کمیجان کجاست؟ +عکس و موقعیت مکانی

شهر کمیجان کجا قرار دارد

0

کُمیجان شهری باستانی است که در بخش مرکزی شهرستان کمیجان استان مرکزی ایران قرار دارد. شهرستان کمیجان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده‌است.

شهرستان کُمیجان یکی از شهرستانهای تابعه استان مرکزی ایران است. مرکز آن شهر کمیجان است که در۸۵ کیلومتری شهر اراک قرار دارد. در سال ۱۳۸۱ وفس. به مرکزیت کمیجان حذف شده و شهرستان کمیجان ایجاد شد این شهرستان در حال حاضر دارای فرمانداری و دانشگاه آزاد اسلامی و ارگانهای مختلف می‌باشد.

مردم
جمعیت ۹٬۲۷۶ نفر (۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
مساحت ۱۱۱٬۱۵۷ هکتار
ارتفاع ۱٬۷۷۸ متر

زبان مردم شهرستان کمیجان، ترکی آذربایجانی است. این شهر دارای دانشگاه آزاد و پیام نور است. درآمد قالب مردم شهر کمیجان کشاورزی بوده برخی هم تجارت و کسب و کار و خدمات را به عنوان منبع درامد انتخابی کرده‌اند. این شهر جاذبه‌هایی مانند بازار، قلعه خاندان بهادری، قلعه عیسی بهادری و محله یزدی‌ها و تپه‌های باستانی با نام چهرگزی که در قسمت شمالی محله بزرگ انار واقع شده و زادگاه شاعر معروف فخرالدین عراقی را دربردارد. از جاذبه تاریخی مانند تپه چرگزی باغ‌های حسن‌آباد و شیخ دیلی، محمود بلاغی، قوش دره و مزرعه احمدآباد و باغات و دشت گسترده انار و… میتوان نام برد. کمیجان در دامنه کوه سر به فلک کشیده وفس بوده و تپه‌های بزرگی چون چهرگزی و امام یالی از سمت شمال شرقی و شرق آن را احاطه نموده‌است.

کمیجان در کدام استان فاصله اراک تا کمیجان اخبار کمیجان اخبار استان مرکزی

موقعیت شهر کمیجان در یک حالت مرکزی نسبت به شهرهای اطراف واقع شده، به‌طوری‌که با شهرهای تفرش – اراک -کمتر از ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد؛ که این فاصلهٔ کم بین این شهرها، ارتباط اقتصادی بین آن‌ها را راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند. اما با اجرای ابتکاری در راه‌های ارتباطی شهرستان می‌توان با یک تیر چند نشان زد و برای شهرستان راه‌های درآمد و همچنین برای شهرهای اطراف راه‌های صرفه‌جویی بسیاری در حمل و نقل بین شهری و جاده‌ای به وجود آورد. این پروژه، اتصال جاده کمیجان به جاده همدان – ساوه می‌باشد که از دره «وفس» صورت می‌گیرد. اجرای این پروژه فواید بسیاری به همراه خواهد داشت که در پی به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱. کوتاه شدن این مسافت برابر است با صرفه‌جویی در وقت – انرژی انسانی – سوخت – استهلاک خودروها – استهلاک جاده‌ها – راحت شدن ارتباطات و به‌طور کلی صرفه‌جویی در سرمایه‌های کشوری

۲. هم‌اکنون فاصله کمیجان – ساوه که بیشتر از راه آشتیان صورت می‌گیرد ۲۲۰ کیلومتر می‌باشد؛ اما با اجرای این پروژه این مسافت به ۱۵۰ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

۳. هم‌اکنون فاصله کمیجان – تهران که بیشتر از راه آشتیان صورت می‌گیرد ۳۳۰ کیلومتر می‌باشد؛ اما با اجرای این پروژه ارتباط با پایتخت به ۲۶۰ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد. این جاده از روستای «وفس» عبور می کندکه بعدها این مسیر احداث خواهدشد.

  • مسیر کمیجان – ساروق – اراک
  • مسیر کمیجان – ساروق – آشتیان – قم – تهران
  • راه اصلی کمیجان -فرمهین
  • راه اصلی کمیجان – همدان
  • راه فرعی کمیجان – میلاجرد -خنداب
  • راه فرعی- میلاجرد -خنداب – اراک
  • راه فرعی کمیجان – میلاجرد -خنداب – شازند
  • راه فرعی کمیجان – ساوه – تهران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ