آنچه در بازار بورس روز سه شنبه ۲۷ اسفند ۹۲ گذشت

0

سه شنبه بیست و هفتم اسفند به تبع رونق معاملات در یک ساعت اولیه بازار، ادامه اقبال سرمایه گذاران به برخی گروه های بزرگ و همچنین بازگشایی بعضی از نمادهای مطرح در محدوده مثبت، عملکردی مثبت در کارنامه بورس تهران به ثبت رسید.

رونق معاملات در گروه مخابرات،خودروسازی و برخی نمادها در گروه های معدنی و سرمایه گذاری و چند رشته ای صنعتی و همچنین پا برجا ماندن اثر مثبت ساعت اولیه بسیاری از نمادها در گروه های پتروشیمی و بانکی بر روی شاخص، در رشد این نماگر تاثیر شایانی داشته است.روز جاری شاخص کل بورس تهران با ثبت رشدی ۵۳۷ واحدی به ۷۸۹۶۸ واحد رسید. دو نماد “قمرو” و “ونیکی” بیشترین افزایش قیمت و “بنیرو” و “شسینا” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. همچنین “وغدیر” بیشترین تاثیر مثبت و “شبندر” بالاترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند.

 با از سرگیری معاملات در روز سه شنبه به تبع اثر منفی برخی نمادهای مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی،شاخص کل برای لحظاتی به محدوده منفی خزید اما به سرعت تحت تاثیر رونق معاملات در بسیاری از گروه های کوچک و بزرگ بازار وارد محدوده مثبت شد.این روند تا یک ساعت اولیه پابرجا ماند اما رفته رفته شاهد منفی شدن فضای معاملات در بسیاری از گروه های پیشرو به ویژه بانکی، پتروشیمی ، فلزی و ساختمانی بودیم. بدین ترتیب تا پیش از ساعت ۱۲ بخشی از میزان رشد ابتدای روز شاخص خنثی گردید اما در این مقطع بازگشایی برخی نمادها همچون “وغدیر” و “ونیکی” در محدوده مثبت و در ادامه عرضه بلوکی “همراه” در اواخر زمان معاملات منجر به جهش شاخص گردید تا بدین ترتیب این نماگر بتواند رشدی ملموس را تا پایان ساعت بازار تجربه کند.

امروز خبر رسید که علاوه بر عرضه اولیه ۵ درصد سهام فولاد ارفع در فرابورس، یک عرضه اولیه دیگر نیز در آخرین روز معاملاتی سال جاری در بازار دوم بورس صورت خواهد گرفت. بر طبق اعلام مدیریت بازار شرکت بورس، ۱۰ درصد از سهام شرکت گروه صنعتی پاکشور برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد “پاکشو”عرضه خواهد شد.

همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه نیز از موافقت شورای عالی بورس با تاسیس و نهاد مالی جدید خبر داد.بر این اساس در آخرین جلسه شورای عالی بورس در سال جاری،تاسیس صندوق های زمین و ساختمان و پروژه مورد موافقت قرار گرفته است. گفتنی است صندوق زمین و ساختمان برای جمع آوری پس اندازهای خرد و کلان به منظور ساخت پروژه ساختمانی مشخص اختصاص داده و پس از فروش واحدهای ساختمانی پروژه ، عواید حاصله میان سرمایه گذاران توزیع می شود. صندوق پروژه نیز به منظور جمع آوری سرمایه به منظور سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل پروژه های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در عین حال امروز قرار است دومین دور مذاکرات ایران با قدرت های غربی پیرامون گام نهایی توافق هسته ای در وین برگزار گردد. این مذاکرات تا فردا به طول خواهد انجامید.

مدیرعامل بورس تهران نیز از برنامه های سال آینده این نهاد سخن به میان آورد.قالیباف در این زمینه اعلام کرد که پذیرش ۱۰ شرکت جدید، پذیرش ۷ اوراق بدهی، پذیرش ۴ صندوق قابل معامله در بورس (ETF) و پذیرش ۲ اوراق صکوک در برنامه کاری بورس قرار گرفته است.وی همچنین اعلام کرد که بورس افزایش سرمایه از مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال به ۱۰۰۰ میلیارد ریال را در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در برنامه کاری خود قرار داده است.

امروز همچنین می توان به کاهش قیمت طلا و افت ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد. طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۹۷ هزار و هفتصد تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۳۰۰۳ تومان در حال معامله است.

 روز سه شنبه جو مبهم و بعضا مثبتی بر بسیاری از صنایع بورسی حاکم بود. درگروه معدنی ۴ نماد منفی بوده و یک نماد نیز در آخرین معاملات سقوط کرده است. در این گروه “ومعادن” صف خرید سبکی داشته است و صف فروش”کبافق” نیز پابرجا مانده است . در گروه محصولات شیمیایی ۱۷ نماد افت کرده اند. در این گروه “شکربن” صف خرید را تجربه می کند. درگروه فلزات اساسی ۷ نماد افت کرده و ۳ نماد نیز در معاملات پایانی منفی شده اند.در این گروه “فسرب” با صف خرید روبروست و “فولاژ” صف فروش دارد. در بخش مخابرات هر دو نماد رشد کرده و معاملات متعادل است. در بخش فنی مهندسی “رتکو” افت کرده و “رمپنا” نیز در آخرین معاملات وارد محدوده منفی شده است. در بخش خودرو ۱۴ نماد افت کرده اند. در این بخش “خزامیا” صف خرید خود را حفظ کرده و “خرینگ” بالاترین صف فروش را دارد. در بخش شرکت های چند رشته ای “وغدیر” و “وبانک” مثبت بوده اند. در گروه بانکی ۹ در محدوده منفی بوده اند. در این گروه “وپست” صف خرید محدودی دارد. در گروه سرمایه گذاری تنها ۶ نماد افت کرده اند. در این گروه “وتوصا” صف خرید را تجربه می کند. در بخش محصولات نفتی ۳ نماد مثبت بوده اند. در این گروه صف خرید “ونفت” پابرجا مانده است. در گروه دارویی ۱۹ نماد کاهش ارزش سهام را پشت سر گذاشته اند. در این گروه “کی بی سی” باز هم بالاترین صف خرید را دارد. در معاملات بخش غذایی ۵ نماد افت کرده اند. در این گروه در نماد “وبشهر” بار دیگر صف خرید سنگینی دیده می شود. در میان قندی ها تنها یک نماد سقوط ارزش سهام را پشت سر گذاشته است. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک ۲ نماد در درصدهای منفی به کار خود پایان داده اند. در گروه ساختمانی ۹ نماد افت کرده اند. در این گروه صف های فروش محدود در برخی نمادهای منفی دیده می شود.در این میان در گروه سیمانی ۱۶ نماد کاهش ارزش سهام را پشت سرگذاشته اما ۴ نماد از میان آنها در آخرین معاملات مثبت شده اند. در این گروه “سفارس” صف خرید قابل ملاحظه ای دارد.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۱،۲ میلیارد سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد “فولاد” و”فخوز” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۳۳۱ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”خراسان۴″ و”بمپنا” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ