بلیران کجاست آبگرم و جنگل بلیران کجاست

0

بلیران کجاست آبگرم و جنگل بلیران کجاست

جنگل های بلیران در روستای بلیران در بخش دشت سر شهرستان آمل واقع شده است و دارای طبیعتی بکر و زیباست که همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

روستای بلیران کجاست

روستای بلیران یا جنگل بلیران یکی از روستاهای گردشگری نزدیک شهرستان آمل در استان مازندران می باشد که با برخورداری از بافت سنتی و معماری بسیار غنی، پیشینه ای کهن نیز دارد؛ اما کمتر در میان مردم سایر شهرها شناخته شده است.

این روستا از جنوب به جنگل های سرسبز و کوه چلاو، از شمال به روستای کمدره، از غرب به جنگل و کوه و از شرق نیز به رودخانه و جنگل های انبوه منتهی میشود.

روستای بلیران جنگل بلیران آبگرم بلیران

جمعیت روستای بلیران

در سال ۱۳۹۵ طبق سرشماری که توسط مرکز آمار ایران انجام شد؛ جمعیت این روستا ۱۴۰ نفر (۵۰ خانواده) بود. شغلی اصلی اهالی روستای بلیران، کشاورزی و دامداری و عمدتا دامپروری است. صنایع دستی مردان و زنان روستای بلیران نیز بسیار قابل ستایش است. از انواع محصولات آنها می توان به خوراکی هایی مانند ترشی جات محلی و شیرینی جات محلی و صنایع دستی مانند ظرف های چوبی و غیره اشاره کرد. اگر به بلیران سفر کردید از صنایع دستی آنها به عنوان سوغات خرید کنید.

جاذبه های گردشگری بلیران

جاده ای که به روستای بلیران منتهی میشود، در همین ابتدا، مسیری رویایی پیش روی گردشگران نمایان می سازد. از روبرو چشم انداز جنگل و کوه نمایان است و از دو طرف جاده نیز باغ ها و مزارع و شالیزارها چشم را می نوازند.

جنگل های بلیران که روستای بلیران را احاطه کرده اند از جذابیت های بی نظیر این منطقه به شمار میرود که در همه فصول زیبایی های خود را به رخ بیننده می کشد.

رودخانه گرمارود یا گرمِرو، رودخانه ای به طول حدود پنجاه کیلومتر است که از ارتفاعات شمالی رشته کوه البرز و از منطقه ای به نام هلی یار سرچشمه می‌گیرد. اطراف این رودخانه دو چشمه آب معدنی اصلی به نام‌های گرو و لاله زار وجود دارد که به سبب دارا بودن املاح معدنی مختلف دارای خاصیت درمانی برای امراض پوستی و دردهای مفصلی می‌باشد. رونق کشاورزی، باغداری، دامداری و زنبورداری در روستای بلیران به سبب وجود همین رودخانه می باشد.

بستر آب رودخانه گرمارود، از شن و قلوه سنگ و تخته سنگ تشکیل شده و جریان آب این رودخانه به گونه ای است که در طول مسیر، نقاط متفاوتی را مانند حوضچه ایجاد نموده است و در فصل تابستان، گردشگران داخل آن شنا می کنند و از تفریح در کنار آن لذت می برند.

چشمه بلیران در این مکان، از آن دسته چشمه هایی است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. خواهر خوانده این چشمه در ایتالیا واقع شده که فقط توانایی درمان سه نوع امراض را دارد. با این وجود با احداث وسایل تفریحی مانند پیست سوارکاری و ساخت اقامتگاه ها و ویلاهای مختلف در اطراف آن توانسته هرساله حدود یک میلیون و دویست هزار نفر گردشگر را به خود جذب کند اما متاسفانه چشمه بلیران با وجود خواص به مراتب بیشتر از این دریاچه، با سوء مدیریت، از این حیث پیشرفتی نداشته و مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

چشمه آبگرم بلیران

برای رفتن به چشمه آبگرم بلیران از انتهای مسیر آسفالته جنگل بلیران خودرو خود را پارک کرده و در جنگل، حدود یک ساعت و نیم الی دو ساعت یعنی تقریبا ۸ کیلومتر را خلاف جهت آب رودخانه پیاده‌روی لذت بخشی را تجربه کنید. در جنگل با دیدن اسب های آزاد که در حال چرا هستند لذت ببرید و قطعا از تماشای میوه های وحشی مانند آلو جنگلی، زالزالک و ازگیل به وجد می آیید. سپس به مسیر پاکوب وارد شوید. در طول مسیر بوی گوگرد را حس می کنید و این نشان از نزدیک شدن به دریاچه را میدهد.

آبگرم لاله زار از سمت چپ به رودخانه گرمارود وارد شده و با آب رودخانه ترکیب میشود. در نقطه ای که آبگرم با آب رودخانه ترکیب می شود محدوده آب سرد و گرم کاملا حس می شود. به همین خاطر آب رودخانه خیلی سرد نیست و همواره قابل شنا کردن میباشد. رنگ آبگرم لاله‌زار فیروزه ای است و در کنار جنگل سرسبز، ترکیب رنگ زیبایی ایجاد کرده که مانند نگینی فیروزه ای می درخشد. آبگرم گرو نیز مقابل لاله زار واقع شده و رنگ آب آن سفید می باشد.

مرتع ییلاقی کال چنگوم نیز از دیدنی های روستای جنگلی بلیران می باشد.

آثار باستانی روستای بلیران

از دیگر نقاط جذاب تاریخی روستای بلیران می توان به قلعه هلیا، امامزاده ولی، تپه قلعه تسکا سرا، قلعه اردشیرون و قلعه خشت سی چشمه اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به روستای بلیران

فصل بهار تا اوایل فصل پاییز بهترین زمان برای آمدن به بلیران می باشد.

مسیر دسترسی به روستای بلیران

از فاصله ۱۵ کیلومتری جاده قدیم آمل به بابل در ابتدای جاده فیروزکلا مسیری دیده می شود که به طرف کوه و جنگل هدایت می شود. در انتهای جاده با عبور از چند روستا به روستای بلیران می رسیم.

👈برای رسیدن به این چشمه، باید تا انتهای روستای بلیران با ماشین بری، جاده خوب و آسفالته، بعد حدود ۱/۵-۲ ساعت پیاده روی داره
⚠️مسیر پیاده روی تقریبا مشخصه، ولی بلد راه همراهتون باشه خیلی بهتره
⚠️کفش مناسب، آب و مواد غذایی همراه داشته باشید و سبک برید
⚠️داخل رودخونه و حوضچه آب گرم صندل پاتون باشه، که سنگ ها پاتون رو اذیت نکنه
⚠️لباس اضافه و گرم، حوله… حتما همراه داشته باشید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ