چگونه در فصل سرما پوست نرمی داشته باشیم ؟

0

خشکی و ترک خوردن پوست دست‌ها در فصل زمستان مسئله رایجی است. به‌خصوص در مناطقی که سوز و سرما بیداد می‌کند و افراد کارهای یدی بیشتری انجام می‌دهند. زمانی که سد حفاظتی پوست آسیب ببیند، سرما علاوه بر اینکه باعث خشکی، پوسته‌پوسته شدن و حتی خونریزی پوست دست‌ها می‌شود، مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیس و بیماری‌های پوستی دیگر را نیز تشدید می‌کند. بنابراین در فصل سرما باید حواستان بیشتر به سلامت پوست دست‌ها باشد تا مانع از بروز یا تشدید مشکلات پوستی شوید.

نرمی پوست مشکلات پوستی سلامت نیوز سلامت پوست زمستان رفع خشکی پوست دست در زمستان رفع خشکی پوست دست درمان مشکلات پوستی درمان خشکی پوست خشکی پوست حفظ سلامت پوست

بهترین کار این است که راه پیشگیری را در پیش بگیرید و به توصیه‌های زیر عمل کنید.

دستکش فراموش نشود

اگر هوا تا اندازه‌ای سرد است که کلاه روی سرتان می‌گذارید یا از شال‌های پشمی و گرم استفاده می‌کنید سعی کنید پوشیدن دستکش را هم فراموش نکنید. بهتر است یک جفت دستکش پشمی یا چرمی  بپوشید که مانع از رسیدن سرما و باد به دست‌ها شده و آنها را گرم نگه دارد.

اگر می‌خواهید آدم برفی درست کنید یا برف‌ها را پارو کنید بهتر است از دستکش‌های ضدآب استفاده کنید. برای شست‌وشوی ظروف یا انجام کارهای منزل چه در زمستان و چه در تابستان دستکش دست کنید.

به دست‌ها نیز ضدآفتاب بزنید

دست‌هایتان را نیز از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید محافظت کنید. برای اینکار از کرم‌های ضدآفتاب حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید. یا اینکه از کرم دست دارای فاکتور محافظتی در برابر آفتاب(SPF)  استفاده کنید.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ در مجله Cosmetics به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که استفاده از کرم ضدآفتاب روشی موثر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست و بروز ضایعات پوستی پیش سرطانی محسوب می‌شود.

بدون محدودیت کرم مرطوب‌کننده بزنید

توصیه می‌شود همیشه یک کرم مرطوب‌کننده در کمد، داخل کیف دستی، روی کانتر آشپزخانه و کنار تختخواب‌تان داشته باشید. یادتان باشد که مرطوب کردن روزانه و مکرر دست‌ها باعث تغذیه، احیا و محافظت از پوست آنها می‌شود.

دست‌ها را لایه‌برداری و تغذیه کنید

معمولا اکثر افراد چندان به فکر لایه‌برداری پوست دست‌ها و رفع پوست‌های مرده آنها نیستند. اما توصیه می‌شود که حتما پوست دست‌ها را نیز لایه‌برداری کنید تا پوست‌های مرده از بین رفته و مرطوب‌کننده‌ها به خوبی جذب آنها شوند.

می‌توانید مقداری روغن نارگیل را با شکر مخلوط کرده و با حرکات دورانی روی پوست دست‌ها بمالید. استفاده از روشور یا سفیداب‌های قدیمی نیز یکی از روش‌های مناسب برای لایه‌برداری پوست دست‌ها است. البته می‌توانید از لایه‌بردار صورتتان نیز برای اینکار استفاده کنید.

استفاده از آنتی‌باکتریال ها را محدود کنید

استفاده زیاد از صابون‌های آنتی‌باکتریال می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست دست‌ها شود. می‌توانید از ژل‌های آنتی‌باکتریال استفاده کنید. در هر حال بهتر است در استفاده از این محصولات جانب احتیاط را رعایت کنید.

از صابون های مرطوب‌کننده استفاده کنید

شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون می‌تواند چربی طبیعی پوست دست‌ها را از بین ببرد. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل ویروس کرونا همه در حال شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده بوده‌ایم. تمام این کارها به پوست دست‌ها آسیب‌های جدی می‌رساند. بهتر است از صابون‌های حاوی مرطوب‌کننده استفاده کرده و به جای استفاده از آب داغ از آب ولرم برای شست‌وشوی دست‌ها استفاده کنید.

از دست خشک‌کن های برقی استفاده نکنید

معمولا در اکثر سرویس بهداشتی‌های عمومی دستگاه‌های دست خشک‌کن برقی وجود دارد که مردم برای خشک کردن دست‌ها از آنها استفاده می‌کنند. اما توصیه می‌شود تا حد امکان از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست‌هایتان استفاده کنید. چون باد گرمی که از این دستگاه‌ها خارج می‌شود مشکل خشکی پوست دست‌ها را تشدید می‌کند. یادتان باشد که از نظر بهداشتی نیز استفاده از دستمال بهتر از این دستگاه‌های برقی است.

کوتیکول ناخن ها را فراموش نکنید

کوتیکول ناخن همان پوست نازک اطراف ناخن است که باید از آن نیز محافظت شود. یادتان باشد که کوتیکول ناخن‌ها نیز همانند دیگر اجزای دست‌ها از آسیب‌های سرمای زمستان در امان نیستند. توصیه می‌شود از مرطوب یا چرب کردن کوتیکول و ناخن‌ها غافل نشوید. می‌توانید شب‌ها و موقع خواب این کار را انجام دهید.

شب ها دست های خود را نوازش کنید

دست‌ها در طول روز مدام در حال فعالیت و کار کردن هستند. بنابراین باید از آنها قدردانی کرده و نوازش‌شان کنید. توصیه می‌شود شب‌ها یک کرم دست غنی امتحان کنید. کافیست مقداری از این کرم را روی پوست بمالید و با ملایمت ماساژ دهید. می‌توانید قبل از خواب کرم را زده و دستکش نخی بپوشید. این کار باعث ترمیم، تغذیه و نرمی پوست دست‌ها می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ