مواد غذایی التیام‌ بخش برای پس از جراحی یا آسیب‌ دیدگی

0

مواد غذایی قدرتمند ذاتا می‌توانند روند ترمیم و نگهداری از بافت‌ ها، سلول‌ ها و استخوان‌ های بدن را با کیفیت بالاتری پیش ببرند. بنابراین، وقتی که کسی دچار هر نوع آسیب‌دیدگی شود یا عمل جراحی خاصی انجام دهد (از جراحی‌های جزئی تاجراحی‌های اساسی) مصرف مواد غذایی قدرتمند و مناسب می‌تواند روند بهبودیابی بدن را سریع‌تر کند و در نتیجه بدن را سریع‌تر به حالت عادی خودش بازگرداند.

مواد غذایی برای ترمیم زخم مجله سلامت سلامت نیوز درمان زخم جراحی با عسل خواص مرکبات خواص عسل خواص سیب خواص زنجبیل خواص زردچوبه برای قلب خواص زردچوبه خواص آووکادو ترمیم زخم جراحی

۱. زنجبیل برای رفع حالت تهوع

زنجبیل از خوراکی‌هایی است که می‌تواند پایداری بدن در مراحل شیمی‌درمانی و خصوصا مشکل رایجی مانند حالت تهوع را تقویت کند. طبق گزارش منتشرشده در Support Care Cancer اگر زنجبیل روزانه به مقدار ۰.۵ تا ۱ گرم مصرف شود، حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی در بزرگسالان مبتلا به سرطان کاهش پیدا می کند. ضمن این‌که زنجبیل و مولکول‌های زیست‌فعال (bioactive) آن می‌توانند به‌طور موثری سرطان‌هایی مانند تخمدان، ‌پستان، روده بزرگ، معده، کبد، پوست و پروستات را کنترل کند.

۲. عسل برای التیام زخم‌ ها

عسل از بهترین مواد غذایی برای التیام‌بخشی به زخم‌هاست. درواقع، می‌توان گفت که عسل، کهن‌ترین و باستانی‌ترین ماده طبیعی برای ترمیم زخم به‌شمار می‌رود و براساس گزارش Pharmacognosy Researchدر سال ۲۰۰۷، یافته‌های علمی هم نشان داده‌اند که این ماده طبیعی حتی نسبت به بعضی از داروهای ساخته‌شده در پزشکی مدرن هم عملکرد بهتری دارد. توانایی التیام‌بخش عسل بیش از همه به ترکیبات ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدباکتریایی آن برمی‌گردد. عسل همچنین لیکوسیت‌ها را به ترشح سیتوکین‌ها وادار می‌کند که دقیقا در مواقع شکل‌گیری زخم برای ترمیم بدن ضروری هستند.

۳. مرکبات برای التیام زخم‌ ها

متابولیت‌های موجود در انواع مرکبات (پرتقال، لیموترش و…) دارای مولکول‌های زیست‌فعالی هستند که می‌توانند توانایی بدن برای بهبودبخشی به زخم‌ها را ارتقا دهند. این مولکول‌های زیست‌فعال دارای ویژگی‌های ضدالتهابی، ضدآلرژی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی هستند. طبق گزارش‌های منتشرشده در BMC Chemistry، پوست مرکبات و عصاره آنها نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

۴. سیب برای مقابه با سرطان یا بهبودی پس از جراحی قلب

همه انواع سیب، چه سیب‌های ترش و چه سیب‌های شیرین، می‌توانند به مقابله با سرطان و همچنین بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی کمک کنند. مصرف این میوه بسیارمغذی که حاوی ترکیبات شیمیایی گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها است، می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند، کلسترول خون را کاهش دهد و خطر بروز حوادث قلبی‌ـ‌عروقی یا ابتلا به بیماری‌های مزمن را پایین بیاورد.

۵. زردچوبه برای تسکین درد پس از جراحی

یکی از ترکیبات اصلی در پودر کاری، زردچوبه است که به‌عنوان یکی از بهترین مکمل‌های تغذیه‌ای شناخته می‌شود. این ادویه مهم برای مقابله با دردهای اساسی، التهاب آرتریت، مشکلات پوستی، سرطان و مشکلات گوارشی کاربرد دارد. شما می‌توانید زردچوبه را به غذاها یا چای‌ها اضافه کنید تا به‌راحتی از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. نوشیدن چای حاوی زردچوبه پس از جراحی توصیه می‌شود چون دستگاه گوارشی در این شرایط به‌خوبی عمل نمی‌کند.

۶. آووکادو برای پس از جراحی قلب یا حمله قلبی

کسانی که حوادث قلبی‌ـ‌عروقی را تجربه کرده‌اند، بهتر است در مورد استفاده منظم از آووکادو با پزشک خودشان مشورت کنند. مصرف آووکادو می‌تواند کیفیت عمومی رژیم غذایی را بهتر کند، دریافت مواد مغذی را افزایش دهد و خطر ابتلا به سندرم متابولیک را پایین بیاورد. سندرم متابولیک مجموعه‌ای از مشکلات را شامل می‌شود که همگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و خطر بروز حملات قلبی را افزایش می‌دهند.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ