علت بالا رفتن آمپر آب موقع کولر گرفتن

1

علت بالا رفتن آمپر آب پراید موقع کولر گرفتن چیست

دلیل بالا رفتن آمپر آب پراید هنگام کولر گرفتن

علت بالا رفتن آمپر آب پراید هنگام کولر گرفتن

وقتی کولر روشن میکنی امپر ماشین میره بالا علت چیست

بالا رفتن آمپر آب ماشین هنگام استفاده از کولر خودرو می‌تواند چندین علت داشته باشد. این امر در صورتی که ادامه پیدا کند در نهایت خودرو جوش می ‌آورد و ممکن است دردسر اساسی برای شما ایجاد کند . اما علت این امر چیست؟

یکی از علت‌های محتمل سوختن واشر سر سیلندر است. در صورتی بروز این اتفاق ابتدا از سلامت واشر سرسیلندر اطمینان حاصل کنید.

اگر واشر سرسیلندر سالم بود باید دو عضو دیگر، یعنی رادیاتور و فن خودرو را بررسی کنید.

در صورتی که رادیاتور کثیف باشد، نمی‌تواند به خوبی تبادل حرارتی انجام دهد و همین کار باعث افزایش دمای آب موتور می‌شود. در این مواقع رادیاتور باید باز و شسته شود.

گاهی هم رادیاتور به درستی کار می‌کند ولی فن خنک کننده خودرو به خوبی عمل نمی‌کند. در این مواقع باید هر دو فن خودرو بررسی شوند و در صورت وجود مشکل می‌توان به آسانی آن را حل یا فن‌ها را تعویض کرد.

یکی از نکات مهم این است که اگر خودرو در حال حرکت با دور موتور بالا است، نباید کولر را روشن کنیم. بهتر است که هنگام روشن کردن خودرو خودرو ساکن باشد و اگر هم در حال حرکت است، کلاچ را بگیرید.

مکانیک پراید خود باشیم کولر خودرو علت بالا رفتن آمپر آب دانستنی های فنی خودرو بالا رفتن آمپر آب در ترافیک آموزش مکانیک خودرو آمپر پراید

دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین

۱- قفل کردن ترموستات خودرو

در صورتی که رادیاتور خودرو سرد اما آمپر آب بالا باشد احتمالا ترموستات قفل کرده است .

۲- خرابی واترپمپ

اگر ترموستات خودرو سالم است و یا با تعویض ترموستات مشکل فوق همچنان باقی مانده باشد ، واتر پمپ خودرو خراب شده است .

۳- وجود هوا در سیستم خنک کننده

وجود هوا در رادیاتور خودرو مانع از گردش صحیح مایع خنک کننده می شود و در نتیجه آمپر آب ماشین را بالا می برد .

۴- سر سیلندر و واشر

کاهش سریع آب رادیاتور ، سخت روشن شدن خودرو در ابتدای صبح و سفتی شیلنگ های رادیاتور هنگام بالا بودن دمای موتور همگی از نشانه های وجود مشکل در سر سیلندر و واشر هستند . تشخیص این مشکل نیز نیازمند مهارت بالایی است و باید آن را به یک فرد متخصص بسپارید .

۵- وجود مواد زائد در رادیاتور

کثیفی رادیاتور و وجود مواد زائد در داخل آن نیز از عواملی است که مانع از گردش آسان آب در سیستم خنک کننده خودرو می شود . برای تمیز کردن رادیاتور ابتدا باید آن را از ماشین جدا کرد . بنابراین بهتر است این کار را به یک مکانیک بسپارید .

دلایل بالا رفتن آمپر آب هنگام استفاده از کولر

گاهی ممکن است هنگامی کولر خودروی خود را روشن می­ کنید آمپر آب سریعا بالا برود . اگر این مشکل ادامه دار باشد، باعث جوش آرودن خودرو و مشکل ساز شدن برای شما  می­ شود . این امر می ­تواند چندین دلیل داشته باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره می ­کنیم :

۱- یکی از دلایل آن می­ تواند سوختن واشر سر سیلندر باشد . که در این صورت باید از سالم بودن سر سیلندر اطمینان پیدا کنید .

۲- اگر سر سیلندر سالم بود باید دو قسمت دیگر خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید این دو قسمت شامل رادیاتور و فن خودرو می ­باشد .

۳- اگر مشکل از رادیاتور باشد احتمالا کثیف شده و مانع از تبادل حرارتی می­ شود و موجب می­ شود دمای آب بالا برود در این صورت رادیاتور باید باز شود و تمیز شود . اگر مشکل از فن خودرو باشد می توان به راحتی مشکل آن را با تعویض و رفع ایراد فن برطرف کرد .

نکته قابل توجه که باید به آن دقت کنیم این است که هنگامی خودرو در حال حرکت با دور موتور بالا است نباید کولر خودرو را روشن کنید بلکه هنگامی خودرو متوقف است و یا در حال حرکت است کلاچ را بگیرید بعد کولر را روشن کنید دلیل آن تحت فشار قرار دادن عملکرد موتور خودرو می­ باشد .

جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب ماشین

رعایت موارد زیر تا حد زیادی از بالا رفتن آمپر آب ماشین و خرابی قطعات سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری می کند :

۱- چک کردن میزان آب رادیاتور خودرو

۲- اطمینان از عملکرد صحیح رادیاتور

۳- بررسی و تعویض به موقع آب رادیاتور

۴- اطمینان از سلامت ظاهری و داخلی رادیاتور

۵- هواگیری سیستم خنک کننده و پره های رادیاتور

۶- اطمینان از پر بودن گاز کولر خودرو

اقدامات لازم برای جلوگیری از بالارفتن دمای آب موتور

از مهمترین اقداماتی که از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری می کند رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم ، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده ( طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر ۲ سال یکبار ) ، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی ، چک کردن وضعیت فن ها ، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن ( در صورت کمبود گاز در مدار کولر ، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود ) ، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز ، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار است .

مکانیک پراید خود باشیم کولر خودرو علت بالا رفتن آمپر آب دانستنی های فنی خودرو بالا رفتن آمپر آب در ترافیک آموزش مکانیک خودرو آمپر پراید

نکات مهم در استفاده از کولر ماشین

۱- کولر را در دورهای بالا روشن نکنید . اگر دور موتور بالا است ، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید . روشن کردن کولر در دورهای بالا سبب می شود تا بلبرینگ کلاچ آن تسمه و حتی پولی آن خراب شود . در زمستان نیز کولر را روشن کنید تا سیستم فرسوده نشود .

۲- در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجره ‌ها را بالا ندهید . بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود . در خودروی پراید در زمانی که کولر روشن است کمی‌ ملایم ‌تر رانندگی کنید تا واشر گلویی اگزوز نسوزد . سعی کنید تا بیشتر در جاده از کولر پراید استفاده کنید .

۳- در حالتی که از سوخت CNG استفاده می‌ کنید سعی کنید کولر نگیرید . در نهایت استفاده از کولر کمی مصرف سوخت را افزایش داده و گاهی تا ۱۰ درصد مصرف افزایش پیدا می ‌کند .

۴- کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است .

۵- در زمان روشن بودن کولر به جهت تنظیم دریچه های کولر توجه کنید تا از برخورد مستقیم باد سرد و ایجاد گرفتگی عضلات و بیماری جلوگیری کنید .

۶- زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلودگی هوا بهتر است که کولر در حالت گردش داخلی قرار بگیرد  .

۷- زمانی که پس از مدت طولانی وارد خودرو می شوید ابتدا شیشه ها را باز کنید تا هوا به مدت ۲ دقیقه در خودرو جریان پیدا کند و سپس کولر خودرو را روشن کنید ، چرا که هوای گرم محبوس شده در خودرو غالبا دارای بخارات مضر متصاعد شده از قطعات پلاستیکی است .

۸- داشبورد خودرو و سایر قطعات داخلی اتاق گاز سمی بنزن تولید می کنند که میزان استاندارد آن در هوا ۵۰ میلی گرم بر واحد حجم است اما در تابستان در اتاق بسته ی اتومبیل و دمای بالا می تواند به ۴۰۰۰ هزار گرم بر واحد حجم برسد که در بلند مدت شما باعث مسمومیت سرنشینان خواهد شد .

۹- سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات هستند و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حداکثر توان کولر بهره می گیرد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. Farzad می گوید

    سلا من ی پراید ۹۶ دارم، امپر میکشه کولر از کار میوفته . رادیات ، واتر پمپ ، ترموستات  ، فن‌های رادیات و کولر ، فشنگی آب با برق کشیش ، رله فن ها با برق کشی  ، رادیات بخاری ، کل جنت ها  و ایسو عوض کردم  کاتالیزور هم خالی کردم ولی بازم آمپر میکشه اتصال منفی هم گذاشتم دیروز هم واشر سر سیلندر عوض کردم بازم همین طوره،،،کولر خاموش کنم آمپر پایین میاد گاز کولر چک کردم اندازه بوده لطفا راهنمایی کنید