ترسناک‌ترین موتور جستجوی جهان چیست؟

0

خالق ترسناک‌ترین موتور جستجوی جهان می‌گوید زمانی که کسی نمی‌تواند چیزی را بر روی گوگل بیابد، تصور می‌کند هیچ‌کس دیگری نیز نمی‌تواند آن موضوع را بیابد،‌اما این تصور کاملا اشتباه است.

بر اساس گزارش CNN، برخلاف موتور جستجوی گوگل که در جستجوی وب‌سایت‌های مختل کل فضای اینترنت را زیر‌و‌رو می‌کند، موتور جستجوی Shodan کانال‌های پشتی اینترنت را جستجو می‌کند. این موتور چیزی شبیه به یک گوگل تاریک است که در میان سرور‌ها،‌وب‌کم‌ها،‌پرینتر‌ها،‌روترها و تمامی تجهیزاتی که به اینترنت وصل هستند و بخشی از آن را تشکیل می‌دهند، جستجو می‌کند.

این موتور جستجو اطلاعات مربوط به ۵۰۰ میلیون تجهیزات متصل به اینترنت و خدمات اینترنتی را به صورت ماهانه جستجو می‌کند. اینکه چه موضوعاتی را می‌توان با یک جستجوی ساده در Shodan یافت بسیار خیره‌کننده است، تعداد زیادی از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های امنیتی، ابزارهای خودکارسازی منازل مسکونی و سیستم‌های حرارتی که به اینترنت وصل هستند توسط این موتور جستجو قابل دسترسی است.

این موتور جستجو می‌تواند سیستم کنترل یک پارک آبی، پمپ بنزین، سیستم خنک کننده یک هتل و یک کوره زباله‌سوزی ر ا بیابد. محققان امنیت سایبری حتی با استفاده از این موتور توانسته‌اند سیستم‌های فرمان و کنترل نیروگاه‌های اتمی و شتابگرهای ذره‌ای را نیز بیابند.

آنچه درباره توانایی‌های جستجوی Shodan قابل توجه است،‌ و آنچه موجب ترسناک‌شدن این موتور می‌شود، این است که تعداد کمی از این سیستم‌های یافته شده از امنیت کافی برخوردارند. جستجوی ساده یک رمز عبور از پیش تعیین شده کارخانه‌ای می‌تواند تعداد بیشماری از چاپگرها، سرورها، و تجهیزات سیستم‌های کنترلی که از نام ادمین به عنوان نام کاربری و رمز ۱۲۳۴ به عنوان رمز عبور استفاده می‌کنند را در اختیار کاربران قرار دهد.

تاکنون متخصصان امنیت سایبری زیادی از این موتور جستجو برای نمایش دادن نقاط ضعف در اینترنت استفاده کرده‌اند.برای مثال سال گذشته دن تنتلر در کنفرانس Defcon با استفاده از این موتور جستجو توانست یک کارواش را خاموش و روشن کند و یخ یک زمین هاکی در دانمارک را با تنها یک کلیک، ذوب کند. وی همچنین نشان داد سیستم کنترل ترافیک یک شهر کاملا بر روی اینترنت قرار داشته و به راحتی می شد آن را مختل کرد. همچنین وی توانست به نیروگاه هیدروالکتریکی در فرانسه دسترسی پیدا کند که از دو توربین با قدرت تولیدی کلی ۶ مگاوات برخوردار بودند.

هریک از این موارد درصورتی که توسط فردی تبه‌کار مختل شوند، فاجعه به بار خواهد آمد! این درحالی است که بسیاری از این تجهیزات اصلا نیازی به اتصال به اینترنت ندارند و تنها به صرف اینکه بتوان آنها را از راه دور کنترل کرد،‌شرکت‌ها دسترسی به آنها را برای کل جهان امکان پذیر می‌سازند.

با این‌همه نکته مثبت موتور جستجوی Shodan این است که این موتور جستجو کاربرد منفی ندارد. بدون داشتن حساب کاربری تنها می‌توان ۱۰ نتیجه جستجو را بر روی آن مشاهده کرد و با داشتن حساب کاربری تعداد نتایج جستجو به ۵۰ افزایش پیدا خواهد کرد. اگر کاربری بخواهد به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کند باید دلیل این نیاز خود را برای موتور توضیح داده و مبلغی نیز پرداخت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ