اینترنت را ۵ میلیارد می‌خرند ، ۵ هزار میلیارد می‌فروشند! + جزییات

0

وزیر محترم ارتباطات با حضور در برنامه‌ای بنام پایش گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره گران‌فروشی اینترنت در ایران را اشتباه خواند و چنین گفت:

{گزارش تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس درباره گران‌فروشی اینترنت در ایران هم می‌تواند اشتباه باشد. در حال حاضر یک گیگابیت بر ثانیه‌ای که به مردم واگذار می‌شود ۳۶۰۰ تومان است که وقتی ضربدر ۱۵۰ تومان کنید می‌شود ۵۴۰ هزار تومان ولی شما گفتید ۲۳۲ میلیون تومان که این اصلاً درست نیست. حتماً باید با رقابتی که به وجود می‌آوریم تعرفه‌هایی که اینترنت به مردم واگذار می‌شود کاهش پیدا می‌کند.}
این جمله را چند بار خواندم و از مبنای گنگ محاسبات رقم منطقی را به‌عنوان خروجی ندیدم.(امیدوارم خبرنگار خبر را درست پیاده نکرده باشد و یا برنامه غیرتخصصی مانند پایش مثل همیشه هوچی گری رقمی کرده باشد!)
اما یک نکته خطاب به دکتر واعظی که می‌تواند راهگشای ایشان برای استفاده از عدد و رقم باشد:
محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات گفت: هزینه اجاره یک لینک ۱۰ گیگابیتی برای مدت یک سال، هم‌اکنون ۱۳۰ هزار یورو می‌شود.
کار به حواشی نداریم که در این سال‌ها این ارز با یورو آزاد (یک یورو۴۲۰۰ تومان فعلی) پرداخت‌شده یا دولتی؟ و اینکه وقتی بیشتر بخرید تخفیف می‌گیرید و اگر به‌جای یک سال چند سال بخرید تخفیف ۳۰ درصدی می‌گیرید و …
 زیرساخت می‌گوید برای ۱۰ گیگابیت سالانه ۱۳۰ هزار یورو می‌دهد و کل پهنای باند اینترنت مملکت را شما حساب کنید ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه. حالا وقتی با یورو ۴۲۰۰ تومانی (در بدترین حالت) ۱۰ گیگ سالیانه ۵۴۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان پرداخت می‌کنیم بنابراین این رقم ضربدر ۱۰ که بشود معادل ۵,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان می‌شود یعنی ۵ میلیارد و نیم !
(حتی اگر ادعا کنند که ۲۰۰ گیگ داریم اعداد ضربدر دو می شوندو فرقی در کل ماجرا نمی کند)
آقایان در بوق و کرنا می‌کنند که دست‌کم ۴۰ میلیون کاربر فعال اینترنت داریم.(موبایل و ADSl و …)
اگر این ۴۰ میلیون کاربر ماهانه به‌طور متوسط هرکدام فقط ۱۰ هزار تومان (دقت بفرمایید ۱۰ هزار تومان) هزینه اینترنت بدهند می‌شود ماهیانه ۴۰۰ میلیارد تومان (۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) و در یک سال می‌شود ۴,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان یعنی حدود ۵ هزار میلیارد تومان!
آقای وزیر در این مملکت شما اینترنت را ۵ میلیارد تومان می‌خرید و مصرف‌کننده نهایی سالانه حدود ۵ هزار میلیارد تومان بابت آن هزینه می‌کند، البته من اسم آن را اینترنت نمی‌گذارم، به آن باد هوا می‌گویم که اشتراک ۱ خط را بین ۸ نفر تقسیم می‌کنند (با مصوبه سازمان مقررات) و با به رسمیت درآوردن کم‌فروشی (ویل للمطففین) اینترنت و امنیتی کردن آن و تبدیل شبانه آن به اینترانت، زیرساخت توسعه کشور را منبع درآمد اینترنت فروشان (هوا فروشان) کرده‌اید که وقتی ۲ ساعت پشت خط پاسخگویی می‌مانید باکمال بی‌ادبی بعد از سرقت از جیب شما برای پشت خط ماندن، می‌گویند همین‌که هست! می‌خواهید بخواهید نمی‌خواهید هم نخواهید!
علیرضا خراسانی / خبرآنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ