واکسن کونژوگه چیست؟ +عکس و نحوه ثبت نام

واکسن کرونا ایران و کوبا انستیتو پاستور

0

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حاشیه بازدید از سایت تزریق واکسن ایران کوبا در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت: یکی از مدرن‌ترین واکسن‌های دنیا در مرحله کارآزمایی قرار دارد و تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در هشت شهر تزریق کردند که حتی یک عارضه هم در این افراد گزارش نشده است.

دکتر گویا با اشاره به آغاز روند کاهشی پیک چهارم همه گیری کرونا در کشور افزود : خوشبختانه موارد بیماری در حال کم شدن است، اما این هنوز نگرانی ما رو برطرف نکرده و بایستی کار‌های زیادی صورت بگیرد تا اطمینان حاصل شود و وضعیت ما به یک وضعیت با ثبات تبدیل شود.

واکسن کونژوگه واکسن کرونا خوب یا بد واکسن کرونا چه عوارضی دارد واکسن کرونا واکسن ایرانی واکسن ایران کوبا واکسن انستیتو پاستور ثبت نام واکسن کرونا

او گفت : مهم‌ترین ابزاری که در این دنیا برای مقابله با این بیماری وجود دارد واکسیناسیون است و تا وقتی جمعیتی به اندازه ۷۰ درصد کل کشور را واکسینه نکردیم نمی‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که بیماری در کشور تحت کنترل در آمده است.

او افزود : نمونه‌های جدید این ویروس وقتی در دنیا شناسایی می‌شوند هر کدام به نوع خود در نگرانی بیشتری ایجاد می‌کنند چرا که این گونه‌های جدید ممکن است چند ویژگی داشته باشند به همین دلیل به آن گونه‌های نگران کننده گفته می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ویژگی جهش‌های جدید ویروس کرونا، قدرت سرایت بالا نسبت به ویروس اصلی است و همچنین ممکن است جهش‌های جدید به واکسن مقاوم بوده و واکسن روی آن‌ها موثر نباشد.

دکتر گویا افزود : خوشبختانه واکسنی که در دست ساخت انستیتو پاستور هست به گونه‌ای است که می‌تواند با گونه‌های جدید مقابله کند و حتی در مقابل جهش‌هایی که در آینده رخ خواهند داد به سرعت قابل باز مهندسی هستند و می‌شود واکسن را تغییر داد تا گونه جدید را هم تحت پوشش قرار دهد.

او گفت : واکسن به تنهایی مانع همه گیری نیست و مردم باید علاوه بر واکسینه شدن نکات بهداشتی‌هایی که تا بحال توصیه شده را نیز حتما رعایت کنند و خصوصا این گرد‌همایی‌ها و جمع شدن‌ها را مدیریت کنند به خصوص ظرف روز‌های آینده اتفاق جدیدی رخ ندهد.

دکتر گویا با اشاره به اینکه نگرانی‌های ما در مورد بیماری کووید ۱۹ کماکان به جای خود باقی است، گفت: هنوز پیک چهارم را بطور کامل پشت سر نگذاشتیم و افزایش مسافرت ها، تردد‌ها و گردهمایی نگران کننده است.
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در صورت عدم رعایت نکات بهداشت را در شرایط فعلی امکان اینکه این بیماری برگردد بسیار زیاد است.

سهم اصفهان در کارآزمایی واکسن کونژوگه ۳۵۰۰ نفر

رضا فدایی مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت گفت: از ۲۶ اسفند ۹۹ از وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد نظر ابلاغ شد که در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کونژوگه شرکت کنند و جذب داوطلب داشته باشند، در کشور کوبا برخی فاز سه واکسن را نیز دریافت کرده‌اند، حدود ۲۵ هزار نفر برای فاز سوم کارآزمایی نیاز هستند که سهم استان اصفهان از این تعداد حدود سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی در خصوص گروه‌های سنی که می‌توانند به عنوان داوطلب در این کارآزمایی شرکت کنند، اظهار کرد: گروه‌های سنی زیر ۶۵ سال و بالای ۶۵ سال انتخاب می‌شوند و برخی باید دارای بیماری زمینه‌ای باشند و تعدادی نیز باید سالم باشند، افراد باید در سایت www.pasteurcovac.ir ثبت‌نام کنند و این ثبت‌نام از چند روز پیش شروع شده است، اگر افراد نمی‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند باید با شماره ۳۱۱۳ تماس بگیرند و ثبت‌نام را انجام دهند. از بین داوطلبان افراد مورد نیاز انتخاب می‌شوند و معیارهای متعددی برای واکسیناسیون لازم است.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: بعد از انتخاب داوطلبان بر اساس یک زمان‌بندی آموزش‌های لازم داده می‌شود و در مرکزی جنب بیمارستان الزهرا(س) از افراد منتخب خونگیری انجام می‌شود تا معیارهای پایه در آنها بررسی شود و بعد از آن واکسیناسیون انجام می‌شود افراد باید حدود ۳۰ دقیقه در محل واکسیناسیون بمانند تا اگر عوارضی بروز کرد به سرعت رسیدگی شود و باید هر حالی که بعد از تزریق واکسن دارند را برای مشخص شدن عوارض اطلاع دهند، این افراد باید ۲۸ روز بعد از خونگیری مجدد دوز دوم واکسن کونژوگه را دریافت کنند.

وی با بیان این که افراد بعد از تزریق واکسن باید تا چند ماه از نظر ابتلا به کرونا و شناخت عوارض تزریق واکسن بررسی شوند، اضافه کرد: بعد از جمع آوری اطلاعات شواهد جمع‌بندی می‌شود، همچنین شرکت کنندگان باید بدانند برخی افراد دارونما و برخی واکسن دریافت می‌کنند و بعد از آن عوارض و سایر مشاهدات بین افرادی که دارونما دریافت کرده‌اند و افراد دریافت کننده واکسن بررسی می‌شود تا با انجام این مراحل کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کونژوگه انجام بگیرد.

فدایی با توضیح این که ایران در تولید واکسن شرکت کرده است تا بتوانیم هرچه سریع‌تر با تولید داخل به واکسیناسیون عموم برسیم، ادامه داد: اگر بخواهیم منتظر ورود واکسن با تمام مشکلات موجود باشیم چندین سال طول می‌کشد تا واکسیناسیون برای همه انجام شود، کشور یک سابقه ۹۰ ساله در ساخت واکسن دارد و بر اساس توانمندی‌ها می‌توانیم به تولید انبوه واکسن دست یابیم همچنین در تلاش هستیم واکسن آنفلوآنزا را نیز به تولید داخلی برسانیم تا از تبعات واردات آن خلاص شویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ