از سلطان پتروشیمی چه خبر؟

0

در اسفند ماه سال ۹۱ بود که یکی از نهادهای امنیتی با حکم دستگاه قضایی، یکی از مدیران ارشد تجارت محصولات پتروشیمی را به اتهام سوءاستفاده گسترده مالی بازداشت کرده است.

مدیر یاد شده که پیش از این سال‌ها یکی از مدیریت‌های حساس شرکت بازرگانی پتروشیمی PCC را قبل و بعد از خصوصی‌سازی این شرکت بر عهده داشته است، به سلطان بازار تجارت محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از ایران معروف است و شبکه گسترده‌ای از شرکای راهبردی را به منظور سوء استفاده اقتصادی در داخل ایران و خارج از کشور در حوزه تجارت محصولات پتروشیمی و به خصوص صادرات این محصولات برای خود ایجاد کرده است.

برخی منابع معتقدند بخش عمده‌ای از بازار پتروشیمی در دهه اخیر در قبضه وی بوده است و اگر کسی بر خلاف نظر و رای وی در این بازار عمل می‌کرد به طرق گوناگون از دور رقابت بازار این محصولات حذف می‌شد.

پیش از این درباره عملکرد شبکه فساد یاد شده برای قبضه کردن تجارت محصولات پتروشیمی ایران و از دور خارج کردن بزرگترین برند ایرانی در بازار جهانی یعنی PCC از عرصه تجارت بین المللی محصولات پتروشیمی هشدار داده بود اما این هشدارها مورد بی‌توجهی قرار گرفت و علیرغم سابقه فساد مالی و بازداشت و محکومیت، فرد یاد شده مسئولیت حساس تری گرفت و به سمت مدیریت عامل یکی از شرکت‌های گروه‌های سرمایه گذاری وابسته به ساتا برگزیده شد.

این گزارش حاکی است یکی از مقامات عالی اجرایی با آگاهی از اقدامات فرد یاد شده چند سال پیش دستور برکناری وی را صادر کرد اما تعلل وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برخورد با نامبرده و همچنین اعمال نفوذ بعضی گروههای خاص باعث ابقای وی در سمت خود طی مدت طولانی شد چنانکه این شبکه در حال حاضر به صورت همزمان در حال تلاش برای اعمال نفوذ و لوث کردن پرونده و ارائه آدرس‌های غلط رسانه‌ای در این باره هستند.

بر اساس این گزارش گردش مالی بازار تجارت محصولات پتروشیمی ایرانی به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و گفته می‌شود ابعاد سوءاستفاده فرد یاد شده در این بازاربزرگ، بسیار گسترده است. ارقام ذکر شده تنها در یکی از پرونده‌های منتسب به وی که شاید از جمله بزرگترین تخلفات وی نیز نباشد به ۴۲۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود که بر اساس آن مدیر یادشده ارز حاصل از صادرات محصولات به یک شرکت خارجی را به کشور بازنگردانده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد ابعاد این پرونده از پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی گروه آریا بسیار وسیع‌تر باشد.

*** خبر تیر ماه ۱۳۹۳

این منبع آگاه در صنعت پتروشیمی همچنین اظهار داشت: فردی که به عنوان سلطان تجارت محصولات پتروشیمی شهرت دارد پس از ۱۸ ماه بازداشت با قرار دادن وثیقه سنگین آزاد شد.

وی افزود: متاسفانه پس از آزادی وی با قرار وثیقه جمعی از مدیران فعلی صنعت پتروشیمی به دیدار وی رفته‌اند.

این منبع آگاه اضافه کرد: در عین حال تعداد دیگری از مدیران صنعت پتروشیمی و دیگر نهادها نیز که در چند ماه اخیر در ارتباط با این پرونده بازداشت شده بودند نیز با قرار وثیقه آزاد شدند.

در عین حال چند ماه پس از بازداشت سلطان تجارت پتروشیمی علیرضا نوری‌زاده یکی از عناصر مشهور و نشان‌دار ضد انقلاب به حمایت شدید از وی پرداخته و علیه برخی از مسئولان امنیتی کشور در رابطه با این پرونده سخنان تندی را به زبان آورده بود.

***   خبر مرداد ۱۳۹۶

مهدی شریفی نیک‌نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC)  در پاسخ به این پرسش که «آیا پیگیری‌های قضایی صورت گرفته اخیر در شرکت مربوط به مشکلات مالی جدید است یا پیرو پرونده سلطان پتروشیمی، انجام شده است؟»، گفت: نمی‌دانم «سلطان پتروشیمی» را چه کسی ساخت؛ در سال ۹۱-۱۳۹۰ یک پرونده‌ای در مجموعه بازرگانی پتروشیمی تشکیل شده که در حال رسیدگی است اما مساله این است که رسیدگی، طولانی شده و از سوی دیگر ما نیز موظف هستیم که به عنوان مطلع برویم و توضیح دهیم.

وی افزود: در این چند سال نمایندگان دستگاه قضایی حضور پیدا کردند، رسیدگی کارشناسی صورت گرفته، و موضوع را بررسی کردند. به نظر می‌رسد قوه قضاییه اکنون در حال به نتیجه رسیدن درمورد پرونده است و از مدیران و همکاران به عنوان مطلع دعوت می‌کند تا پاسخگو باشیم؛ من خودم هم رفتم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) خاطرنشان کرد: هیچ کدام از اعضای هیات مدیره فعلی بازداشت نشدند؛ درواقع در روند بررسی پرونده، دادگاه تشخیص می‌دهد که اتهامی به طرف وارد است و برای او قرار تعیین می‌کند اما اعضای هیات مدیره فعلی مشکلی ندارند.

شریفی نیک‌نفس خبر ممنوع‌الخروج شدن برخی مدیران PCC را نیز تکذیب کرد و گفت: هیچ یک از مدیران PCC ممنوع‌الخروج نیستند؛ این پرونده ای که مطرح شده همان پرونده مربوط به سال‌های ۹۱-۹۰ است. شرکت بازرگانی ابعاد بزرگی دارد و برای اینکه مقام قضایی به اقناع برسد می‌تواند همه را برای پاسخگویی فراخواند؛ ما هم خود را موظف می‌دانیم مستندات لازم را ارائه کنیم و کارشناسان را دعوت کنیم تا به شرکت بیایند؛ این پرونده مسیر طبیعی را طی می‌کند.

وی افزود: منتها برخی دوست دارند اتفاقات مختلف را به یکدیگر ربط دهند، مانند صحبت‌های چند روز پیش آقای ربیعی که ربطی به ما ندارد و داستان دیگری است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) در پاسخ به این پرسش که اختلاف حساب پیش آمده و پرونده جاری مربوط به زمان خصوصی شدن شرکت بازرگانی پتروشیمی است، گفت: پرونده از سال ۹۰ مطرح شده است و این شرکت در سال ۱۳۸۹ واگذار شد، با این حال در سال ۱۳۹۰ هنوز ۴۵ درصد سهام PCC از آن دولت بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ