نکاتی برای درست کردن جوانه های تازه

0

جوانه‌ های تازه مثلا جوانه گندم، شبدر، یونجه، ماش و … به‌ دلیل ارزش غذایی بالا طرفداران زیادی دارد اما به یاد داشته باشید این گروه از مواد غذایی نیز مانند هر غذای خام دیگری مستعد آلودگی به باکتری‌ها – به‌ویژه باکتری‌های خطرناکی نظیر اشرشیاکلی و سالمونلا – هستند.

سالانه چند گزارش از شیوع مسمومیت‌های غذایی در کشورهای مختلف در اثر مصرف جوانه‌های آلوده ارائه می‌شود. در تولید جوانه‌ها در منزل نظارت بیشتری روی مراحل تولید وجود دارد اما بسیاری از افراد فرصت تهیه جوانه در منزل را نداشته و ترجیح می‌دهند از انواع آماده استفاده کنند. با وجود این لازم است نکات زیر را در تولید و مصرف جوانه‌های تازه، چه در زمان تهیه در منزل و چه هنگام خرید انواع آماده آنها به خاطر بسپارید:

نحوه مصرف جوانه گندم مسمومیت غذایی مجله سلامت سلامت بدن روش درست کردن جوانه ها درست کردن جوانه ها خواص جوانه ها خواص جوانه گندم حفظ سلامت بدن جوانه گندم جوانه عدس بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن انواع جوانه ها

یکی از اجزای مورد نیاز برای جوانه‌زدن دانه‌ها یا حبوبات، آب است که باید از آب تمیز و تصفیه شده و در بهترین حالت از بطری‌های آب معدنی برای خیساندن و آبکشی دانه‌ها استفاده کنید. کیفیت دانه‌های اولیه نیز اهمیت زیادی دارد. تمامی دانه‌های شکسته، کپک‌زده و آفت‌زده را جدا کنید.

بهتر است خیساندن در حالتی باشد که مدام دانه‌ها به آرامی هم بخورند. از راکد ماندن آب برای مدت زمان طولانی خودداری شود.

از آنجا که غلات و حبوبات زمانی که خیسانده می‌شوند، مقداری نشاسته و سایر ترکیبات وارد آب می‌شود، لازم است دانه‌ها یا جوانه‌ها هر ۱۲ ساعت یک‌بار آبکشی شود. در مورد حبوبات بهتر است هر شش ساعت یک‌بار این کار را انجام دهید؛ به‌خصوص اگر دمای آب یا محیط بالا باشد. اگر قصد دارید جوانه‌ها را به‌ صورت خام مصرف کنید (مثلا در سالاد)، هر شش ساعت یک‌بار آنها را آبکشی کنید.

گرما و رطوبت، هر دو برای رشد و تکثیر باکتری‌ها لازمند اما در صورتی که دانه‌ها در فواصل زمانی مناسب آبکشی شده و جریان هوای مناسبی برقرار باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود. سعی کنید جوانه‌ها را در بخش‌های خنک و تاریک آشپزخانه و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.

تمام سطوح و ظروفی که جوانه‌ها در مراحل تولید، نگهداری و مصرف با آن در تماس است باید کاملا تمیز باشد. برای ضدعفونی ظرفی که دانه‌ها در آن خیسانده می‌شود، از آب داغ به همراه چند قطره مایع سفیدکننده استفاده کنید و اجازه دهید مدتی بماند. سپس آن را به‌دقت با آب تمیز آبکشی کنید. سعی کنید جوانه‌ها جایی قرار بگیرد که تماسی با سایر مواد غذایی خام نداشته باشد.

جوانه‌های آماده شده را حداکثر در مدت پنج تا هفت روز نگهداری در یخچال مصرف کنید. بهتر است اگر آنها را در منزل تهیه می‌کنید یا زمانی که انواع آماده را می‌خرید، بسته‌های کوچک مطابق با میزان مصرف را تهیه کنید تا خیلی زود آنها را مصرف کنید.

اگر از فروشگاه جوانه‌ها را تهیه می‌کنید، به نگهداری آنها در بخش یخچال دقت کنید و حتما تاریخ تولید آنها را بررسی کنید. از خرید و مصرف جوانه‌هایی که حالت لزج، نرم، کپک‌زده یا دارای بوی نامطبوع هستند خودداری کنید.

پس از خرید حتما آنها را در یخچال قرار دهید. قبل از تماس و برداشتن مقدار کمی از آنها برای مصرف حتما دست خود یا وسیله‌ای را که با آن برمی‌دارید با آب تمیز و داغ بشویید. جوانه‌ها را بلافاصله پیش از مصرف با آب سرد بشویید.

منبع : جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ