علت کم کردن آب رادیاتور پراید

0

علت کم کردن آب رادیاتور پراید

کم شدن آب رادیاتور ۴۰۵، علت کم شدن آب مخزن ۲۰۶، علت کم شدن آب رادیاتور ال ۹۰ و علت کم کردن آب رادیاتور پراید معمولا یکی است. اگر ماشین شما زود به زود آب رادیاتور آن کم می‌شود، فورا آن را به مکانیک نشان دهید. چرا که ممکن است یکی از قطعات رادیاتور شما خراب باشد و نیاز به تعویض و تعمیر داشته باشد. اگر به مکانیک مراجعه نکنید ممکن است خسارات زیادی را متحمل شوید.

نکات فنی ماشین کم شدن آب رادیاتور رادیاتور پراید آموزش مکانیک خودرو

دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست؟

کم شدن رادیاتور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. یکی از مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور خرابی قطعات رادیاتور است. از کار افتادن و خرابی فن رادیاتور، سوراخ بودن رادیاتور، خراب شدن واتر پمپ، خرابی قمقمه رادیاتور، گیر کردن توموستات باشد. می‌توان گفت رادیاتور، شیلنگ‌های موجود در آن و اتصالات بر اثر گذشت زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند که این موضوع نیز یکی از دلایل کم شدن آب رادیاتور است.
  2. خراب شدن درب رادیاتور، از دیگر علت های اصلی کم شدن آب رادیاتور است. درب منبع انبساط ازدو سوپاپ سوپاپ فشار و خلع تشکیل شده است؛ وظیفه این دو سوپاپ در کنار هم این است که مانع تبخیر آب داخل رادیاتور شوند.
  3. ترک خوردن بلوک سیلندر و یا دفرمه شدن سر سیلندر، یکی از بزرگترین دردسرهایی است که ممکن است برای خودرو شما ایجاد شود و از دلایل کم شدن آب رادیاتور باشد.
  4. نشتی آب از در رادیاتور، هواگیری نکردن رادیاتور، رسوب گذاشتن داخل موتور، عدم استفاده از ضد یخ، نشتی سیلندرها، نشتی از بخاری ماشین نیز از دلایل دیگر کم شدن آب رادیاتور خودرو شما می‌باشد.
  5. از دیگر دلایل کم شدن آب رادیاتور میتوان به شیوه ضعیف سرویس خنک کردن موتور که توسط رادیاتور انجام می‌شود نیز اشاره کرد.

ریختن زردچوبه در آب رادیاتور خودرو

گاهی اوقات آب رادیاتور به دلیل وجود سوراخ هایی کوچک در بدنه رادیاتور یا شلنگ های آب کاهش پیدا می کند. در این اوقات پیدا کردن مشکل کار دشواری است. در صورتی که به سلامت سرسیلندر، واتر پمپ و سایر ادوات مربوط به سیستم گردش آب خودرو اطمینان دارید، می توانید با ریختن مقداری زردچوبه در آب رادیاتور راه سوراخ های ریز احتمالی در رادیاتور و شلنگ های آب را مسدود کرد و جلوی کم شدن آب را گرفت یا شدت کاهش آب را کاهش داد.

 

مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور

پس از مدتی طبیعی است که آب رادیاتور کم شود. بنابراین زمانی که چراغ چک روشن شود و یا زمانی که حرارت بالای داشبورد زیاد شود، نشان دهنده کم شدن آب رادیاتور است. بهتر است شما ماهانه آب رادیاتور خود را چک کنید و اگر نصفه و کم شده بود حتما به آن آب اضافه کنید تا مشکلی برای موتور و رادیاتور پیش نیاید.

 

علت سرریز شدن آب رادیاتور

گاهی در ماشین‌های قدیمی ممکن است آب رادیاتور از آن سر برود، که دلیل آن ریختن بیش از حد آب در مخزن رادیاتور است. این اتفاق در ماشین های امروزه به دلیل وجود منبع انبساط اتفاق نمی‌افتد چرا که آب اضافه بلافاصله وارد مخزن دیگری می‌شود. اگر درب منبع رادیتور، نیز به درستی بسته نشود ممکن است آب رادیاتور به بیرون نشت می‌کند و سریز می‌شود.

برای رادیاتور از چه آبی استفاده کنیم؟

بهتر است برای پر کردن آب رادیاتور، آب شهری اضافه نکنید. چرا که املاح موجود در آن ممکن است باعث ایجاد رسوب در رادیتور شود و مشکلاتی را برای خودرو شما ایجاد کند.  بهترین آب برای رادیاتور، آب مقطر است که سختی آن بسیار کم است.

آب مقطر به تنهایی نمی‌تواند این دما را تحمل کند، بنابراین مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که ۷۵ درصد از مخزن رادیاتور را آب مقطر بریزید و ۲۵ درصد آن را با ضد یخ پر کنید. ضد یخ باعث می‌شود که در زمستان که دما پایین می‌آید آب رادیاتور یخ نزند. یکی دیگر از موادی که در فصل تابستان به آب رادیاتور اضافه می‌شود ضد جوش است. ضد جوش باعث می‌شود نقطه تبخیر و جوش آب کمتر شود و از خسارات ناشی از تبخیر آب رادیاتور جلوگیری می‌کند.

نکات فنی ماشین کم شدن آب رادیاتور رادیاتور پراید آموزش مکانیک خودرو

چگونه به رادیاتور آب اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن آب به رادیاتور در ابتدا ماشین را خاموش کنید و کاپوت ماشین را بالا بزنید تا کمی موتر خنک شود. سپس درب مخزن رادیاتور را به آرامی باز کنید و میزان آب مخزن  را چک کنید. سپس آب مقطر و ضد یخ را به همان نسبت که در توضیحات ضد یخ قید شده است را درون مخزن بریزید و پس از آن درب مخزن را محکم ببندید.

توجه داشته باشید که تا سرد نشدن کامل موتور درب رادیاتور را باز نکنید چرا که ممکن است آب جوش در مخزن بر روی بدن شما بریزد و ایجاد سوختگی بدی کند.

خطرات کم شدن آب رادیاتور

همان طور که اشاره کردیم رادیاتور نقش خنک کننده را در خودروها ایفا می‌کند. اگر آب رادیاتور کم شود مشکلاتی مثل سوختن واشر سر سیلنر، سوختن موتور و گیرپاژ کردن پیستون‌ها را به همراه داشته باشد. بنابراین میزان آب درون رادیاتور باید مرتب توسط راننده چک شود تا از خطرات و خسارات جلوگیری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ