اقتصاد چین، عاملی برای رشد بازار فلزات اساسی

0

پرویز امانیان، تحلیلگر بازار در گفت و گویی با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) گفت: در سه ماه سوم میلادی در بازار سنگ آهن شاهد یک رشد ۲.۸ درصدی واردات این کالا از سوی کشور چین بودیم. چین تقریبا ۷۰ درصد سنگ آهنی که از راه دریا حمل می شود را وارد می کند.

امانیان گفت: روند واردات چین از دو جنبه بسیار موثر است. از یک سو، در ابتدای ۲۰۲۱ عده ای معتقد بودند چین ممکن است از میزان تولیدات فولاد بکاهد به این دلیل که برنامه محو تولید کربن و کاهش تولید گازهای گلخانه ای در دستور رئیس جمهور این کشور است. برنامه ریزی دولت چین بر این منوال است که تا سال ۲۰۶۰ میلادی این هدف محقق شود. در حالی که، انتظار می رفت در طول سال این وعده محقق شود اما در حدود دو ماه ابتدایی سال میلادی اتفاق افتاد و به این ترتیب، واردات سنگ آهن در چین به این دلیل که سنگ آهن ماده اولیه تولیدی فولاد است ، با روند افزایشی رو به رو شد.

امانیان به دومین جنبه واردات چین اشاره داشت و افزود: از طرف دیگر نظرات متفاوتی مثل نظر انجمن آهن و فولاد چین وجود دارد که پیش بینی میکند ، تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۱ میلادی با روند صعودی رو به رو خواهد بود. در مورد بخش بازار فزات غیر آهنی هم می توان به رشد واردات مس چین در دو ماه ابتدایی سال اشاره کرد .

وی ادامه داد: آخرین گزارش گمرک این کشور نشان میدهد واردات مس خام و تولیدات مس این کشو در دو ماه ابتدای ۲۰۲۱ تقریبا ۴.۷ درصد رشد داشته است. اگر به پیش بینی رشد اقتصادی امسال چین نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که این کشور  رشد ۶ درصدی را برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته است که از دید بسیاری ازکارشناسان، این برآورد می تواند محافظه کارانه باشد.

امانیان افزود:  اما به هر ترتیب آمارهایی که وجود دارد و عطش خریدی در یک ماه اخیر در بحث قراردادهای آتی مس در بورس های مختلف دنیا مخصوصا شانگهای، دیده شد نشان دهنده این بود که بازار پر رونق است .

این کارشناس بازار فلزات در ادامه بیان داشت: دلیل این که تاکید بسیاری از کارشناسان بر آمار چین بوده ، این است که نیمی از فلزات صنعتی در این کشور تولید یا حتی مصرف می شود و به همین دلیل است که فعل و انفعلات چین در بازار فلزات دارای اهمیت ویژه ای است.

امانیان گفت:  آمارهای منتشر شده نشان می دهد که  بازار سنگ آهن در برخی نقاط دنیا هم رونق نسبی را در پی داشته است مانند ژاپن، کره جنوبی و بخش های غربی اتحادیه اروپا.  این مسئله به خودی خود نشان دهنده این است که اگر به بعد کلان اقتصاد نگاه کنیم بحث امیدواری به بهبود اقتصاد جهان و در واقع کاهش مشکلات ناشی از کرونا و در عین حال حرکت پرشتاب اقتصادهای بزرگ  نسبت به سال گذشته موجب رونق بازار فلزات در دنیا شده است.

وی در پایان با اشاره به پیش بینی نسبت به روزهای آتی بازار فلزات افزود: عده ای معتقدند بازار فلزات ممکن است در سه ماه سوم و چهارم سال دچار اصلاح شود و عده ای معتقدند که با توجه به رونق روزافزون بازار چین احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد. رصد اتقافاتی که در نشست حزب کمونیست چین در روزهای آتی برگزار می شود حائز اهمیت است و می تواند آینده سیاسی و اقتصادی این کشور را رقم بزند.

منبع : سنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ