مزیت رابطه های خوب و شاد

0

همه ما موظفیم، چه با یک شریک عاطفی و یا با یک دوست صمیمی، بر روی روابطمان کار کنیم و ارزش تلاش برای آن را دارد. فراتر از ایجاد احساس شادی بیشتر، روابط صمیمی و سالم فواید مهمی نیز به همراه دارد:

مزیت‌ های روابط شاد شامل این موارد می‌ شوند :

مزیت رابطه های خوب و شاد بودن متخصص روانشناسی کاهش استرس روانشناسی موفقیت روانشناسی شادی روانشناسی روابط عاطفی روابط صمیمی و سالم راهکار کاهش استرس و اضطراب رابطه سالم از نظر روانشناسی دوست صمیمی خوب و شاد حمایت اجتماعی و سلامت روان حمایت اجتماعی

کمک عملی :

در سطح مقدماتی، وجود افراد قابل اطمینان و نیروهای کمکی با یکسری مهارت‌ها، مفید خواهد بود. این مسئله در مواردی صادق است که به شخصی برای کمک در جابجایی اثاثیه منزل، تعمیر شیر آب، یا مشورت نیاز داشته باشید.

حمایت اجتماعی :

انسان‌ها ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستند. بنابراین چه بخواهیم برای اتفاقات خوب جشن بگیریم و چه پریشان باشیم، وقتی باور کنیم شخصی واقعاً برای حرف‌های ما گوش شنوا دارد یا با توصیه‌های حکیمانه در کنارمان حضور دارد، احساس حمایت می‌کنیم. همچنین، داشتن یک شبکه اجتماعی و به ویژه یک شریک زندگی یا حلقه‌ای از دوستان، می‌تواند حس رفاه ما را بسیار افزایش دهد.

احساس ارزشمند بودن :

وقتی اوقات خود را با افرادی می‌گذرانید که برایتان ارزش قائلند، می‌توانید احساس مثبت‌تری نسبت به خود داشته باشید.

کمک کنید تا خود ایده‌ آلتان شوید :

وقتی شریک زندگی یا بهترین دوست شما نشان می‌دهد که شما را همانطور که هستید دوست می‌دارند، نشانه تایید بوده و به شما انرژی می‌دهد. وقتی آنها شما را مانند شخصی که می‌خواهید باشید می‌بینند، پس به شما کمک می‌کند تا بیشتر شبیه آن خود ایده‌آل شوید.

فرصتی برای مراقبت :

وقتی با شخصی در یک رابطه صمیمی هستید، طبیعتاً دوست دارید طرف مقابل احساس خوبی داشته باشد. با گذشت زمان و جشن گرفتن در اوقات خوب و کمک به تسکین وی در مشکلات، فرصت‌های زیادی را برای نشان دادن مراقبت از او پیدا خواهید کرد. هدیه دادن در این شیوه در واقع هدیه دادن به خودتان است زیرا می‌تواند شما را آرام کند و استرس شما را کاهش دهد.

بخشی از مقدار بزرگتر از خودتان باشید :

مردم برای بقا، همواره به زندگی اجتماعی نیاز داشته‌اند، بنابراین عضویت در انجمن‌ها به ما القا می‌شود. وقتی این نیاز را برآورده می کنید؛ خواه از یک رابطه صمیمی، شبکه‌ای از دوستان یا گروه رسمی‌تر، احساس رفاه خواهید کرد.

استرس را کاهش می‌ دهد :

فواید بسیاری در روابط از جمله کاهش استرس وجود دارد که به خودی خود حس خوبی دارد اما همچنین خطر ابتلا به بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

رفتارهای سالم را افزایش دهید. شرکا و دوستان نزدیک اغلب ما را به ورزش، تغذیه سالم و پیگیری و درمان بیماری‌ها تشویق می‌کنند. بنابراین، وقتی این نوع حمایت‌ها را داشته باشیم، ممکن است کمتر در معرض بیماری قرار بگیریم و راحت‌تر از کسانی که منزوی هستند، بهبود یابیم.

عمر طولانی‌ تر :

تحقیقات نشان داده است افرادی که دارای ارتباطات اجتماعی قوی‌تری هستند بسیار بیشتر از افرادی که تنها هستند، عمر می‌کنند. هولت‌لونستاد، نویسنده اصلی یک مطالعه توضیح داد، “فقدان روابط اجتماعی برابر با کشیدن حداکثر ۱۵ نخ سیگار در روز است.”

سرگرمی و رضایتمندی :

داشتن یک دوست یا شریک صمیمی برای به اشتراک گذاشتن اوقات خوب به راحتی احساس فوق العاده‌ای را در ما ایجاد می‌کند. اگرچه برقراری تعادل در زندگی اجتماعی با یک مدت تنهایی می‌تواند سالم باشد اما اگر خیلی راحت از دنیا فارغ می‌شوید، مزایای روابط شاد را به یاد داشته باشید.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ