با این کار دارو‌ها موفق به گذر از سد دفاعی تومور شده و مانند یک تروجان به درون آن نفوذ کرده و تومور را نابود کرده اند.

دارویی که بدین شیوه طراحی شده در قالب نانوذرات است و از توانایی خوبی برای اختفا در داخل سلول‌های آلوده شده به تومور سرطانی برخوردار است.

یکی از چالش‌های مهم بر سر راه نابودی تومور‌های سرطانی سیستم دفاعی پیشرفته آنهاست که دیواری در برابر انواع دارو‌ها ایجاد می‌کند و در برابر سیستم ایمنی بدن نیز به خوبی مقاومت می‌کند. این امر موجب می‌شود تا دارو‌های مختلف نتوانند به قلب تومور‌ها نفوذ کنند و آن‌ها را نابود کنند.

در سال‌های اخیر از روش‌های مختلفی برای مخفی کردن نانو دارو‌ها استفاده شده و حتی از تار عنکبوت نیز بدین منظور بهره گرفته شده، اما در روش جدید از نانوذراتی که از ماده شیمیایی موسوم به MOF تولید شده اند و در درون خود حجم و فضای بسیار وسیعی دارند برای مخفی کردن دارو‌های مورد نیاز و از جمله سمی طبیعی به نام ژلنین استفاده می‌شود.

این مخفی کاری هم جلوی مداخله سیستم ایمنی بدن را می‌گیرد که ممکن است دارو را یک مهاجم خطرناک تلقی کند و هم از شکل گیری دیوار دفاعی تومور جلوگیری می‌نماید. نانوذرات مذکور بعد از ورود به تومور به خاطر محیط اسیدی آن تجزیه و حل می‌شوند و ژلنین آزاد شده سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

پژوهشگران می‌گویند این روش با موفقیت بر روی برخی حیوانات کوچک آزمایش شده و می‌توان امیدوار بود از این طریق بتوان در آینده تا ۹۹ درصد از سلول‌های سرطانی را از بین برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ