چای زعفران چه خواصی دارد؟

0

چای خوردن یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات غذایی در سراسر جهان است و چای زعفران را نیز می‌توان یکی از محبوب‌ ترین چای‌ های سنتی دانست. زعفران ادویه‌ای است که از گل زعفران بدست می‌آید. زعفران در خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا رشد می‌کند و در حال حاضر بیشتر در ایران، هند و یونان کشت می‌شود.

اگرچه نوشیدن چای زعفران تنها چند ثانیه زمان می‌برد، اما کشت و پرورش زعفران، در حدود سه تا چهار هفته گل می‌دهد. این گل دارای رشته‌های قرمز رنگ می‌باشد که با دقت با دست برداشت و خشک می‌شود و در واقع همین ریشه‌ها یه عنوان ادویه مصرف می‌شوند.

مواد غذایی برای تقویت حافظه مزایای چای زعفران مجله سلامت سلامت نیوز سلامت قلب روشهای تقویت حافظه خواص چای زعفران برای قلب خواص چای زعفران برای پریودی چگونه چای زعفران دم کنیم چای زعفران جدیدترین داروی ضد افسردگی پیشگیری از سرطان برای تقویت حافظه چه بخوریم افزایش سلامت قلب

گیاه زعفران حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر رشد می‌کند. هر گیاه سه تا چهار گل دارد و هر گیاه سه عدد رشته‌ی زعفران دارد. زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های دنیا است، زیرا باید با دست برداشت شود. همچنین مقدار زیادی از زعفران را باید خشک کنید تا به ۱ کیلوگرم ادویه برسد و شاید به همین دلیل است که زعفران تا این حد گرانقیمت است.

بسیاری از ما ایرانی‌ها با زعفران در آشپزی آشنا هستیم چرا که از زعفران در آشپزی برای افزودن رنگ، عطر و طعم به غذا‌ها استفاده می‌شود، زعفران مانند بسیاری از گیاهان و ادویه جات می‌تواند به عنوان چای نیز آماده شود. به گفته‌ی محققین خوردن زعفران و حتی استشمام آن می‌تواند مصرف دارویی و سلامتی داشته باشد.

جالب است بدانید که زعفران، دارای تاریخچه‌ای طولانی است. اعتقاد بر این است که انسان‌ها از زعفران چیزی در حدود ۳۵۰۰ سال است که استفاده می‌کنند از مدت‌ها پیش مردم از زعفران برای دارو و درمان در موارد زیر استفاده می‌کردند:

مزایای سلامتی چای زعفران چیست؟

تقویت کننده حافظه است

زعفران حاوی دو ماده شیمیایی، کروسین و کروستین است که محققان معتقدند ممکن است به یادگیری و تقویت حافظه کمک کند. طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی اثبات شد که زعفران بر بهبود یادگیری و تقویت حافظه موثر است. این تحقیقات امیدبخش نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند بیماری‌هایی که بر مغز تاثیر می‌گذارد، مانند آلزایمر و پارکینسون، درمان کند.

پیشگیری از سرطان

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها چه فوایدی دارند؟ آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر مواد مضر محافظت می‌کنند و فلاونوئید یک نوع مواد شیمیایی موجود در گیاهان است که به گیاه کمک می‌کند تا خود را از قارچ و بیماری محافظت کند. بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۵ در مجله سنتی و طب مکمل نشان داد که ساختار شیمیایی زعفران ممکن است در پیشگیری و درمان چندین سرطان مختلف موثر باشد. هر چند در درمان قطعی سرطان نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

ضدافسردگی

زعفران دارای ویژگی‌های تقویت کننده خلق و خو است. ممکن است علمی در پشت این ادعا‌ها وجود داشته باشد. طی یکی از مطالعات قدیمی در مجله Ethnopharmacology، زعفران در درمان افسردگی خفیف تا متوسط موثر است. البته نمی‌توان گفت که زعفران می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای افرادی باشد که از افسردگی شدید رنج می‌برند، اما می‌تواند یک مکمل درمانی باشد.

مواد غذایی برای تقویت حافظه مزایای چای زعفران مجله سلامت سلامت نیوز سلامت قلب روشهای تقویت حافظه خواص چای زعفران برای قلب خواص چای زعفران برای پریودی چگونه چای زعفران دم کنیم چای زعفران جدیدترین داروی ضد افسردگی پیشگیری از سرطان برای تقویت حافظه چه بخوریم افزایش سلامت قلب

سلامت قلب

زعفران می‌تواند به کاهش فشار خون و حفاظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کنند. بررسی‌های انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که زعفران باعث کاهش فشار خون می‌شود و تحقیقاتی دیگر روی خرگوش‌ها مشخص کرد که ادویه‌ی زعفران می‌تواند بر کاهش کلسترول و تری گلیسیرید موثر باشد. طبق تحقیقاتی که دانشمندان هندی انجام دادند زعفران باعث کاهش کلسترول بد وآسیب بافتی می‌شود. محققان معتقدند که خواص آنتی اکسیدانی زعفران از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

درمان PMS (سندرم پیش از قاعدگی)

بسیاری از زنان از درد‌های پیش از آغاز دوران قاعدگی رنج می‌برند، درد‌هایی که مشهورند به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و به نظر می‌رسد زعفران تواند علائمی همچون ناراحتی و تغییرات خلق و خو و ناراحتی‌های فیزیکی را کنترل کنند. این علائم چیزی در حدود دو هفته قبل از شروع دوره قاعدگی شروع می‌شود و با اتمام دوره‌ی قاعدگی تمام می‌شود. بعضی از زنان بیش از دیگران از این نوع ناراحتی‌ها رنج می‌برند.

چگونه چای زعفران دم کنیم؟

چای زعفران را می‌توانید با خیساندن رشته‌های زعفران آن در آب گرم تهیه کرد، همچنین می‌توانید زعفران را به شکل دمنوش نوش جان کنید، افزون بر این‌ها می‌توانید، زعفران را به همراه برگ چایی و یا دیگر موارد دلخواه دم کنید و بنوشید.

منبع : انتخاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ