tsh بالا در آزمایش خون چیست

0

tsh بالا در آزمایش خون چیست را از سایت ساتین دریافت کنید.

بالا بودن tsh در آزمایش خون نشانه چیست

ترشح زیاد هورمون tsh و بالا بودن آن نسبت به سطح نرمال نشان می دهد که غده تیروئید مقدار کمتری T3 و T4 ترشح کرده و در نتیجه «میزان هورمون تیروئید در بدن شما کم بوده» است.

خواندن آزمایش خون جواب آزمایش تیروئید تفسیر آزمایش خون بهترین آزمایشگاه خون

به آزمایش تیروئید، آزمایش tsh (Thyroid stimulating hormone) نیز گفته می شود. کم و یا زیاد بودن tsh نشان دهنده این است که تیروئید شما به درستی کار نمی کند، مقدار نرمال هورمون tsh بین ۰.۴ تا ۵.۰ mIU / L  به شکل عموم و در خانم های باردار این رنج بین ۰.۴ تا ۴ است.

هورمون tsh زمانی که میزان هورمون تیروئید در خون شما کم باشد با ترشح بیشتر tsh ،تیروئید را برای ترشح بیشتر هورمون تحریک می کند و بالعلکس با افزایش سطح هورمون تیروئید در خون غده هیپوفیز، مقدار هورمون tsh کمتری ترشح کرده و به این ترتیب باعث می شود تا غده تیروئید کمتر ترشح داشته باشد.

tsh چیست و آزمایش tsh چگونه تفسیر می شود؟

اگر عدد (تی اس اچ) در جواب آزمایش تیروئید نرمال، در بازه ۰.۴ تا ۵.۰ باشد یعنی تیروئید شما مشکلی ندارد و دقت داشته باشید که در برخی آزمایش ها عدد tsh و محدوده نرمال آن نیز در جلوی جواب وجود دارد تا به راحتی متوجه شوید آیا tsh شما در این محدوده هست یا خیر، و یک نکته دیگر اینکه درست است که tsh به عنوان یک سنجش مهم تلقی می شود ولی در مواردی ممکن است tsh طبیعی باشد، ولی بازهم مشکلات تیروئید وجود داشته باشد که در چنین شرایطی پزشک به انجام و بررسی دیگر آزمایشات می پردازد که در ادامه خواهم گفت:

  • TSH بالا : ترشح زیاد هورمون tsh و بالا بودن آن نسبت به سطح نرمال نشان می دهد که غده تیروئید مقدار کمتری T3 و T4 ترشح کرده و در نتیجه میزان هورمون تیروئید در بدن شما کم بوده، به این ترتیب هیپوفیز با زیاد کردن tsh سعی می کند تا هورمون تیروئید را افزایش دهد و این یعنی کم کاری تیروئید. پس اگر tsh بالا و  T3 و T4 پایین باشد یعنی تیروئید کم کار است.
  • TSH پائین : اگر tsh در بدن شما کمتر از حد معمول باشد به این معنی است که میزان هورمون تیروئید در بدن شما بیشتر از حد طبیعی بوده و مقدار T3 و یا T4 از حد عادی آن بالاتر بوده است، بنابراین هیپوفیز با کم کردن tsh سعی دارد تا این مقدار را کاهش دهد و این به معنی پرکاری تیروئید است. بنابراین tsh پایین و  T3 و T4 بالا یعنی تیروئید پر کار است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ