طرز درست کردن نان روغنی

0

نان روغنی یکی از انواع نان های بسیار خوشمزه ایرانی است که مانند پنکیک بیشتر برای صبحانه استفاده می شود. این نان خوشمزه از معروف ترین نان های شهر تبریز است که در این شهر با نام یاغلیچورک نیز شناخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان روغنی با ما همراه باشید.

نان روغنی محلی نان روغنی ماه رمضان نان روغنی تبریز طرز تهیه نان روغنی ساده خانگی طرز تهیه نان روغنی تبریز

مواد لازم نان روغنی

آرد سفید ۳ لیوان
شیر ولرم ½ لیوان
آب ولرم ½ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
کره  ۵۰ گرم
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
شکر ½ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
کنجد برای رومال

طرز تهیه نان روغنی

مرحله اول

ابتدا برای اماده کردن خمیر مایه، شیر را به همراه شکر و پودر خمیر مایه فوری داخل یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا روی خمیر مایه حباب بزند و عمل بیاید.

مرحله دوم

پس از اینکه خمیر مایه عمل آمد، آرد را به همراه نمک و کره نرم شده داخل یک کاسه مناسب می ریزیم سپس خمیر مایه و آب ولرم را اضافه می کنیم. ابتدا با قاشق مخلوط می کنیم و وقتی خمیر جمع شد بادست شروع به ورز دادن می کنیم.

مرحله سوم

خمیر ما باید در پایان چسبندگی کمی داشته باشد، اگر چسبندگی خمیر خیلی زیاد بود می توانیم تا ۳ قاشق غذاخوری دیگر آرد اضافه کنیم. البته مراقب باشید بیش از حد آرد اضافه نکنید چون در پایان نان ها سفت و خشک می شوند.

مرحله چهارم

پس از اینکه ۱۰ دقیقه خمیر را با دست ورز دادیم یک ظرف گود و جادار را با کمی روغن چرب می کنیم سپس خمیر را گرد می کنیم و داخل ظرف قرار می دهیم. روی ظرف را با دستمال حوله ای می پوشانیم و آنرا به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه پس از یک ساعت حجم خمیر دو برابر شد، دستمان را کمی چب می کنیم و خمیر را روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا پفش بخوابد. پس از کمی ورز دادن سینی فر را با روغن کمی چرب می کنیم و مقدار کمی هم آردپاشی می کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را می توانیم به صورت یکه تکه یا مانند نان فتیر به صورت نان های کوچک بپزیم که سلیقه ای است. خمیر را با قطر یک سانتی متر ( برای نان نازک تر ۵ میلی متر ) پهن می کنیم و به صورت یک تکه داخل سینی فر قرار می دهیم. شما در صوت تمایل می توانید خمیر را قالب بزنید.

مرحله هفتم

در همین حالت روی خمیر را با دستمال حوله ای می پوشانیم و ۱۵ دقیقه دیگر به خمیرمان استراحت می دهیم. پس از اینکه خمیر استراحت کرد روی خمیر را با زرده تخم مرغ، زعفران یا شیره انگور و مقداری کنجد رومال می کنیم.

مرحله آخر درست کردن نان روغنی

فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا نان روغنی اماده شود. پس از پخت نان به مدت چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی نان نیز طلایی شود.

نکات طرز تهیه نان روغنی

طعم دار کردن نان روغنی

در صورت تمایل برای خوشمزه تر شدن نان روغن می توانیم از انواع ادویه ها در تهیه آن استفاده کنیم. از معروف ترین ادویه هایی که در پخت این نان استفاده می شود، می توان به زنجبیل اشاره کرد، که البته باعث تند و تیزتر شدن طعم نان می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ