آموزش پخت نان برنجی کرمانشاهی حرفه ای و خوشمزه

0

نان برنجی

نان برنجی یکی از شیرینی های معروف و بسیار پرطرفدار شهر کرمانشاه است که به عنوان سوغاتی این شهر هم شناخته می شود. نان برنجی در گذشته یکی از شیرینی های مناسبتی برای عید نوروز محسوب می شده است.

با مقدار موادی که در این دستور شیرینی پزی قرار گرفته است می توانید برای ۱۰ نفر نان برنجی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری نان برنجی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش شیرینی پزی سنتی نان برنجی با پارسی دی همراه باشید.

نکات آشپزی حرفه ای نان برنجی مواد لازم نان برنجی طرز تهیه نان برنجی طرز تهیه شیرینی بدون فر طرز تهیه شیرینی شیرینی محلی شیرینی خلاقیت آشپزی انواع شیرینی خانگی آموزش انواع شیرینی آشپزی سنتی آشپزی آسان

مواد لازم نان برنجی با پیمانه

  • روغن جامد صاف ۲۵۰ گرم ( ۱ لیوان فرانسوی لبریز)
  • پودر قند ۱۷۵ گرم (۱/۵ لیوان فرانسوی)
  • تخم مرغ درشت ۱ عدد
  • آرد برنج ۵۰۰ گرم
  • پودر هل ۱ ق مربا خوری
  • مخلوط آب و گلاب ۱/۲ پیمانه ( گلاب ۲ ق مربا خوری مابقی آب)
  • خرفه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه

نکات آشپزی حرفه ای نان برنجی مواد لازم نان برنجی طرز تهیه نان برنجی طرز تهیه شیرینی بدون فر طرز تهیه شیرینی شیرینی محلی شیرینی خلاقیت آشپزی انواع شیرینی خانگی آموزش انواع شیرینی آشپزی سنتی آشپزی آسان

مرحله اول : آماده سازی مواد

روغن را حتما به صورت صاف در بیاورید بدین صورت که روغن را ذوب کرده داخل یک شیشه ریخته و اجازه دهید تا خنک شود سپس داخل یخچال بگذارید تا سفت شود. پودر قند را بهتر است با پارچه حریر الک کنید.

مرحله دوم : جدا سازی زرده و سفیده

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. سفیده تخم مرغ را با همزن برقی با سرعت تند بزنید تا کف کند سپس ادامه داده تا مانند خامه قنادی فرم گرفته شود یعنی زمانی که ظرف را برعکس می کنید نباید بریزید سپس سفیده را در یخچال قرار داده تا خنک بماند.

مرحله سوم :  هم زدن زرده و روغن

روغن و پودر قند را داخل کاسه ریخته و بمدت ۵ دقیقه با دور تند همزن برقی بزنید تا سبک و کرم رنگ شود سپس زرده را به همراه پودر هل به آن اضافه کنید سپس ۲ دقیقه دیگر نیز هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله چهارم : تهیه خمیر نان برنجی

در ادامه سفیده را از یخچال بیرون بیاورید و به مواد فوق اضافه کنید و با لیسک هم بزنید نباید پف سفیده را بگیرید سپس آرد برنج الک شده را روی مواد ریخته و هم بزنید در انتها مخلوط آب و گلاب را بریزید تا و هم بزنید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد سپس کمی با نوک انگشت یا همان لیسک هم بزنید در این مرحله ممکن است خمیر کمی شل به نظر بیاد ( از خمیر بردارید و در دست گلوله کنید باید کاملا صاف و بدون ترک باشد).

مرحله پنجم : استراحت خمیر

در این مرحله می توانید مواد را به دو قسمت تقسیم کنید و به بک قسمت زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید و هم بزنید سپس روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در جای خشک و خنک خارج از یخچال قرار دهید تا خمیر منسجم تر شود.

نکات آشپزی حرفه ای نان برنجی مواد لازم نان برنجی طرز تهیه نان برنجی طرز تهیه شیرینی بدون فر طرز تهیه شیرینی شیرینی محلی شیرینی خلاقیت آشپزی انواع شیرینی خانگی آموزش انواع شیرینی آشپزی سنتی آشپزی آسان

مرحله ششم : پخت نان برنجی

بعد از گذشت ۲۴ ساعت از خمیر به اندازه گلوله های یک اندازه برداشته و در دست گرد کنید و به دلخواه با مهر نان برنجی یا ته ماسوره شکل بزنید و داخل سینی فر قرار دهید ( نیاری به چرب کردن یا کاغذ روغنی نیست ) روی شیرینی ها خرفه بپاشید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه در دمای ۱۷۵ درجه قرار دهید تا شیرینی پخته شود. نوش جان

طرز تهیه نان برنجی بدون فر

برای تهیه نان برنجی بدون فر باید ته تابه دو طرف که از قبل واشر آن را خارج کردید دو لایه کاغذ روغنی قرار دهید و به روی شعله پخش کن بگذارید تا گرم شود سپس شیرینی را روی کاغذ روغنی قرار دهید و درب تابه را بسته و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا شیرینی ها پخته شود سپس وقتی کاملا سرد شد از روی کاغذ جدا کنید.

طرز تهیه شیرینی دانمارکی خوشمزه مانند قنادی ها

طرز تهیه شیرینی دانمارکی و کرم شیرینی دانمارکی شیرینی دانمارکی از پرطرفدارترین شیرینی ها می باشد و در …

نکات کلیدی در تهیه نان برنجی به روش کرمانشاهی

  1. اگر روغن کرمانشاهی دارید می توانید به صورت صاف در بیاورید و استفاده کنید و یا از کره هم می توانید استفاده کنید ولی ماندگاری شیرینی کمتر می شود.
  2. گلاب را بیشتر نریزید زیرا باعث خشک شدن و ترک خوردن شیرینی می شود.
  3. در زمان استراحت آرد برنج آب را به خودش جذب می کند و کیفیت نهایی شیرینی بالا می رود.
  4. اگر بعد از استراحت خمیر خشک شد قاشق قاشق آب بریزید و اگر شل بود مقداری آرد برنج اضافه کنید.
  5. بهتر است برای تهیه شیرینی از سینی مخصوص فر استفاده نکنید زیرا رنگ شیرینی را تیره تر می کند.
  6. شیرینی برنجی وقتی آماده است که به راحتی روی سینی حرکت کند.
  7. اجازه دهید شیرینی کاملا خنک شود سپس از روی سینی جدا کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ