شریف، بزرگترین موفقیت تاریخ ورزش مولداوی از کشوری که روی کاغذ وجود ندارد!

0

رئال مادرید نیوز : رئال مادرید اولین بازی خود را در شهر تیراسپول و کشور مولداوی دارد. رئال مادرید البته به طور دقیق در جمهوری خودمختار ترانسنیستریا بازی می کند. رئال باید به مصاف شریف برود که به موفق ترین تیم ورزشی کشور مولداوی از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و تاسیس رسمی کشور مولداوی از سال ۱۹۹۵ متلدیل شده است.

شریف تحت پرچم مولداوی بازی می کند اما متعلق به کشوری است که در دنیا به رسمیت شناخته نمی شود. آنها زبان، سکه و الفبای متفاوت خود را دارند و حالا نام منطقه خود را در کل دنیا مورد توجه قرار داده اند. مولداوی تا کنون هفت بار در المپیک حضور داشته است که اولین حضورشان به مسابقات ۱۹۹۶ آتالانتا برمی گردد. آنها فقط شش مدال کسب کرده اند: دو نقره (قایقرانی و تیراندازی) و چهار برنز (دو بوکس، یکی برای کشتی و یکی برای قایقرانی). فوتبال به ورزش غالب خیابان های ترانسنیستریا تبدیل شده است. شریف از زمان استقلال ۱۹ تا از ۳۰ قهرمانی لیگ مولداوی را کسب کرده است که ده قهرمانی آنها به طور متوالی بوده است و در حال حاضر نیز در مسیر هفتمین قهرمانی یاپی قرار دارند. در مولداوی هرگز فوتبال ورزش موفقی نبوده است. در دوران شوروی، مولداوی یکی از کمرنگ ترین دولت های آنها بود. تیم بوروفستنیک کیشینف از مولداوی در سال ۱۹۹۵ به لیگ شوروی صعود کرد. آنها در اولین حضورشان در لیگ دسته اول شوروی ششم شدند و به طور مثال تیم تورپدو مسکو را شکست دادند هر چند که در مقابل اسپارتاک با نتیجه ۹ بر دو باختند. نام بورفستنیک در سال ۱۹۵۸ به مولداوی تغییر پیدا کرد. در آن سال در لیگ ماندند چرا که آدمیرالتیتیس لنینگراد فصل فاجعه باری داشت و فقط شش امتیاز کسب کرد. تیم مولداوی در سال ۱۹۶۴ از لیگ فوتبال شوروی سقوط کرد.

مولداوی در سالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۸۳ نیز به مدت یک سال در لیگ فوتبال شوروی تحت عنوان تیم “نیسترو” نماینده داشت. دو بازیکن اهل منطقه مولداوی تجربه قهرمانی با شوروی در یوروی زیر ۱۸ سال را دارند که آناتولی تسلف و گریگوری یانتس در آن تیم حضور داشتند. در ۲۷ ژوئن ۱۹۵۹ نیز والرو کولباسیوک به اولین بازیکن اهل مولداوی تبدیل شد که برای تیم ملی شوروی در دیداری دوستانه مقابل بلغارستان بازی می کند.

یکی از معروف ترین بازیکنان تاریخ مولداوی بازیکنی به نام دوبوروفولسکی است که  از دینامومسکو به فوتبال اروپا معرفی شددو تجربه قهرمانی اروپا با مارسی را هم داشت و در فصل ۹۵-۱۹۹۴ به اتلتیکو ملحق شد. ایگور ایوانوویچ دوبوروفولسکی در سال ۱۹۶۷ در شهر اودسا در اوکراین متولد شد اما خودش را اهل مولداوی می داند چرا که در این کشور بزرگ شد و پیراهن نیسترو را به تن کرد و در تیم ملی شوروی نیز در ۲۵ بازی هفت گل زد و مدال طلای المپیک سئول را کسب کرد. او در تیم “اجتماع دولت های مستقل” و روسیه نیز بازی کرد. آخرین فصل های دوران فوتبالش را در تیلیگول تیراس در مولداوی بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ داشت.

البته برخی ورزشکاران نیز در مولداوی متولد شدند اما تابعیت کشورهای دیگر را پذیرفتند. لیا مونولیو در سال ۱۹۳۲ در مولداوی متولد شد اما تابعیت رومانی را پذیرفت. او به اولین زنی تبدیل شد که شش دوره در المپیک حضور پیدا کرد و پس از کسب مدال برنز در رم و توکیو در پرتاب دیسک، در سال ۱۹۶۸ به مدال طلا رسید. بزرگترین استعداد فوتبالی متولد شده در مولداوی نیز ایتزهاک شوم بود اما در ده سالگی به اسرائیل مهاجرت کرد و ۷۸ بازی برای این تیم انجام داد.

حالا باشگاه فوتبال شریف می تواند به موفق ترین اتفاق تاریخ ورزش مولداوی تبدیل شود آن هم در حالی که آنها شرایط عجیبی دارند و متعلق به کشوری مستقل هستند که در هیچ کشوری به رسمیت شناخته نمی شود. اوکتاویان تیکو رهبر حزب اتحاد ملی و وزیر ورزش مولداوی در سال ۲۰۱۳ در مورد شریف گفت:” آنها از طریق یک باند قاچاق در اوکراین توانسته اند که یک امپراطوری ورزشی – اقتصادی ایجاد کنند. می توان گفت که فوتبال مولداوی را نابود کرده اند.”

ساعت بازی رئال مادرید امشب اخبار رئال مادرید

شریف، بزرگترین موفقیت تاریخ ورزش مولداوی از کشوری که روی کاغذ وجود ندارد!

منبع : مرجع خبری رئال مادرید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ