با خوردن «کنگر» در بهار سیستم ایمنی قوی داشته باشید

0

یکی از سبزی‌ های بسیار مفید و ارزشمندی که در فصل بهار یافت می‌شود، انواع کنگر است. کنگر ساده و کنگر فرنگی تقریبا خواص مشابهی دارند و می‌توانند در وعده‌ های غذایی مختلف در فصل بهار مورد استفاده قرار بگیرند.

کنگر به‌ دلیل داشتن ویتامین C و K و همچنین فیبر غذایی فراوان جزو آن گروه از سبزیجاتی به‌ شمار می رود که استفاده از آن حدود ۲ تا ۳ وعده در هفته می تواند برای بدن بسیار ارزشمند باشد.

مجله سلامت متخصص طب سنتی کنگر را چگونه مصرف کنیم طب سنتی سیستم ایمنی بدن چگونه قوی میشود سلامت نیوز دستگاه گوارش بدن انسان خواص کنگر در طب سنتی خواص کنگر تنظیم فشار خون تقویت سیستم ایمنی بدن‌ تقویت دستگاه گوارش بهبود عملکرد سیستم گوارش

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقریبا هر لیوان کنگر پخته حدود ۷ گرم فیبر غذایی به بدن می‌رساند که برابر است با یک‌سوم نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی. از طرف دیگر، انواع کنگر حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و املاح را در خود جای داده‌اند. ویتامین C فراوان، ‌منیزیم، منگنز، پتاسیم و ویتامین K از مهم‌ترین مواد مغذی این سبزی ارزشمند بهاری محسوب می‌شوند. به همین دلیل هم مصرف ۲ تا ۳ وعده از کنگر ساده یا فرنگی به‌صورت هفتگی در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش التهابات بدنی و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن در این روزهای کرونایی شود. جالب است بدانید که منیزیم موجود در کنگر می‌تواند به بهبود عملکرد مغز در فصل بهار، افزایش تمرکز و پیشگیری از خواب‌آلودگی‌های بهاری هم کمک کند.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

همان‌طور که گفته شد، انواع کنگر حجم بالایی از فیبر غذایی را در خود جای داده‌اند. به همین دلیل هم استفاده منظم از این سبزی پُرخاصیت در فصل بهار می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی، پیشگیری از ابتلا به یبوست در اثر تغییر فصل و بهبود عملکرد روده‌ها شود. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به مصرف منظم کنگر در فصل بهار عادت دارند، کمتر از سایر افراد با مشکلات گوارشی بهاری روبه‌رو خواهند شد.

کمک به تنظیم فشار خون

کنگر به‌دلیل داشتن پتاسیم و فیبر غذایی فراوان می‌تواند یک سبزی ارزشمند برای حفظ سلامت قلبی‌ـ‌عروقی محسوب شود. زمانی که شما به‌طور منظم از این سبزی در برنامه غذایی تان استفاده کنید، می‌توانید فشار خون تان را تا حد مطلوبی تنظیم کنید و به این ترتیب حفظ سلامت قلبی‌ـ‌عروقی تان را تضمین کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منظم کنگر از طریق پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا یا قند خون بالا باعث کاهش خطر ابتلا به حمله یا سکته‌های قلبی در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی می‌شود.

کنگر را چطور مصرف کنیم؟

شما می‌توانید کنگر پاک‌کرده و شسته‌ شده را در انواع خوراک‌ های سبزیجاتی یا گوشتی و یا در قالب خورش‌ های مختلف مورد استفاده قرار دهید. اگر اعضای خانواده به خوردن کنگر چندان علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، می‌توانید از طریق ترکیب کردن کنگر با ساقه‌ها و برگ‌های کرفس نهایتا از نظر طعمی به یک همپوشانی جذاب برسید. از طرف دیگر می‌توانید ابتدا کنگر را بخارپز کنید و پس از له کردن، آن را با کمی نعناع خشک تفت بدهید و سپس با مقداری ماست چکیده و نمک ترکیب کنید. با اضافه کردن مقداری سیر له‌شده به این ترکیب هم می‌توانید یک بورانی کنگر پُرخاصیت و خو‌ش‌مزه داشته باشید.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ