ساعت بازی لیورپول – منچسترسیتی؛ نبردی به ‌قیمت قهرمانی

0

اگر چه زمان زیادی تا پایان فصل باقی مانده است، با این حال دیدار امشب دو تیم لیورپول و سیتی در ورزشگاه آنفیلد می تواند سرنوشت قهرمان این فصل را تا حدود زیادی مشخص کند. در یک سوی زمین لیورپولی قرار دارد که می خواهد امیدهایش برای قهرمانی را زنده نگه دارد و از سوی دیگر منچسترسیتی در حالی پا به زمین دشمن می گذارد که می خواهد یکی از اصلی ترین حریفانش در نبرد قهرمانی را حذف کند. شاگردان گواردیولا در صورت پیروزی در این مسابقه قدم بزرگی به سوی قهرمانی برخواهند داشت.

روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن و از ساعت ۲۰ به‌وقت ایران، دو تیم لیورپول و منچسترسیتی از هفته بیست و سوم لیگ انگلیس به‌مصاف هم می‌روند. دیداری که بسیار جذاب و حیاتی است و در تعیین قهرمان لیگ به ‌شدت اثر دارد. شاگردان کلوپ فاصله‌ای ۷ امتیازی با صدر جدول دارند و باخت مقابل سیتی یعنی از دست‌دادن قهرمانی لیگ در فصل جاری؛ در سوی مقابل منچستری‌ها با یک مسابقه کمتر به صدر جدول تکیه زده‌اند و با برد برابر لیورپول فاصله خود با سایر تیم‌ها را افزایش می‌دهند و مسیر قهرمانی خود را هموارتر می‌کنند. نتیجه تساوی نیز به‌نفع هیچ‌کدام از تیم‌های لیورپول و سیتی نیست و آنها نیاز مبرم به برتری بر دیگری دارند و همه این اتفاقات باعث شده‌است نبرد این دو تیم قدرتمند در روز یک‌شنبه به بالاترین حساسیت و استرس برسد؛ دیداری که مشخص می‌کند لیورپول و کلوپ شانس تکرار قهرمانی لیگ را دارند و یا پپ گواردیولا دوباره جام زیبای لیگ را لمس می‌کند؟

مشخصات بازی

تورنمنت: لیگ برتر انگلیس

تاریخ برگزاری: یکشنبه | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۷ فوریه ۲۰۲۱

زمان برگزاری: ساعت ۲۰ به وقت تهران

مکان برگزاری: ورزشگاه آنفیلد

پخش زنده از شبکه ۳

لیورپول، پیروز برابر مدعیان و ناکام مقابل تیم‌های ضعیف‌تر

در فصلی که تیم‌های لیگ‌انگلیس هم مانند بسیاری از لیگ‌های جهان با هم فاصله‌ای کم و قابل‌جبران دارند، لیورپول هم دچار فراز و نشیب‌های بسیاری شد و به‌همین علت آنها نتوانستند با قدرت و برتری دو سال گذشته حاضر شوند. شاگردان کلوپ تا پایان هفته ۲۲، نیمی از مسابقاتشان را برده‌اند و در ۷ مسابقه هم به تساوی رسیده‌اند؛ تساوی‌های بدموقع و بی‌جایی که ۱۴ امتیاز از لیورپول گرفته‌است و شاید اگر این بد اقبالی‌ها نبود آنها اوضاع بهتری داشتند. آنفیلدی‌ها در ۴ مسابقه و برابر تیم‌های استون‌ویلا، ساوتهمپتون، برنلی و برایتون نیز متحمل باخت شده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد تیم کلوپ در برابر مدعیان عملکرد خوبی داشته‌است و برابر تیم‌های ضعیف‌تر با مشکل مواجه می‌شوند.
لیورپول این فصل هم مانند فصول گذشته از قدرت تهاجمی خوبی برخوردار است و با ۴۳ گل‌زده دومین خط حمله گلزن لیگ و پس از منچستریونایتد است؛ نکته مثبتی که در جدال برابر سیتیزن‌ها حسابی به‌نفعشان خواهد بود. کلوپ و تیمش از ابتدای فصل با بدشانسی‌های متوالی در خط دفاعی روبه‌رو شدند؛ مصدومیت فن‌دایک، ماتیپ و گومز سه عنصر اصلی دفاعی لیورپول باعث‌شد آنها به‌طور محسوسی دچار افت شوند و ۲۵ گل هم دریافت کرده‌اند. پیروزی برابر سیتی می‌تواند شانس قهرمانی در لیگ را برای دومین سال متوالی زنده کند و از آن طرف هم باخت برابر منچستر یعنی پایان شانس قهرمانی در لیگ.

سیتیزن‌ها با قدرت و شکست‌ناپذیر پیش به‌سوی قهرمانی

حالا چند فصلی هست که منچسترسیتی همیشه در رده‌های بالای جدول است و آنها طی این چندسال عملکردی عالی داشته‌اند و همیشه مدعی قهرمانی بوده‌اند. شاگردان گواردیولا این فصل نیز با کمترین فراز و نشیب در لیگ حاضر شده‌اند و حالا با یک دیدار کمتر و سه امتباز اختلاف نسبت به رقیب همشهری یعنی منچستریونایتد، صدرنشین هستند. از ۲۱ دیداری که برگزار کرده‌اند ۱۴ برد کسب کرده‌اند؛ یعنی بیشتر از تمام تیم‌های لیگ. به ۵ تساوی رسیده‌اند و فقط ۲ دیدار خود را با شکست سپری کردند که باز هم میان تیم‌های لیگ‌برتری رکوردار هستند و کمترین باخت در فصل جاری را تجربه کرده‌اند. آماری که نشان می‌دهد شاگردان گواردیولا این فصل می‌توانند قهرمانی لیگ جزیره را به‌دست بیاورند.
عملکرد درخشان سیتیزن‌ها باعث شده‌است آنها در دیگر زمینه‌ها هم رکورددار باشند؛ در ۱۳ مسابقه کلین‌شیت کرده‌اند و تا بدین‌جای کار هم ۱۲ بار تیر دروازه رقبا را به لرزه درآورده‌اند که نشان می‌دهد اگر بدشانسی آنها نبود، حالا با اختلاف و اقتدار بیشتری در جایگاه نخست جدول بودند. یکی دیگر از نکات جالب سیتی که هوادارانش را به درخشش و کسب جام امیدوار کرده‌است، عملکرد بی‌نظیر آنها طی یک‌دهه گذشته بوده‌است. آبی‌های منچستری در ۱۰ سال اخیر، ۷ بار لیگ را در رده اول یا دوم به‌اتمام رسانده‌اند که آماری فوق‌العاده محسوب می‌شود و باید دید آیا این فصل هم این رکورد را ادامه می‌دهند یا خیر؟

جنگ‌ستارگان بین کلوپ و گواردیولا؛ پیروز نبرد بزرگ هفته کیست؟

یکی از نکاتی که نبرد دو تیم لیورپول و منچسترسیتی را حساس‌تر و جذاب‌تر کرده‌است، وجود ستاره‌های متعدد و درخشان در ترکیب هردو تیم است. لیورپول با آمدن کلوپ دچار یک خانه‌تکانی بزرگ شد و با نظر او ستارگان زیادی به آنفیلد پیوستند. در سوی مقابل پپ گواردیولا همیشه به یک سرمربی پرهزینه معروف بوده‌است و در تمام تیم‌هایی که کار کرده انبوهی از ستاره در اختیار داشته‌است؛ حالا و در آستانه نبرد بزرگ هفته انگلیس نگاهی داریم به ستارگان احتمالی این دیدار مهم و حساس:

  • آلیسون بکر – لیورپول:

در فصلی که لیورپول و در فاز دفاعی عملکرد چندان خوبی نداشت، الیسون هم به شکل محسوسی دچار افت شد. سنگربان ۲۸ ساله لیورپول این فصل در ۱۸ مسابقه در ترکیب تیمش بوده و ۱۵ گل دریافت کرده‌است. لیورپول با الیسون فقط ۵ کلین‌شیت داشته‌است که نشان می‌دهد افت الیسون بر عملکرد تیمش هم اثر گذاشته‌است. یکی از عوامل دوری از فرم خوب الیسون، مصدومیت‌های پیاپی او بوده‌است. سنگربان برزیلی در سه دوره مختلف با مصدومیت دست و پنجه نرم کرد و در مجموع ۴ مسابقه تیمش را از دست‌داد. نکته جالب اما عملکرد به‌شدت ضعیف کلوپ و تیمش در آن مسابقات بود؛ ۲ باخت، ۱ مساوی و فقط ۱ برد حاصل‌کار شاگردان کلوپ در دوران مصدومیت الیسون بود که نشان می‌دهد الیسون حتی در دوران افتش هم مهره کلیدی تیمش است.

  • تیاگو آلکانتارا – لیورپول:

از زمانی که تیاگو بایرن‌مونیخ را به مقصد لیورپول ترک کرد، یورگن کلوپ نشان داد همواره اعتقاد و اعتماد خاصی به او دارد؛ اما بدشانسی و مصدومیت‌های طولانی‌مدت مانع درخشش هافبک اسپانیایی در تیم جدیدش شد. تیاگو از زمانی که راهی لیورپول شد و در مسابقات لیگ‌برتر، ۲ مسابقه را به‌علت ابتلا به کرونا از دست‌داد و ۱۰ مسابقه‌ی دیگر را هم مصدومیت باعث شد نتواند برای لیورپول به میدان برود و در مجموع کلا در ۹ مسابقه لیگ‌برتری لیورپول حاضر بوده‌است. همین تعداد مسابقه هم باعث نشد تیاگو نتواند مهارت‌هایش را به نمایش بگذارد. او به‌خوبی نبض میانه میدان را در دست می‌گیرد و علاوه‌بر پاس‌ها و سانترهایش، در تخریب حملات تیم مقابل هم موثر است. قابلیت‌هایی که باعث می‌شود نقش او در جدال برابر سیتی بیش از پیش مهم شود. او برای لیورپول تاکنون موفق به ثبت گل و پاس‌گل نشده‌است و امیدوار است این طلسم را هم با ارائه عملکرد درخشان برابر سیتیزن‌ها بشکند.

  • محمد صلاح – لیورپول:

عصای‌دست کلوپ و تیمش در دیدارهای حساس بدون‌شک کسی نیست جز صلاح. او این فصل هم همانند فصول قبل تبدیل به یکی از غیرقابل جایگزین‌ترین ستاره‌های تیمش شده و با عملکرد خوبش نقش به‌سزایی در جایگاه حال‌حاضر لیورپول دارد. صلاح در ۲۱ مسابقه لیگ برای تیمش، موفق شده‌است ۱۵بار دروازه رقبا را باز کند و ۳ پاس‌گل هم بدهد و تاثیرگذاری ۴۱ درصدی روی گل‌های لیورپول داشته‌است. ستاره مصری آنفیلدی‌ها در ۸ مسابقه اخیر تیمش فقط ۲ گل زده‌است و با روند خوب ابتدای فصلش فاصله گرفته‌است؛ اما بدون‌شک تقابل با شاگردان گواردیولا بهترین فرصت برای بازگشت به روزهای درخشان و روند گلزنی خوب صلاح است.

  • ادرسون – منچسترسیتی:

شاگردان پپ گواردیولا در فصل‌جاری لیگ‌برتر و در فاز دفاعی رکورددار کمترین باخت، کمترین گل‌خورده و بیشترین کلین‌شیت هستند؛ آمارهای فوق‌العاده‌ای که بدون درخشش دروازه‌بان بریزیلی به‌دست نمی‌آمد. سیتی در ۲۱ مسابقه این فصل فقط یک‌بار ادرسون را در اختیار نداشت. حاصل تلاش ادرسون در ۲۰ مسابقه، ۱۲ گل‌خورده و ۱۳ کلین‌شیت می‌باشد که بدون‌شک آماری بی‌نظیر آنهم در لیگ‌انگلیس است و او را به یکی از برترین ستارگان تیمش تبدیل کرده‌است. ادرسون روند خوبش را هم طی هفته‌های اخیر ادامه داده‌است و در ۸ دیدار آخر تیمش هیچ گلی دریافت نکرده. این آمار خوب ادرسون می‌تواند برگ‌برنده گواردیولا در جهنم بدون‌تماشاگر آنفیلد باشد.

  • ایلکای گوندوعان – منچسترسیتی:

در فصلی که منچسترسیتی تقریبا با مصدومیت‌های زیاد و بدموقع روبه‌رو شد، گوندوعان به‌خوبی توانست جای‌خالی دی بروینه را پر کند و عملکرد خوبی داشت. او در ۱۶ مسابقه برای سیتیزن‌ها موفق شد علاوه‌بر درخشش در پست هافبک، ۷ گل بزند و یک‌بار هم زمینه‌ساز اصلی گل تیمش بود تا به‌عنوان یک هافبک، در امر گلزنی هم موفق بوده‌باشد. در تقابل‌هایی که سیتی گوندوغان را دراختیار نداشت، آنها متحمل ۲ باخت و ۲ تساوی شدند و فقط برابر ولورهمپتون به برتری رسیدند؛ آماری که نشان می‌دهد نقش هافبک آلمانی در تیمش انکار ناپذیر است و حالا به‌نوعی تبدیل به عصای‌دست پپ شده‌است.

  • رحیم استرلینگ – منچسترسیتی:

مصدومیت‌های متوالی آگوئرو و مبتلا شدنش به ویروس کرونا باعث شد این ستاره آرژانتینی تقریبا کل نیم‌فصل را از دست بدهد تا پیداکردن جانشین برای او، مشکل اصلی سیتی بشود اما استرلینگ راه‌حل گواردیولا در خط‌حمله بود. آمار ۱۹ مسابقه، ثبت ۷ گل و ۵ پاس‌گل نشان می‌دهد استرلینگ فصل خوب و موفقی را سپری کرده‌است و حالا امید اصلی سیتی برای درخشش و گلزنی مقابل لیورپول محسوب می شود. استرلینگ نیز برای ارائه عملکرد درخشان در برابر تیم سابقش از انگیزه‌های فراوانی برخوردار است و باید دبد در جدال سرنوشت‌ساز روز یک‌شنبه تا چه حد درخشان ظاهر می‌شود؟

نکات آماری

دو تیم لیورپول و منچسترسیتی در مجموع تمام رقابت‌ها تاکنون ۱۰۱ بار به‌مصاف هم رفته‌اند که آنفیلدی‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند و ۵۳ بار تیم پیروز میدان لقب گرفته‌اند. منچسترسیتی ۲۰ برد کسب کرده‌است و ۲۸ دیدار هم کار به تساوی رسیده‌است. ۱۹۰ گل سهم لیورپولی‌ها بوده‌است و سیتیزن‌ها هم ۱۱۲ بار دروازه لیورپول را باز کرده‌اند.
بهترین گلزن تمام ادوار تقابل این دو تیم نیز، سرخیو آگوئرو از سیتی با ۷ گل‌زده است. در ۱۰ تقابل آخر لیورپول و منچسترسیتی نیز، ۵ برد سهم سرخ‌ها بوده‌است و منچستری‌ها ۳ برد کسب کردند و در ۲ دیدار هم به تساوی رسیده‌اند. لیورپولی‌ها ۱۷ گل زدند و منچستری‌ها ۱۴ و باید دید در تقابل امروز این دو غول انگلیسی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ