تحلیل آمارهای ۶ ماهه اول ۹۷ دو پالایشگاه ، ایران خودرو و یک فولاد ساز

0

در ادامه انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت های بورسی و فرابورسی که برای همه سهامداران و آینده بازار اهمیت زیادی دارد، آمارهای اعلامی دو پالایشگاه اصفهان و تبریز ، ایران خودرو و فولاد کاوه جنوب کیش توسط کارگزاری آبان بررسی و تحلیل شد.

پالایشگاه اصفهان

این شرکت در سال مالی ۹۶ با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریالی به ازای هر سهم ۸۹۱ ریال سود داشته و در شش ماهه نخست سال موفق شده به ازای هر سهم ۶۵۴ ریال سود محقق کند که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد بیشتر است.

در این دوره درحالیکه مبلغ فروش با رشد ۸۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۷۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافته، بهای تمام شده افزایش ۸۷ درصدی را تجربه کرده است. با این حال سود ناخالص شش ماهه نخست با افزایش ۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده است.

نفت گاز، بنزین، نفت کوره و وکیوم باتوم مهمترین محصولات “شپنا” است که در سال گذشته به ترتیب ۴۲ ، ۲۴ ، ۱۴ و ۵ درصد مبلغ فروش به این محصولات اختصاص داشته است.

در شش ماه نخست سال قبل این شرکت از فروش ۳.۶ میلیون مترمکعب نفت گاز با میانگین نرخ هر مترمکعب ۱۲.۳ میلیون ریال ، ۴۵ هزارمیلیارد ریال درآمد کسب کرد. در شش ماهه امسال هم از فروش ۳.۴ میلیون مترمکعب از این محصول با میانگین نرخ هر مترمکعب ۲۲.۲ میلیون ریال ، ۷۶ هزارمیلیارد ریال درآمد داشته است.

شپنا” در شش ماهه نخست سال گذشته از فروش ۲.۱ میلیون مترمکعب بنزین با میانگین نرخ هر مترمکعب ۱۲.۷ میلیون ریال ، ۲۷.۱ هزارمیلیارد ریال درآمد کسب کرد. در شش ماهه نخست امسال شرکت از فروش ۱.۸ میلیون مترمکعب از این محصول با میانگین نرخ هر مترمکعب ۲۲.۳ میلیون ریال ، ۴۰ هزارمیلیارد ریال درآمد داشته است.

همچنین در شش ماهه نخست سال قبل از فروش ۴۱۴ هزار مترمکعب نفت کوره با میانگین نرخ هر مترمکعب ۹.۱ میلیون ریال ، ۳.۸ هزارمیلیارد ریال درآمد کسب کرد. در شش ماهه نخست امسال شرکت از فروش ۱.۵ میلیون مترمکعب از این محصول با میانگین نرخ هر مترمکعب ۱۷ میلیون ریال ، ۲۶.۴ هزار میلیارد ریال درآمد داشته است.

این شرکت در شش ماهه نخست سال قبل از فروش ۷۳۰ هزار مترمکعب وکیوم باتوم با میانگین نرخ هر مترمکعب ۶.۹ میلیون ریال ، ۵ هزارمیلیارد ریال درآمد کسب کرد. در شش ماهه نخست امسال از فروش ۷۸۰ هزار مترمکعب از این محصول با میانگین نرخ هر مترمکعب ۱۴.۱ میلیون ریال ، ۱۱.۱ هزار میلیارد ریال درآمد داشته است.

مهمترین ماده مصرفی پالایشگاه اصفهان ،نفت خام است که در شش ماهه نخست سال جاری ۸.۹ میلیون متر مکعب از این ماده را مصرف کرده که این مقدار ۱۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. میانگین نرخ مصرف هر مترمکعب از این ماده در شش ماهه نخست سال قبل ۰.۹۵ میلیون ریال بوده است که برای شش ماهه نخست امسال به ۱۸ میلیون ریال افزایش یافته است.

هزینه عمومی و اداری در شش ماهه نخست سال جاری (۲.۱) هزارمیلیارد ریال (۱۲ درصد سود ناخالص این دوره) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۷۸ درصدی داشته است.

پالایشگاه تبریز

این پالایشگاه در یک سال اخیر بازدهی مناسبی را برای سرمایه گذاران به ارمغان داشته و در شش ماه اول به ازای هر سهم ۸۴۵ ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته ۶۳% افزایش داشته است.

از دلایل رشد سودآوری می توان به رشد ۷۷% فروش اشاره کرد که منجر به رشد ۳۴% سود ناخالص نسبت به دوره مشابه سال گذشته شده است.

“شبریز” در دوره شش ماهه موفق به پوشش ۳۸ درصد از پیش بینی فروش شده است. از دلایل افزایش فروش می توان به رشد نرخ های فروش تمامی فرآورده های نسبت به دوره مشابه سال گذشته اشاره کرد.

رشد فروش همگام با رشد بهای تمام شده بوده و حاشیه سود ناخالص شرکت از ۱۲% درصد به ۹% کاهش یافته است. این پالایشگاه در توضیح رشد اعلام کرده میانگین نرخ نفت خام در شش ماهه ابتدایی سال برابر با ۶۸.۳۳ دلار در هر بشکه بوده در حالی که در شش ماهه ابتدایی سال گذشته ۵۲.۱ دلار ارائه می شده است.

سهم فروش محصولات پالایشگاه تبریز در بورس کالا حدود ۱۰% از مجموع فروش است که این محصولات نیز بر مبنای نرخ دلار ۴۲،۰۰۰ ریالی قیمت گذاری و با سقف قیمت باز در این بازار مورد معامله قرار می گیرند.

محصولات اصلی شامل فروش ۴۸% نفت گاز، ۲۳% بنزین و ۹% نفت کوره است که ۸۰% از فروش “شبریز” را به خود اختصاص می دهند.

اخیرا هیئت وزیران طی مصوبه ای، مبنای نرخ گذاری محصولات پالایشی را از نرخ ۴۲،۰۰۰ ریال به ازای هر دلار به ۸۰،۰۰۰ ریال به ازای هر دلار افزایش داده است. این مصوبه که از اول آبان اجرا می شود منجر به رشد فروش و بهای تمام شده محصولات شرکت خواهد شد و بر سودآوری شرکت های پالایشی اثر قابل توجهی خواهد داشت.

وکیوم باتوم تحویلی به منظور تولید قیر رایگان، لوبکات و نفت سفید از شمول این مصوبه خارج شده که البته این محصولات در سبد فروش “شبریز” قابل توجه نیست. از سوی دیگر مصوبه فعلی بر عملکرد شش ماهه ابتدایی سال جاری بی اثر است. این شرکت مالک ۴۸ درصد از سهام پتروشیمی تبریز نیز است که سود این شرکت در سنوات آتی شناسایی خواهد شد.

ایران خودرو

ایران خودرو در سال مالی گذشته با سرمایه ۱۵.۳ هزار میلیارد ریالی به ازای هر سهم ۵۷ ریال سود اما در شش ماه اول سال قبل به ازای هر سهم ۴۳ ریال سود داد ولی در شش ماهه نخست امسال به ازای هر سهم ۱,۶۷۸ ریال زیان محقق کرده است.

در این دوره در حالیکه مبلغ فروش با افت ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۱۳ هزار میلیارد ریال کاهش یافته، بهای تمام شده تغییر خاصی نکرده که این عامل سبب شده “خودرو” در این دوره ۹.۸ هزارمیلیارد ریال زیان ناخالص داشته باشد.

این در حالی است که شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور سال قبل ۱۰ هزارمیلیارد ریال سود ناخالص داشته باشد و مجموع مبلغ فروش ۱۳۳ هزارمیلیارد ریال بود که ۳۸ هزار میلیارد ریال به فروش قطعات ولوازم و مابقی به فروش خودرو اختصاص داشت.

در شش ماه نخست امسال مجموع مبلغ فروش شرکت به ۱۱۳ هزارمیلیارد ریال افت کرده که ۳۷ هزار میلیارد ریال به فروش قطعات ولوازم اختصاص داشته است.

تعداد تولید خودرو برای شش ماهه نخست سال قبل ۳۲۰ هزار دستگاه بوده که این تعداد برای شش ماهه نخست امسال به ۲۲۵ هزار دستگاه کاهش یافته است. متناسب با تولید،ت عداد فروش خودرو در داخل کشور برای شش ماهه نخست سال قبل ۳۰۳ هزار دستگاه بوده که برای شش ماهه نخست امسال به ۲۰۴ هزار دستگاه کاهش یافته است.

مهمترین محصول “خودرو” گروه پژو است که در سال قبل ۴۳ درصد مبلغ فروش به این گروه اختصاص داشت . تعداد تولید گروه پژو که در شش ماهه نخست سال قبل ۲۰۵ هزار دستگاه بوده که برای شش ماهه نخست امسال به ۱۴۳ هزار دستگاه کاهش یافته است. همچنین تعداد فروش این گروه محصول که در شش ماهه نخست سال قبل ۱۹۷ هزار دستگاه بوده برای شش ماهه نخست امسال به ۱۲۸ هزار دستگاه کاهش یافته است.

تولید زیر ظرفیت شرکت در سال جاری موجب شده “خودرو” در دوره ۶ ماهه نخست امسال ۳.۲ هزار میلیارد ریال هزینه جذب نشده تولید داشته باشد که این مبلغ ۲۲ درصد زیان عملیاتی در دوره مذکور است. هزینه های مالی هم در این دوره با رشد ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳.۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته که این مبلغ ۵۲ درصد زیان خالص شرکت در دوره مذکور است.

فولاد کاوه جنوب کیش

فولاد کاوه جنوب کیش در سال مالی گذشته با سرمایه ۷ هزار میلیارد ریالی به ازای هر سهم ۲۲۸ ریال سود داشت و در شش ماهه نخست امسال  موفق شده به ازای هر سهم ۲۸۷ ریال سود محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۳ درصد بیشتر است.

در این دوره در حالیکه مبلغ فروش با رشد ۹۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳.۱ هزار میلیارد ریال افزایش یافته ، بهای تمام شده ۹۰ درصد افزایش را تجربه کرده که این عامل سبب شده سود ناخالص شش ماهه نخست امسال با رشد ۱۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۴ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

مهمترین محصول “کاوه” شمش بیلت است که سال گذشته ۱۰۲ هزار تن در داخل و ۸۰۶ هزار تن صادر شده است. مقدار فروش داخلی و صادراتی این محصول در شش ماهه نخست سال قبل ۵۹ و ۳۳۱ هزار تن بوده که برای شش ماهه نخست امسال به ۱۰۱ و ۳۴۹ هزار تن افزایش یافته است.

میانگین نرخ فروش داخلی و صادراتی هر تن از این محصول در شش ماهه نخست سال قبل ۱۴.۴ و ۱۴.۶ میلیون ریال بوده که برای شش ماهه نخست امسال به ۲۵.۴ و ۲۴.۷ میلیون ریال به ازای هر تن افزایش یافته است. همچنین “کاوه” طرح فاز ۲ فولادسازی را در دستور کار دارد که پیش بینی شده این طرح در اواسط سال بعد به بهره برداری برسد. با بهره برداری از این طرح ظرفیت تولید فولاد شرکت به دو برابر ظرفیت فعلی افزایش خواهد یافت.

مهمترین ماده مصرفی این فولادساز، گندله است. در شش ماهه نخست سال جاری ۱.۱ میلیون تن از این ماده را مصرف کرده که این مقدار ۳۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. میانگین نرخ مصرف هر تن از این ماده در شش ماهه نخست سال قبل ۳.۸ میلیون ریال بوده که برای شش ماهه نخست امسال به ۵.۶ میلیون ریال افزایش یافته است.

همچنین هزینه های مالی که در سال قبل ۲.۶ هزار میلیارد ریال بود در شش ماهه نخست امسال ۱.۶۴ هزارمیلیارد ریال بوده که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد افزایش یافته است.

نکته آخر اینکه شرکت در راستای اصلاح ساختار مالی و ساختار سرمایه تصمیم دارد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، افزایش سرمایه از ۷ هزار میلیارد ریال به ۱۵ هزار میلیارد ریال در دستور کار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ